Thursday, July 7, 2011

Isra' dan Sebuah Perjalanan


Perjalanan saya hari itu terhenti seketika.

Disapa mesra suara seorang pelajar lelaki di tepi koridor pejabat menahan kaki saya dari melangkah.

Saya sebenarnya sudah lama ingin bertemu Ustaz, tapi sayangnya tak berkesempatan.

Mujurlah hari ini, saya dapat bercakap dengan Ustaz bersemuka. Terserlah keterujaan dan pengharapan disebalik sinar matanya yang bercahaya. Wajahnya disapu putih keceriaan.

Entah mengapa hari itu alam begitu mesra memancar suria yang damai tidak membakar.

Gerak hari yang tenang meninggi ke tengahari dengan langkah yang cukup perlahan.

Kedamaian menyerkapkan hamparan kasihnya ke seluruh inci perkarangan SMK Alma pagi itu.

Dan pagi itu, sememangnya amat berbeza bagi saya tatkala diberi ruang untuk berdepan dengan ribuan pasang mata di atas pentas ilmu diperkarangan dataran perhimpunan terbuka pagi itu. Tatkala diri gugup menjadi sasaran objek tujahan pandangan ini, saya diminta berkongsi bicara, memugar pengajaran berguna , mencoret motivasi terpimpin dan seterusnya melakar jambatan kesedaran yang tuntas buat para pelajar dan warga sekolah lewat majlis sambutan Isra’ dan Mi’raj pagi itu.

Pagi itu, alam seolah menyebelahi saya. Dalam ruangan terbuka berbumbungkan langit biru itu saya biasanya akan segera dipagut rasa bersalah jika dipanggil berceramah panjang. Hati cepat merasa tersentuh jika saya masih terus asyik ingin mengatur bicara dan menyusun hikmah pengajaran tatkala bahang hangat matahari dan silaunya sudah menyengat kulit para hadirin.

Mungkinkah ada manfaat maksima dengan hati yang mula berdetik mencari teduh dan kulit yang mula aktif menelurkan peluh. Saya lebih suka memilih berhenti.

Tapi diawal hari itu, damai pagi masih menyelimuti kami. Serinya segar seperti wajah ibu menyambut kepulangan anak tercinta.

Alhamdulillah, terasa tugas saya lebih mudah dan dipermudahkan Allah.

Mata mereka tertancap kukuh ke sosok tubuh dan bicara saya. Khusyuk dan Memberi perhatian. Sepi pagi itu saya manfaatkan dengan perkongsian ilmu berkaitan peristiwa agung Isra’ dan Mikraj’.

Sebuah hadiah pelancongan untuk junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW yang penuh dengan keberkatan dan pengajaran. Ianya merupakan hiburan yang menenangkan hati dan memotivasikan semangat buat seorang insan yang sentiasa diuji dan teruji.

Satu lawatan sambil belajar yang begitu hebat tentatifnya dan bermanfaat programnya. Pertemuan jejak kasih bersama para petugas tarbiyyah dan risalah dalam organisasi kenabian amat mengujakan beliau. Tatkala nama dan sejarah bukan lagi menjadi halwa pembakar semangat, tapi kini wajah dan watak mekar segar di pandangan, apatah lagi dengan suara kesatuan yang teguh dan doa kebaikan dari setiap nabi yang dijumpai dengan sebutan : Selamat datang buat saudaraku yang baik dan Nabi yang baik terus memugar azam dan tekad untuk terus mendada ujian walau sekuat mana badai yang menghempas.

Peristiwa ini adalah simbolik sebuah perjalanan.

Cerita ini adalah teladan sebuah travelog.

Dan hidup ini juga satu kembara.

Yang pastinya …. Kita akan terus melangkah pergi …. pergi …. Dan pergi hanya untuk akhirnya kembali menemui kehidupan yang abadi, kembali kepada tuhan rabbul izzati.

Kehidupan yang cukup singkat dan sementara, umpama membuka pintu kelahiran menuju kepintu kematian, segalanya segera… cepat … dan tiada pusingan ulangan.

Lalu untuk suatu perjalanan kehidupan yang pasti berlaku, Kita diajar hikmah dalam sirah ISRA’ dengan beberapa perkara :

1) Nabi dijemput Allah dalam perjalanan yang diberitahu destinasi arah tujunya. Mengadap Allah dalam rahmat kasih yang melimpah.

Untuk itu kita juga perlu mengenali destinasi perjalanan kehidupan kita, kemanakah tempat untuk kita tuju dan siapakah yang kita berjumpa kelak menghitung baik buruknya amalan yang dibawa. Mereka yang tahu dan kenal tujuan perjalanan, tidak akan mudah terleka, senang tersesat dan membazir masa percuma untuk sesuatu yang sia2.

2) Perjalanan yang selamat memerlukan bekalan sebagaimana Rasul dipersiapkan dengan bekal ilmu, iman dan hikmah kebijaksanaan sebelum mengharungi detik diluncurkan tuhan dalam perjalanan aero angkasa yang cukup jauh dan luar biasa kepantasannya.

Untuk hidup yang pastinya berdepan cabaran, manusia seprti kita perlukan persiapan kendiri yang mantap untuk terus tega berdiri mengharung segala mehnah yang membadai pantai kehidupan.

3) Rasul menjalani pembersihan. Dalam rangkuman kisah pembelahan dada nabi yang mulia oleh para malaikat yang cukup taat dan suci, membawakan kita kepasrahan hati dan kesuciannya merupakan syarat utama penerimaan amalan dan diri untuk mengadap Allah yang maha agung.

Untuk itulah penyucian diri perlu menjadi agenda utama dalam kita menunaikan perintah menunduk sembah kepada Allah setiap kali kewajipan solat kita tunaikan. Hati yang masih kebal memegang ego sebenarnya lebur dalam penghinaan Allah dalam sirna reality yang tidak kekelihatan. Akhirnya kita tercungap keletihan ditipu nafsu dan syaitan walaupun beribu rakaat kita dirikan.

Tatkala audiens menghela nafas kepenatan dalam mengharung synopsis dan analisis saya diperdu hujjah ilmu, saya mengulit mereka dengan kesedaran untuk kita terus sedar dan mengambil inisiatif kewarasan ini untuk mengenal diri dan matlamat kehidupan.

Meluncur kisah anti klimaks saya berkenaan keretapi, ianya menghiburkan dan memotivasikan,sesekali ia sebenarnya yang menampar pipi kelapaan kita sendiri untuk mengenali watak kita yang sebenarnya dan bukannya masih leka terlena.

Ayuh, mulakanlah langkah kita untuk terus menuju kejayaan.

Tiada maknanya, untuk kita terus terbuai keseronokan dalam gadaian masa depan yang kian pudar dan punah. Tuntas saya menutup tirai ceramah dalam suasana oksigen pagi semakin terbakar dek cahaya matahari.

Moga kita semua mampu sedar dan berubah …. Ujar saya menamatkan bicara.

Saya ingin berubah Ustaz, kata-kata ustaz menyedarkan saya untuk mula berusaha untuk berubah.

Saya ingin mendapatkan nasihat ustaz lagi untuk mengetahu cara terbaik dalam melaksanakan perubahan diri saya ini, sudikah ustaz membantu saya…

Alhamdulillah, Itulah momentum kesedaran yang saya terima di penghujung pagi itu. Moga ianya kekal berpanjangan.

No comments:

Post a Comment