Sunday, November 1, 2009

Halaqah ilmu…. Taman Syurga atau Rumpun Belukar.


Atas tema mengintai ibrah di sebalik hitam putih kehidupan ini lah … saya juga ingin mengambil benda kecil dan remeh yang berlaku dipersekitaran kita tidak kita pedulikan…sedangkan ia boleh memberi kesan dan impak besar dalam kehidupn kita..

Dalam syahdu kalam hidayah dilontarkan al Fadhil Ustaz Zahazan Mohamad disubuh pagi yang bening, para tetamu rumah allah pula kelihatan khusyuk dan tenang memberi perhatian kepada bicara Ustaz yang penuh berhikmah. Mereka datang dan duduk mengelilingi umpama ladam kuda yang utuh dan semangat mendengar yang baik..

Rapat dan khusyuk, itulah dua gambaran yang boleh saya coretkan disini bagi menggambarkan kuliah agama dipagi itu, sesuatu yang jarang sebenarnya berlaku kepada kita dalam kuliah umum atau harian di masjid2 kita di sabah ini, imbas sedikit suasana kuliah disini (dan sekadar mengambil contoh dua masjid gergasi Sabah, masjid negeri dan masjid bandaraya….)biasanya apabila saja pengkuliah mengisi kerusi dan mengambil mikrofon memulakan bicara.. para pendengar biasanya akan duduk menyandar nun jauh nya 350meter daripada ustaz, itupun ada yang duduk berkelompok membuka ceramah dalam ceramah bersama rakan2 mereka, ada yang bermain biji tasbih dan ada yang membuka quran, atau ada yang cepat2 mengangkat punggung meninggalkan sejadah atas urusan yang dirasakan mungkin lebih penting dari omongan kosong penceramah…dan tika itu, entah dimana nilai majlis ilmu dan dimana silapnya taman syurga ini tidak subur berbuah dan taman ini kurang seri dan hilang keindahannya umpama semak belukar yang menyakit rasa dan pandangan.

Sepatutnya kita menjadikan sirah nubuwwah sebagai bekalan… baginda pernah bersabda :
Siapa yang keluar menuntut ilmu, maka dia berada di jalan allah (dalam Jihad Fisabilillah) hinggalah dia pulang semula (Hadis Riwayat Tarmizi dalam kitab ilmu bernombor 2649)

Baginda bersabda lagi : Siapa yang allah kehendaki hidupnya dengan kebaikan, allah akan menjadikannya ahli agama yang sukakan ilmu/terpelajar. (Hadis Riwayat Bihkari dan Muslim dari hadis Muawiyah)

Dan nabi bertutur lagi memberikan motivasi ilmu : siapa yang berjalan merentas denai lorong mencari ilmu, allah akan bukakan padanya jalan ke syurga, dan tidak berkumpul suatu kaum dirumah allah lalu mereka membaca dan mempelajari alquran serta agama bersama2, maka allah akan menghantar malaikat untuk melindunginya, menurunkan ketenangan, menyelubunginya dengan rahmat dan akan disebut nama mereka disisi allah. (Hadis riwayat Muslim dan AlHakim menyatakan hadis ini sohih dalam mustadraknya bernombor 105)

Moga kita dapat mengambil ibrahnya…..

No comments:

Post a Comment