Tuesday, October 27, 2009

MEMUGAR DAKWAH DI MASJID LOHAN,RANAU

Alhamdulillah…satu lagi perjalanan kecil memugar usaha dakwah bersama organisasi Islam bernama Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Sabah dapat dilunaskan.

Ianya projek kedua sebenarnya selepas Program PUM Gempur Sipitang sempena Bulan Israk dan Mikraj pada Rejab yang lalu.

Senggang waktu rehat antara maghrib dan isyak di bumi tuhan yang serba dingin ini, konvensyen berhenti rehat seketika …,dan beberapa orang wakil PUM pula ditugaskan membawa misi dakwah dan penerangan islam ke tengah komuniti masyarakat sabahan ini.

Malam itu, 5 buah masjid disekitar ranau dan kundasang menjadi pentas wakil PUM ini beraksi dan berdialog dengan masyarakat setempat yang begitu gembira menyambut hamburan ilmu dan informasi islam ini kepada mereka.

Ust Norazamuddin ditugaskan ke Masjid Kundasang, Ust Alias Sulong dari Tawau di Masjid Pekan Ranau, Ust Mohammad Suaid di Masjid Libang dan Ust Abd Ghani Shamsudin di Masjid bersama pelajar di Ranau.

Saya pula ditugaskan menyampaikan Kuliah maghrib di masjid al Kauthar, Lohan yang terletak hampir 15km dari pekan Ranau . Bersama seorang rakan Azlan, pensyarah di Politeknik KK kami bergerak dalam renyai hujan yang membasahi jalan. Bertolak agak lewat dari Resort Sri Insan menyebabkan ketibaan kami ke masjid tepat jam 6.15 malam, itupun selepas berhenti menyapa orang dijalanan arah masjid yang sebenarnya.




Ketibaan kami disambut dengan ahli jamaah yang baru selesai memberi salam. Semasa menunggu mereka menyudahi wirid, kami membuat jamaah kedua dan bersolat maghrib.
Seusainya kami dijemput mesra oleh Imam Rawatib yang bertugas Ust Firdaus untuk memberi tazkirah dimalam itu, dan sebelumnya dia sudah membuat pengumuman dengan speaker yang jelas menghala keluar menyatakan betapa bertuahnya masjid menerima kunjungan dari wakil JHEINS dan Pejabat MUFTI Sabah.



Dalam kuliah maghrib yang dihadiri kira-kira 35 orang itu, sempat saya singgung betapa bencana hari ini adalah kerana kerosakan dan kelemahan yang dilakukan tangan manusia, betapa manusia hari ini meninggalkan hidayah dan tiada lagi yang berminat menjadi tetamu rumah Allah, lalu Allah memberi pengajaran kepada kita….

Dan untuk mendapatkan syurga Allah bukannya mudah dan murah sesenang berangan kosong dan serendah harga bercakap tanpa perlu beramal. Ianya menuntut mujahadah dan kesungguhan dan bukan banyak manusia yang mampu merealisasikannya. Dengan dosa dan kemungkaran yang banyak ditunganggi manusia sebenarnya sudah melayakkan diri kita untuk menempah bala dari Allah… Bala yang tidak pernah mengenal jantina, warna kulit mahupun kualiti iman kita. Namun, bilakah masanya ?? Ya allah, selamatkanlah kami semua..

Namun Allah masih memberi kita peluang untuk masuk syurganya dan menjadi tetamunya, tapi kita perlu mengharapkan ehsan dan rahmat allah sepenuhnya. Dan kunci untuk memiliki syurga ialah pengiktirafan Allah kepada kita sebagai hambanya. Tanpanya … kita hanyalah kelkatu yang terbakar di marak api yang membahang.Ramai antara kita yang mengaku sebagai hambanya namun adakah itu sudah memadai, pernahkah kita bertanya… adakah allah sudah menerima kita?

Nabi juga mensasarkan tujuan hidupnya menjadi hamba allah dan begitu teruja pabila namanya diisytiharkan tuhan sebagai hamba allah. Rujukilah ayat pertama surah Israk dan hadis aisyah menerangkan betapa gigihnya nabi bangun ditengah malam menunaikan qiam. Dan nabi berkata dengan 4 perkataan yang mendasari kehidupannya juga sebagai suluh untuk umat ini AFALA AKUUNA ABDAN SYAKUURA yang bermaksud : salahkah aku ingin menjadi hamba tuhan yang sentiasa bersyukur.

Kalau nabi pun bersungguh mendapatkan pengiktirafan tuhan sebagai hambanya, apatah lagi kita, tiada title yang lebih agung dari menjadi hamba yang diiktiraf tuhan bukannya Datuk,Tan Sri,Dato Seri, Panglima dan sebagainya….

Bagaimana kita…..?? Sudahkah kita mendapat pengiktirafan sebagai hamba tuhan.

Sedangkan allah berfirman: Wahai hamba2ku yang berhati tenang. Kembalilah kamu kesisi tuhanmu. Masuklah kamu kedalam kumpulan hamba2ku dan masuklah kamu kedalam syurgaku.

Ayuh… bergeraklah mendapatkan pengikirafan besar ini untuk syurga allah yang sentiasa menanti.

No comments:

Post a Comment