Friday, October 30, 2009

MENDENGAR KALAM HIDAYAH UST ZAHAZAN


Alhamdulillah… dalam hening subuh pagi tadi, niat untuk mencari ilmu dan mendengar kalam hidayah moga dapat melembutkan hati ini, membasuh juga luka dosa yang banyak disepanjang kehidupan ini…akhirnya tercapai jua.

Syukur kerana Allah sentiasa bermurah mengurniakan para hambanya ini kekuatan dan kesempatan untuk bertamu dan seterusnya menadah hati dan telinga mendengar tazkirah ringkas dari selebriti islam tersohor di Malaysia, Ustaz Zahazan Mohamad yang berkesempatan meluangkan masa memberi mutiara katanya mengupas isu agama, khususnya ilmu tafsir dalam kumandang radio IKIM di setiap pagi hari.

Kehadiran tetamu rumah allah dimasjid Jamek Likas pagi itu agak ramai dari biasa, masing2 dengan niat untuk menambah ilmu agama dan mendengar kuliah, jamaah yang hadir dengan anggaran 100 orang itu memenuhi ruangan hadapan masjid dengan penuh khusyuk dan tidak berganjak.


Tajuk ilmu pagi itu dimulakan Ustaz Zahazan berkisar tentang Zikrullah dan menjadi manusia yang soleh. Manusia yang selalu mengingati dan mendampingi Allah dikategorikan sebagai manusia yang berjaya, disayangi dan dilindungi tuhan Rabbul Jalil. Hadis Rasulullah berkenaan hamba allah yang berusaha merapatkan diri bertaqarrub kepada allah hingga ianya disayangi dan sgala tingkah lakunya berpandukan restu dan keizinan allah jua tanpa tergerak melakukan mungkar.

Ustaz sempat menggariskan jua pandangan ulamak seperti kelazimannya dgn menyinggung beberapa sumber rujukan yang seolah2 mulus dan spontan dilidahnya, untuk menguatkan hujjah dan sudut pandangnya…

Bersumberkan Hujjatul Islam Al Ghazali katanya , mengingati allah bukannya mudah dan ianya memerlukan pengorbanan masa dan azam yang bukan sedikit, untuk merealisasikannya al Imam meletakkan format zikir dan bilangan minima seribu kali tasbih dan tahmid untuk menjinakkan hati yang liar, melembutkan jiwa yang keras dan melenturkan hati yang condong. Dengan zikir yang banyak dan kerap pastinya akan mencairkan mata dan hati manusia untuk basah mengingati allah.

Dari Riyadhus Solehin pula dibawakan lebih 300 cara untuk ingat kepada allah dan berterusan menjadi hamba allah yang baik dan beriman…

Tazirah tamat tepat jam 5.55 pagi dengan diselangi doa oleh al fadhil Ustaz Nahar Mantamin mengakhiri barakoh memohon restu ilahi moga yang berkunjung dihari itu akan teus dititipkan rahmat allah sepanjang jalan hidupnya.

Para tetamu terus mengambil kesempatan bersalam dan bergambar dengan al Fadhil ustaz Zahazan seusai tazkirahnya. Terima kasih diatas ilmumu,ustaz…. Moga allah berikan istiqamah kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment