Saturday, July 16, 2011

Kem Pengawas ALMA

Malam ini saya bermonolog sendiri, usai kuliah maghrib di perkampungan jatidiri pengawas sebentar tadi, saya memecut laju di aspal keras lebuhraya menuju ke permukiman saya di Bertam Putra. Sedikit lenguh dan haus menyengat dikerongkong saya. Kering.

Teringat seketika genggaman memori bersama barisan kepimpinan pengawas sebentar tadi. Wajah2 bersih menginjak remaja, mempunyai aura semangat dan keyakinan. Berteleku tenang di saf karpet usang di Surau Alma malam itu, sesekali bau hapaknya menyelinap rongga hidung menelurkan tengik aromanya.

Hening dan damai. Sang wajah menongkat langit. Mengadah kepala kehadapan.

Tanpa terancang saya menyusun bicara, malam semulia NISFU SYAABAN ini seharusnya kita manfaatkan sebaiknya. Bersyukur pada yang esa kerana menghimpun kita berteduh dibawah bumbung rumahnya yang mulia untuk memenuhi tentative program yang telah direncana.

Tapi islam bukannya program semata2, samada berbentuk mingguan atau bulanan. Islam adalah kehidupan dan perjuangan menuju akhirat.

Malangnya kita hanya mampu menjadi manusia taat dan beriman di kala program kepimpinan seumpama ini, yang bijak memanipulasi masa dan berdisiplin untuk bersegera datang dan tenang bersolat bersama tazkirah sedangkan di waktu biasa seumpama ini kita masih belum menjumpai jalan pulang ke rumah dan ke tikar sejadah, masih tegar berkelana mencari sesuatu dicelahan bahan2 makanan dan niaga di pasar malam kala itu. (Pasar malam di Alma berdekatan dengan kawasan sekolah dan jadualnya sememangnya di malam ini, Sabtu ) Malang juga jika kita sebenarnya belum pernah menjejakkan kaki dan mengenali lorong ke masjid di perumahan kita sebelum ini.

Dan sekali lagi malangnya berganda, tatkala jawatan kepimpinan yang penuh tanggungjawab dan amanah di serahkan untuk mereka yang tidak pernah tahu untuk menyantuni agama, mentaati Allah dan menjadi ikon kebaikan.

Segera rekod ingatan saya berfungsi mengingatkan para pelajar tentang tuntutan kepimpinan.

Kekuatan ilmu, kesedaran dan tanggungjawab merupakan kunci kepada segala teras kepimpinan. Dengan memberikan beberapa sampel sejarah Islam seperti kiash Umar al Khattab dan Abu DZAR al Ghifari saya menekankan konsep ilmu dan amanah.

Bagaimana mungkin seorang pengawas mampu memegang kepimpinan sekiranya mereka gagal menjadi FIGUR CONTOH untuk akhlak dan akademik. Bagaimana mereka mampu untuk menggalas amanah jika mereka pun sebenarnya gagal menjunjung amanah IBADAH kepada yang maha esa, pemberi amanah dan anugerah.

Saya terus melaporkan balasan terbanyak dan tersegera untuk para penanggung amanah yang palsu sebegini .... Geram, Benci, dan ingin memotivasikan, jiwa saya bercampur antara amarah racun dan ubat dorongan motivasi.

Bahkan allah tidak akan pernah melupakan mereka yang menjadi PENZALIM kepada amanah ini selamanya. Doa yang dizalimi takkan pernah terhijab.

Sekilas saya melihat beberapa pelajar kelat menelan liurnya, menunduk kepala semakin rendah menyentuh karpet .... debar di dada mereka menggelegak amarahnya seolah mengutuk tindakan tangan yang begitu spontan menurun tanda setuju untuk terpilih sebagai pengawas. Apatah lagi jika tujuannya hanya mencari glamour, menjadi batu loncatan untuk ponteng kelas dan juga mencari pasangan...

Saya heningkan suasana. Bisu dan sepi. Diam merajai. Moga bicara hati boleh menginsafkan.

Posisi saya berubah. Dari pesimis kepimpinan kepada positif kesedaran.

Menyuntik beberapa hadis terbaik untuk member dorongan.

Pemimpin terbaik akan beriringan disyurga menemani para rasul. Dengan kuasa mustajabnya doa dan rahmat naungan rabbani di akhir kehidupan amat mengujakan semua.

Bunga kesedaran dan keazaman bertunas semula. Biarlah segala dedaun nawaitu buruk dan jahatnya dahulu ditanggalkan sendiri tatkala musim luruh menyapa waktu. Dan yang bakal menggantikannya adalah bungaan cerlang dengan sinar manfaatmya.

Sedarlah kalian, dan jangan sesekali menjejak peribadi orang gila untuk meneruskan kehidupan ini. Selingan cerita orang gila menutupi kuliah kem malam ini.

Moga ianya bermanfaat.

No comments:

Post a Comment