Wednesday, October 20, 2010

21 Oktober 2010



Tatkala khalayak gah menanti kehadiran tanggal 10.10.10 dan juga tarikh 20.10.2010 untuk diabadikan sebagai tarikh sempurna untuk ikatan perkahwinan, pertunangan mahupun perSUNATan. Saya lebih teruja menunggu tibanya hari ini 21.10.2010.

Apa ada pada tarikh dan angka ? Ianya hanya gabungan nombor yang tercantum menjadi sejarah, kejelitaan yang terpamer pada susunannya langsung tidak berkait dengan tuah mahupun keberuntungan seseorang. Angka juga makhluk tuhan sebagaimana hari dan waktu, ianya akan datang dan berlalu. Sepantas detik dan waktu, selaju angin yang menyongsong hari. Tiada berhenti dan tidakkan kembali.

Bayu yang datang seterusnya adalah hembusan angin yang baru, samada dinikmati kelembutan sapaannya atau pun tidk diendahkan… ianya tetap berlalu pergi sepantas kedatangannya. Dan angina yang baru akan tetap berhembus dan bertugas, mendaulatkan tanggungjawabnya berfungsi sebagai makhluk tuhan.

Apa istimewanya hari ini ???

21.10 tahun 2010 merupakan tarikh genapnya setahun kelahiran blog ini. Ianya diluncurkan tatkala saya masih bermusafir dibawah hembusan bayu kinabalu yang membelai, diiringi nikmatnya salju ukhuwwah yang mendingin bersama sahabat seperjuangan di Sabah dahulu.

Blog ini sudah setahun rupanya. Bermula pada tarikh 21.10.2009 sebagai reaksi positif saya menyahut seruan dakwah di alam maya sekembalinya saya dari Seminar IT di Kundasang Sabah.

Dan kini ianya sudah dikunjungi oleh 7854 tetamu setia dengan kebiasaan hitnya ialah 20 pengunjung sehari. Terima kasih jua kepada 32 sahabat yang sudi menjadi koleksi daftar pengikut dipenjuru kiri skrin blog saya. Entahlah, kekadang saya tak tahu apakah kelebihannya menjadi follower sebagaimana saya juga tidak pasti adakah kehadiran blog ini didunia siber mampu menyuntik manfaat ataupun tidak… Begitulah juga garapan karya saya kekadang banyak pasang surutnya, bergantung pada mood dan kelapangan waktu yang ada. Namun jauh dipenjuru hati, jemari nakal ini sentiasa ingin mengetuk keyboard yang ada selagi sentuhan idea mampu merembes mengikat untaian kata yang memberi erti dan makna. Selagi ada hayatnya…..



Terima kasih untuk semua …..kerana sudi berkongsi masa menziarahi bolg saya yang sekadarnya. Tanpa eksesori ….. Tanpa halwa telinga …… tanpa animasi dan video….. tanpa aksara penuh warna warni…….tanpa iklan…….. tanpa berita semasa ……. Tanpa sensasi ….. tapi tidak TANPA HIDAYAH.

Kerana nawaitu saya ialah memberi dan berbicara tentang HIDAYAH ini untuk semua, agar pemiliknya jua disenangi tuhan dan diberi peluang mengecapi nikmat hidayah dan istoqamah selama-lamanya.

Dan kerana itulah saya gagaskan tulisan pertama saya dibawah tajuk : Dimulakan dengan bismillah.

Salam ukhuwwah fillah..

Perasaan pertama untuk memiliki blog peribadi sudah lama tersimpan di hati kecil ini tatkala melihat usaha dakwah yang kerdil mampu menjana kesan yang lebih besar dengan medan dakwah terbuka tanpa sempadan ini... ianya juga mungkin kesan dari kecemburuan yang sentiasa bergayut ditangkai hati melihat sahabat2 lain sudah mula melakar idea islah dan lantera tazkirah mereka dalam menyinari alam kehidupan yang mula sirna dan kelabu dari hidayah.

Ia juga mungkin sekadar langkah untuk mencari momentum pahala yang lebih lantaran umur berbaki yang semakin sempit dan takut tidak berkesempatan,mungkin juga rasa zulmat dosa yang banyak harus dicari noktah dan timbangan pahala sebanyak2nya untuk mengimbangi neraca amalan juga untuk menjemput rahmat dan belas ihsan pencipta pada insan kerdil lagi hina ini.

Mungkin perkataan hidayah lah yang paling baik untuk memulakan tindakan dan amalan, tanpa restu dan keizinan tuhan ... kita manusia tidak punya harga dan maruah.
Doakan moga amalan ini akan berterusan tulus dan berbunga manfaat yang tidak akan menghampakan tuannya di hari pertemuan dengan Rabbul Jalil satu hari nati.
Bukankah nabi pernah bersabda : Sebaik-baik manusia ialah mereka yang paling banyak memberikan manfaat kepada orang lain.

Harapannya agar hidayah ini akan terus menyubur dalam diri dan menjadi suluh hidup kita semua.

No comments:

Post a Comment