Monday, October 26, 2009

REHLAH DI KUNDASANG




Sejuk ….. itulah perasaan awal menerjah reseptor kulit ini tatkala tayar kereta wira kami terhenti di sebuah resort indah , Zen Garden pada 24 Oktober yang lalu. Kehadiran sebenarnya adalah untuk menyertai konvensyen IT dan menimba ilmu dakwah di alam siber. Ianya satu tuntutan dan metodologi dakwah yang harus diakui oleh semua agen hidayah (pendakwah) dewasa kini.

Program selama 2 hari ini berjaya mengumpulkan pemuda dakwah dari seluruh pelusuk Sabah dan dianggarkan kehadiran mencecah 150 orang.Berprogram diresort Telekom Kundasang kemudiannya berbantalkan lengan dan berselimutkan bayu ais di masjid kundasang untuk melelapkan mata, qiam dan diskusi Subuh, tidak pernah melunturkan semangat kepemudaan mereka, resort ini menempatkan sebuah Dewan kuliah yang serba sederhana dan minima infranstrukturnya, namun dapat memberi impak besar terhadap kesedaran dan usaha dakwah bersama. Inilah kali pertama slot ceramah dan penerangan begitu Fleksibel dan boleh dipilih mengikut opsyen dan tahap selera dan kemahiran peserta.

Bermula dengan Asas2 internet, Bagaimana menjadi Blogger dan Asas Kearah melahirkan Kewartawaan Berkualiti adalah antara pilihan yang boleh dibuat dan saya yang baru belajar berdakwah ini memilih Blog sebagai medium Dakwah sebagai pilihan pengajian dan berazam untuk terus menulis seusai graduasi Konvensyen ini nanti, moga dipermudahkan Allah.

Namun, perjalanan kali ini mendapat bonus tersendiri apabila ianya disertai bersama keluarga dan teman sejiwa yang begitu memahami. Inilah kali pertama dapat membawa bersama Family kecil ini dan ianya boleh juga dianggap sebagai percutian keluarga kami di kaki awan biru kundasang.



Selama ini, keluarga ini sentiasa ditinggalkan, mereka perlu dilatih untuk matang berdikari dan gagah bertawakal …. Pengorbanan, kesulitan dan kerinduan yang tersirat diharap dapat memberi kesan mujahadah dan kemanisan kehidupan yang lebih mendalam dan istimewa. Disamping mengharap barakah sentiasa menguntum ceria memayungi usrah dakwah ini… terima kasih buat isteri yang begitu mengerti.

No comments:

Post a Comment