Wednesday, October 28, 2009

MASIHKAH KAU INGAT ... VERSI MEMORI PERANTAU JORDAN

MASIHKAH KAU INGAT ?

Tanggal 31 Ogos setiap tahun biasanya disambut meriah dengan nostalgia laungan kemerdekaan bergema disetiap penjuru stadium bersejarah penuh keramat iaitu stadium merdeka saban tahun kita ingati. Saat itulah meresap satu keazaman dikalbu dengan penuh rasa kasih dan perasaan patriotisme cintakan Negara membalut hati ini saban tahun.Dan tersemat azam kita … sanggup berkorban apa saja untuk menjadi anak bangsa yang berjasa dan berbudi pada agama dan bangsanya satu hari nanti.

Ya, pasti itulah azam yang tersemat di dada kita anak-anak hingusan versi merdeka ditahun 1994 dulu merangkak keluar mencari identiti dan cabaran buat diri dan keintelektualan.

Namun , masihkah kita ingat …. tarikh keramat inilah kita pernah bersama berangkat meninggalkan Negara , menuju mercu ilmu menggapai harapan menjadi anak merdeka yang bebas dan merdeka dari konkongan kejahilan.. kitalah yang menaiki kapal terbang Royal Jordanian buat kali pertama dalam hidup ini dengan penerbangan sepanjang 9 jam perjalanan. Terasa gayat, takut, sedih, gembira, bersemangat dan bimbang bercampur baur dalam hati nurani. Bagaimanakah kunjungan ilmu kita dibumi syam nanti akan diberkati dan dibuahi ranumnya ilmu dan kesarjanaan. Ya.. perjalanan yang amat memenatkan ,namun dengan ditemani rakan seperjuangan bersama 200 pelajar tajaan KPM dan Yayasan pahang menghilangkan bosan permusafiran.

Masihkah kau ingat ……. Dalam panjang khayalan mengiringi perjalanan ini, terimbas seketika pengalaman manis di IKIP di Teluk Chempedak yang tidak terlupakan. Disinilah kita dikumpulkan dari pelbagai jalur pengajian,sempadan geografi dan budaya disatukan dibawah bumbung KIBA kursus intensif bahasa arab untuk persediaan ke timur tengah sana.Dengan konsep dan budaya baru , pembelajaran disini amat meninggalkan kesan, …… masihkah kita ingat pada ust razak yang amat steady dengan songkok tingginya mendendangkan huraian bait syair dan puisi arab dengan cukup puitis dan indah, sampai kini ana masih terbayangkan suaranya yang lunak merdu dengan kefasihan kalam arabnya yang tidak terkalahkan.

No comments:

Post a Comment