Tuesday, October 26, 2010

Escapisme 2



Dye itu haram dan tak boleh untuk orang Islam, jangan banyak tanya lagi. Jawapan persis tumbukan KO itu terus meniti dari bibir sahabat saya untuk mematikan langsung langkah penanya tanpa berkutik lagi. Dengan kuasa dan status yang ada, jawapan pemutus tanpa perbincangan dan percambahan minda biasanya amat senang dituturkan semudah membaca A dan B, halal dan haram.

Tapi sayangnya ia memandulkan minda sebagaimana ia menjemukan kreativiti. Dan ia juga meminggirkan pemikir dan cendikiawan sebagaimana ia menjauhkan para pencari tuhan dengan kebobrokan belenggu status dan kuasa.

Saya melihat lembut ke wajah pelajar yang bertanya. Tersentuh firasat saya dari wajahnya yang tersirat, soalannya ingin menguji dan mencari helah merungkai hokum yang sudah tersimpul. Saya menoleh pula ke sisi, tercatuk wajah-wajah ceria pelajar2 lain menunggu jawapan. Terngadah minda mereka minta dileraikan kekusutan masalah. Jawapan saya pastinya menjadi hujjah mereka untuk galak berfesyen nanti.

Saya berkata tenang, mula beranalogi tentang islam dan kesyumulannya.

Pertama, Islam melarang DYE kerana ianya satu penipuan. Nabi menyebut dengan tegas dalam persoalan ini (Man ghasshana falaisa minna) yang bermaksud sesiapa yang menipu kami mereka bukanlah dari golongan kami (umat islam). Pembohongan identity akan melahirkan jiwa pembohong dan anti kebenaran. Mereka akan membiakkan generasi munafik yang akan merosakkan agama nanti, akuilah kebenaran walaupun pahit – mungkin itulah maksud nabi menghindarkan umatnya dari persoalan DYE.

Ianya dizaman dahulu dianggap penipuan dalam umur dan identity, ramai orang yang tua mengecat rambut bewarna hitam untuk menipu umur mereka bagi memikat gadis yang lebih muda. Mungkin kerana itulah hadis yang disebutkan pada FATWA USTAZ MUDA tadi mengatakan nabi melarang umatnya mewarnakan HITAM pada rambut kecuali peperangan, bahkan nabi membenarkannya diwarnakan INAI dengan citra PERANGnya yang menyerlah.

Kedua, mungkin kita mewarnakannya kerana kita suka dan bukan untuk menipu. Lagipun kita masih muda dan bukannya mewarnakannya dengan HITAM tapi biru, hijua, merah dan putih atau selainnya.

Islam menjaga kebersihan fizikal dan anggota badan sebagaimana ia mementingkan kebersihan rohani. Islam menjadikan wuduk asas dan rukun untuk solat. Tanpa wuduk solat akan terbatal. Banyak DYE yang diperbuat dari bahan yang diragui kesuciannya, bahkan banyak yang bercampur lemak haiwan dan dikhuatiri haram dan tidak disembelih. Ada juga yang mengandunngi bahan kimia yang merosakkan rambut dan memberi kesan kimia kepada kepala. Ianya ditegah oleh islam kerana memudaratkan. Dan jika bahannya berminyak dan bersalut cecair pekat yang akhirnya menghalang kesahan wuduk, ianya jelas sama sekali adalah haram kerana ianya bermakna membenarkan diri kita untuk tidak solat secara sah. Oleh itu kita tolak DYE kerana nilaian ibadah kita pada tuhan.

Tapi nabi menghalangkan DYE yang tidak memudaratkan dan bersumber dari tumbuhan, kerana itulah nabi menggalakkan pewarna rambut dari pokok inai dan katam asal ianya tidak bewarna hitam.

Ketiga, jika sumber DYE disahkan halal dan berasal dari tumbuhan yang menghasilkan pelbagai warna, maka bolehkah ianya diharuskan kepada kita ??

Nabi pernah bersabda : Man tashabbaha biqaumin fahuwa minhum. Mereka yang suka meniru dan menyerupai sesuatu kaum maka mereka akan termasuk dari kalangan tersebut. Golongan yang taksub menggayakan fesyen barat tanpa segan silu, dan bangga memperagakan budaya barat tersebut maka nabi sendiri menggelarkannya kebaratan dan kekafiran. Maka usahlah lagi mereka ingin menggabungkannya dengan nilai keislaman.


Budaya berfesyen dengan DYE rambut bukannya budaya Islam. Ianya juga symbol kepada kebejatan social remaja yang hilang arahnya. Ianya juga trademark kepada pembenci kepada aliran agama ketuhanan ini.

Adakah kita masih mahu lagi berfesyen dengan DYE yang disadur dengan nilai barat dan keparat agama ini ??

Jadi memang tak boleh lah ya Ustaz ???? Kumpulan pelajar ini bertanya kesekian kalinya memohon kepastian.

Kamu nilai dan fikirkanlah sendiri …..

Moga mereka mengerti dan tidak pula sengaja mencari teori ESCAPISME, satu helah bersadur agama yang menghalalkan sesuatu yang sudah diharamkan Allah.

No comments:

Post a Comment