Wednesday, October 28, 2009

Masih Jua Ku ingat Jordan Saat itu ...

Masihkah kau ingat ?

Tibanya saat kaki kita menginjak bumi bertuah itu..kita disambut mesra rentak paluan kompang dan harmonisnya melodi “tetamu dataran syam”dari usrah al firdaus dan akhi hasrizal yang kini sudah popular dengan Blog Saifulislamnya. Lirik dan tempo yang tenang dan menusuk hati kita seolah ucapan salam pertama dari para senior yang sudah berkelana lebih awal semoga kita tabah dan sedar misi ilmu yang dicari dan tidakkan hanyut dengan ulitan wang biaiswa dan kebebasan dari konkongan keluarga.

Masihkah kau ingat …. Saat awal termamai-mamai mencari arah kita disapa untuk menumpang dipermukiman ilmu di Suwaileh, dengan mercu tanda masjid abd rahman bin auf sebagai pusat penjanaan minda dan juga tarbiah khususnya dari antara ulamak tersohor Jordan Dr. Solah abdel Fattah (antara bukunya ialah maá qisasis sabiqin dan diterjemahkan kedalam versi melayunya oleh zayuki mohammed – Zayuki alil bayt ke tu, entah dimana sudah dia berkelana sekarang ? ) dan Dr. Hammam Said dan sebagainya. ..

Saat inilah hati sudah seakan jatuh cinta untuk bertamu di perbukitan gabungan ilmu dan tarbiah ini, apatah lagi mesej awal dengan barisan dan gunungan kitab marajik dan masadir para senior menggamit idea kemanakah wang biasiswa nanti patut kita laburkan?? Bukankah begitu…

Masihkah kau ingat ?? Sarapan pertama…kita disuakan dengan kehangatan falafel goreng dan hummus panas untuk dicicah dengan khubuz kering yang akan menjadi antara menu utama diet pemakanan kita disini.Bayangkan juga .. dari situlah kita dipaksa menelan dan menghabiskan buah zaitun jeruk yang kelat dan laban masam yang cukup meloyakan dan memeritkan tekak kita buat kali pertama… terasa ianya tersekat di kerongkong dan tersesat tak terjumpa jalan ke usus kita tempohari….terbayang juga, bagaimanalah hari-hari yang mendatang nanti dengan hanya mengadap khubuz kering tanpa nasi beraneka rasa nanti, akan kurus dan terbantutlah kita nanti..tak kurang juga yang seperti ana mungkin terfikir, takkan ku jamah lagi menatang laban dan biji zaitun ni.. tapi percayalah sekarang , itulah rupanya juadah yang amat kita rindui sekarang. Begitu juga …sanniora, syawarma, maqlubah, samak bila ra’s dan ayam mashwi……..

Masihkah kau ingat…. Tatkala hati sudah tercinta pada bumi suwaileh nan tenang dan dibimbingi oleh abang senior penuh dedikasi tanpa mujamalah, tiba2 kita akhirnya akur menerima berita bahawa ini bukanlah tapak rumah permukiman kita.. kita rupanya anak dagang ke bumi bertuah yang entah dimana letaknya… Mafraq dikatakan hampir 90km jaraknya dari bumi amman ini.

Dengan desas-desus benci dan tidak mau akhirnya takdir tuhan menyatakan kita harus bersama berkampung disana, hari bertuah itu tiba juga dengan beberapa buah bas mengangkut anak dagang ini bertamu dibumi gersang lagi badwi ini, kita sampai ketika usia hari sudah menginjak ke senja, sempat juga pandangan sekitar kita lontarkan dengan bayangan tersergamnya universiti elit dan eksklusif yang kita pernah bayangkan namun ianya tidak kelihatan, yang ada hanyalah bayangan berbalam-balam bangunan berkotak-kotak diselang seli dengan anak-anak kecil pohon zaitun yang baru belajar merangkak pucuknya ditanam seolah menggamit kedatangan kita dengan salam senyumnya… alahai, terseksanya batin dengan tandatanya.. mampukah kita gadaikan masa 5 tahun dibumi kontang ini ?

Mungkinkah kita akan terbazir masa disini ya…?

1 comment:

  1. السلام عليكم
    مبروك عليك، قد وجدت طريقة جديدة في نشر الدعوة الاسلامية، لعل الله أن يساعدكم وإيانا جميعافي كل أعمالنا

    ReplyDelete