Monday, October 25, 2010

Escapisme - Madah Berhelah

Manusia suka beralasan untuk menutup kekurangan dirinya. Dalih yang sentiasa berubah dan direka2 menyelamatkan mereka daripada dimalukan.

Jika ada kekurangan mahupun kekalahan dalam persaingan, cara yang paling mudah bagi sesetengah manusia ialah menuding jari pada orang lain, ianya juga dianggap alasan terbaik daripada mengakui kelemahan diri.

Manusia yang suka beralasan akan merasa selamat dan tidak akan memperbaiki diri dan kelemahan mereka.

Bahayanya, sekiranya alasan ini sengaja diada2kan sebagai satu cara dan helah untuk menyelamatkan diri dari dirundung kesusahan dan melepaskan diri dari tanggungjawab. Dan yang lebih padahnya jika ianya sudah menjadi satu TREND untuk membebaskan diri dari tanggungjawab dan penghayatan beragama…..

Rutin awal malam rabu biasanya dihabiskan bersama pengisian tafseer di asrama Abdullah munshi ini. Ternyata jiwa muda yang dahagakan ilmu ini begitu ketara diwajah jernih mereka, setiap untaian kata yang saya lontarkan ke ufuk minda mereka terasa cepat disambar mulut mereka untuk terus dihadam. Keletah mereka umpama anak2 burung yang kelaparan .

Kekadang kerana kekangan saya terpaksa kehilangan mereka untuk urusan lebih penting yang terpaksa didahulukan. Namun sepantas itu juga, esoknya saya akan diterpa soalan, kemana menghilangnya ustaz…..?Kami menunggu ustaz penuh sabar diserambi musolla, mungkin2 ustaz akan datang walau terlewat seketika.

Sememangnya mereka begitu ustaz…. mereka kehausan ilmu agama, saya pun kagum semangat mereka untuk belajar dan mendengar kuliah
, terngiang suara Cikgu Salman warden asrama yang sentiasa ceria mengalu-alukan kedatangan saya saban minggu.

Dan malam itu….. saya beriringan bersamanya ketempat parking kereta untuk meninggalkan perkarangan sekolah seusai kuliah. Berpapasan kami beberapa orang pelajar lelaki yang sengaja mengikuti jejak, tersenyum dan kemudiannya bersuara.

Maafkan saya Ustaz, bolehkah saya bertanya ?
Nadanya rendah dan penuh bersopan.

Saya dimaklumkan oleh kawan saya, dia ada bertanya kepada DUA orang USTAZ tentang hokum memakai dye rambut samada dibolehkan atau tidak ? Dan mereka membenarkannya kerana larangan hadis rasulullah hanyalah mengharamkan penggunaan warna HITAM untuk rambut kerana ia akan mengelirukan dan membohongi fakta usia seseorang. Maknanya kita dibolehkan untuk mengecat rambut dengan dye kan ustaz ??


Cukup berseni soalannya. Pertama – menggunakan kata ganti nama ketiga untuk melampirkan soalan, satu cara yang cukup selamat menyembunyikan identity dan reality sebenarnya. Entah siapalah agaknya yang bernama KAWAN itu.

Kedua – menggunaka angka dan authority agama berstatuskan ustaz sebagai pembuka bicara untuk meneutralkan pandangan awal terhadap isu. Ianya barangkali berstrategi licik melumpuhkan prinsip dan asas pegangan selama ini. Dengan strategi : timbulkan keraguan dan kemukakan fakta, ianya mampu menewaskan hujah pihak lawan.

Dan ketiganya ialah menyerang dan mengasak kesimpulan awal untuk memberikan ruangan sempit untuk para agamawan menjawab dengan selesa dan tanpa tekanan. Seperti kebiasaan, saya dah terlanjur dan buat begitu dan begini, apa hukumnya ustaz ?? Soalan biasa yang akan dikemukakan penyoal. Kalau dah buat, buat apa lagi nak tanya hukum. Hokum adalah berdasarkan apa yang belum dibuat, kalau sudah buat terimalah hukumannya. Bukankah begitu wajarannya.

Kesemuanya adalah madah berhelah bercirikan ESCAPISM untuk menghalalkan sesuatu isu asas yang tidak perlu dipertikaikan lagi.

Bersambung ...........

No comments:

Post a Comment