Friday, October 22, 2010

Kem Kecemerlangan Pelajar Islam 2010

Berlangsung tanpa publisiti meluas ialah sebuah program anjuran Sektor pendidikan Islam Pulau Pinang dibawah kendalian dua murabbi SPI Penang, Ustaz Suhaizi dan Ustaz Arizualdy.



Program berskala sederhana ini mengumpulkan para pelajar dari beberapa buah sekolah yang terpilih sahaja. Kendati nawaitu yang asasnya ialah mengumpulkan para pelajar yang bermasalah dari sudut pemahaman akidah, penghayatan ibadah dan pemakaian akhlak.

Justeru saya menyambut positif tatkala dihubungi al fadhil pengelola program untuk menempatkan 10 pelajar berstatus tersebut untuk dibimbing didalam komuniti kem kesedaran yang lebih dihighlightkan sebagai kem kecemerlangan ini.

Seawal tugas amat rumit untuk mengumpulkan pelajar tingkatan 4 yang diminta penganjur, ini kerana tapak program yang bertempat di masjid negeri pulau pinang mematikan langsung keinginan para pelajar berstatus nakal2 remaja ini untuk mengikuti program.

Setelah beberapa hari bertolak ansur dan berbahasa halus dengan pelajar, saya amanahkan kepada saudara HILMI, ajk BAKTI untuk mempromosi dan mengambil maklum balas dari pelajar, tapi ternyata saya dihampakan dengan pelbagai alasan pelajar untuk tidak menghadiri kem tersebut.

Lalu, dengan kuasa SUPERGURU yang ada pada saya, saya memilih secara terpilih beberapa nama pelajar yang agak nakal namun masih boleh dibimbing untuk diserapkan dalam senarai pelajar yang akan diasuh nanti. Dengan menggunakan sedikit teknik pujukan ala paksa, mereka bersedia mengharunginya.

Namun, sebagai strateginya, saya masih menempatkan beberapa orang pemimpin BAKTI untuk menjadi peninjau dan penasihat on the spot kepada rakan2 yang mungkin terlupa.

Berlangsung selama 3 hari bermula 12-14 haribulan 10 yang lalu, respon pelajar saya cukup positif, mereka seolah tersihir dan tersentuh dengan aura positif yang hadir dari kalangan murabbi dan fasi yang terdiri dari pendidik agama di sekolah berdekatan.

Andaian awal dan nakal rakan guru yang pelajar ini akan membawa masalah dan mencalar imej sekolah ternyata meleset, sebaliknya mereka dipuji antara kumpulan aktif dan berdisiplin dikalangan komuniti peserta. Ulasan rawak yang saya terima dari para fasi dan murabbi juga menceritakan perkara yang sama.



Dan mungkin kerana itu jualah, beberapa peserta dari SXI ini terpilih memimpin kumpulan dan program2 tertentu, dan dipenghujungnya serumpun doa dirafakkan doanya oleh wakil pelajar dari SXI juga.

Moga arus perubahan ini mampu terus bertahan dan menderukan momentumnya untuk merancakkan penghayatan agama disekolah satu hari nanti.

Tatapilah beberapa gambar fasilitator dari laman facebook spi penang.



No comments:

Post a Comment