Sunday, October 25, 2009

MILIK SIAPAKAH HIDAYAH INI ....?

Tatkala kaki melangkahi tangga eskelator yang menurun dengan pantasnya, dapatlah sepasang kaki in berehat barang seketika selepas puas dipaksa menapak laju mencari barang keperluan ditingkat 2 bangunan Centre point KK yang tidak pernah lengan dari kunjungan tetamunya. Manusia bermacam budaya dan ragam sentiasa ada untuk menyerikan dan juga menyemakkan pusat jualbeli terkemuka di kk ini.

Tiba-tiba mata ini terpandang beberapa kelibat anak-anak gadis atau sumandak sabahan ini yang pada mulanya cemas dan cuba menyembunyikan diri. Mereka menyelinap di balik boot dan gerai yang ada sambil mulut mereka seperti berbisik… Ustazlah,cepat menapok nanti ustaz nampak. Namun apabila ruangan tempat yang membataskan, kita kekadang terserempak lantas memaksa dia tersipu – sipu membuka salam bicara…

Assalamualaikum… Ustaz kan ! Ustaz sihat ? Ustaz dari mana? ….

Terkejut juga disapa sedemikian, apatah lagi oleh gadis sunti yang berpakaian blouse dan jeans ketat, rambutnya dibiar lepas ke paras bahu, dengan mekap tebal dioles sekata kewajahnya persis model dikaca tv, Siapa pulak yang menegur tiba-tiba ini sedangkan wajah ini serasa tak pernah muncul dalam kotak imej mindaku sebelum ini,bisik hati sendirian.

Alhamdulillah .. baik, pelajar SMP kan… siapa nama ni ? tak perasan pulak ustaz.

Baik ustaz… saya lepasan SMP 2 tahun sudah, dari 5D dan nama saya Liana (bukan nama sebenar)ustaz tak kenal saya,saya baru je kerja kat sini, kedai kasut kat tingkat 2 ni..

Liana…Liana Abgar kan ..(bukan nama sebenar) lantas terpacul spontan saya menyebut namanya. Ya.. ustaz ingat lagi ya ! Ustaz masih kat sekolah lagi ke ?? Takpelah ustaz mintak maaf , ada kerja sikit, saya pergi dulu…assalamualaikum.

Walau sudah 2 tahun berlalu dan dianya antara ratusan anak pelajar yang mungkin diajar atau tidak, saya memang mewajibkan diri ini untuk menghafal semua nama pelajar yang saya masuki kelas mereka, dan biasanya saya akan memberi jaminan kepada kelas saya, semua nama mereka akan saya hafal dan ingat dalam masa 2 bulan… Seronoknya mereka tatkala nama mereka dingat dan dipanggil,apatah lagi saya memang sentiasa dan berstrategi menggunakan nama-nama mereka untuk dipanggil dan dijadikan contoh dalam pengajaran saya…. Mereka begitu teruja dan semakin fokus serta bersemangat meneruskan pengajian mereka…kalau nama kita diingat orang, tentunya kita bangga dan suka, apatah lagi oleh orang yang lebih berkedudukan dari kita.. ianya pasti mengujakan. Benarlah prinsip dan aplikasi dakwah Imam Hasan Al Banna apabila beliau melazimi menghafal nama setiap sahabat dan kenalannya dalam dakwah walaupun beliaulah pemimpin gerakan islam terbesar didunia ketika itu. Kita pula bagaimana ??

Tapi…. Bila nama pelajar ini saya ulangi, terimbas seketika dikotak memori lama ini, bukankah ini pelajar putri saya yang terlibat dalam organisasi dakwah dan kepimpinan islam disekolah saya dulu, terbayang wajah mulus dan suci disebalik manis tudung yang tidak tersingkap, terngiang antara bicara dan kesedaran mereka para pelajar persatuan islam yang diasuh dengan usrah dan tazkirah, dibelai dengan mathurat dan yasin, dikukuhkan dengan program penghayatan dan qiam malam.

Memori Malam muhasabah dan qiam menjelma, Sebelumnya saya sudah dedikasikan mereka dengan tazkirah, kepentingan solat, hayati agama dan ingatkan allah sehinggalah jam 12 malam. Mata baru sahaja berlabuh dengan badan masih tersisa kepenatan… Teringat lagi jam 1 pagi dipanggil bingit telefon yang berdering meminta diangkat, kesannya saya terpaksa ke sekolah mengurus pelajar histeria sedangkan jadual asalnya saya akan mengimami mereka jam 3.30 pagi. Saya gagahi juga demi melihat para pelajar ini berubah dan konsisten dengan agama dan mencintainya.

Tiba2 hati dipagut sedih, kolam hati sudah digenangi air, inikah pelajar2 putriku… inikah hasil asuhan minda dan hatiku, inikah kesan jihad dan mujahadahku….

Inikah.. inikah pelajarku yang dulunya bertudung putih dan sopan lenggok jalannya, dan kini rambutnya terserlah cuma ditutupi putih warna dyenya yang terserlah..

Inikah pelajarku yang dulu berwajah kudus dan suci sentiasa mengalunkan doa dan wirid mathurat diwaktu pagi, tapi kini sudah berwajah matang sambil dicemari pelbagai aksara warna yang garang yang terpamer diwajahnya..

Ya , Inilah pelajarku…… rasa lemah sendi hatiku, engsel cerianya bagai tercabut dan kelemasan. Maafkan aku tuhan, terasa lemah, kecewa, putus asa, sia-sia dan hilang segala semangatku. Kalau beginilah mereka, buat apa aku membazirkan masa,idea dan tenaga ini untuk mereka..kan lebih enak dan entengnya aku kesekolah hanya untuk memnuhi tanggungjawab keguruanku sahaja….

Tapi….. cepat2 aku tersedar, terhidu harumnya bau keyakinan bila ayat allah dari surah al Baqarah: 272 ku ingati, Bukanlah engkau wahai Muhammad yang memberikan petunjuk kepada mereka (tugasmu hanya menyampaikan), allah jualah yang memberi taufik dan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Dan allah membelai lagi ….. dalam ayat 56: al Qasas menyatakan : Sesungguhnya engakau wahai Muhammad tidak berkuasa mempaterikan hidayah kepada sesiapa sahaja yang engkau suka dan kasihi, hanya allah sahajalah yang memberi hidayah dan petunjuknya kepada mereka yan allah sukai.

Untuk itu sahabat….teguhkan lah tekadmu, berdakwahlah… berjuanglah… bermujahadahlah.. bukan hasil yang allah Tanya, tapi apakah usaha yang kita lakukan.

No comments:

Post a Comment