Friday, July 1, 2011

Saya dan Novel




Ustaz pun baca novel ??

Kalau saya lah, nak tengok surat khabar pun tak sempat, banyak kerja yang nak kena buat. Orang lelaki senang , goyang kaki aje ... Ulas seorang rakan sejawat saya, seorang guru wanita tatkala saya mengulit khusyuk sebuah buku pengkisahan watak islami dari seorang novelis adikarya tersohor Indonesia kala ini , Habiburrahman As Syirazi yang bertajuk BUMI CINTA.

Kebiasaannya, saya suka untuk bercerita dan berkongsi maklumat.

Membuka lembaran topik dan bicara sejujurnya umpama menghampar sejalinan untaian tali silaturrahim untuk kita berukhuwwah dan bersahabat.

Lalu, di meja kantinlah biasanya saya suka mendengar cerita manusiawi, memerhati gelagat mereka, membedah cara berfikir mereka, menganalisa emosi dan perwatakan mereka dan seterusnya cuba sedikit mencuit diri untuk menginsafi dan mempelajari sesuatu.

Mungkin jika ada kesempatan, saya luncurkan jua beberapa nasihat santai yang tidak bersifat formal atau menunjuk pandai kepada rakan sejawatan, moga ianya dapat memberi manfaat.

Tapi jika saya sudah dirasuk hantu buku, mata erat tertancap dicelahan aksara berdakwat gelap itu, fikiran melayang terbuai di awangan fikrah, emosi tak keruan disapa saspen hujjah dan penceritaan, saya biasanya lebih suka membatu ... atau kekadang sememangnya telinga ini tak terdengar pun sapaan dan pertanyaan org disebelah, Kalau mertua yang tanya .... nasib badanlah.

Dan sememangnya itu jualah bebelan awal isteri tatkala baru setahun berbumbung dengan saya. Perkongsian cerita dan masalahnya terkadang seperti terabai bila saya sudah mula membuka buku, ianya seakan sama juga tatkala mata saya sudah mengadap kaca tv juga.

Setelah beberapa kali dia gagal memulakan komunikasi, atau setelah bosan dengan jawapan ha, apa dia .... ? , dia mula mencuka dan beredar ke sudut privasinya membiarkan saya diulit asyik dunia saya.

Sepekan masa berlalu, barulah saya sedar kehilangan buah hati saya, namun yang melucukannya ialah .... saya biasanya akan kehairanan dengan perubahan monson emosi isteri yang entah kenapa, cuaknya saya dengan perubahan mendadaknya tanpa saya sedari sebenarnya dia lah yang begitu sabar menunggu reaksi untuk berbicara dengan saya. Akhirnya terpaksalah saya mengalah dan berlembut memujuk .... siapa tak sayang bini woo.

Salahkah Ustaz membaca Novel ???

Salahkah juga para ustaz yang menulis novel ???

Mungkin anda ada jawapannya ..........

No comments:

Post a Comment