Friday, December 16, 2011

Kuliah Disember di Bertam Indah


Serakan cahaya mentari Disember melebar ceria di permukiman kami di Kepala Batas ini. Ianya menerangi hari indah dengan kicauan burung yang berterbangan riang mencari takdir rezeki tersurat mereka sambil bertasbih memuji ilahi penuh ketulusan.

Kekadang bukan sekejap awan hitam menyelubungi alam menumpahkan titis air yang bukan sedikit membasah bumi ini dengan kedinginan dan kelam cuaca.

Namun, saya kagum melihat suasana ilmu yang mula mendesah mekar menguntum indah dari tangkainya disini. Sana sini kuliah ilmu dipenuhi pengunjung yang bukan sedikit jumlahnya.

Rutin malamnya dimulakan dengan mengambil keberkatan ibadat bersendikan ilmu yang disusun kreatif oleh para jawatankuasa masjid dan surau yang ada.

Setiap lorong dan taman, cuba memanfaatkan gelap malam dengan pencerahan cahaya ilmu yang begitu mengasyikkan. Mereka segar mendatangi taman syurgawi walau fizikal masih belum kebah dibalun tangungjawab profesion duniawi saban hari.

Mereka seolah ingin melupuskan beban kepenatan dengan mengisi kecerian dalam hati penuh ketaatan dan kesedaran. Mereka ingin membeli ketenangan dengan mencari sumur kedamaian rumah tuhan.

Alhamdulillah, saya semakin mendapati betapa kesan yang amat positif mengisi ruangan sunyi rumah Allah dahulu kini sudah dipenuhi dengan lambakan hati2 yang ingin kembali mentaati dan mengenalinya.

Moga Allah membantu menguatkan sinar cahaya agamanya. Walau ada mereka yang cuba meniup api agama Allah dengan mulutnya, nescaya api itu takkan padam bahkan terus bersinar marak membahang rasa mereka yang membencinya.

Moga Allah menyuburkan lagi sinar hidayahnya ini kepada seluruh kelompok masyarakat di daerah ini, sebagaiamana semakin berani para Du'at J/kuasa masjid keluar dari kotak kebiasaan untuk semakin berkreativiti merangka program untuk mengajak golongan remaja semakin mencintai rumah Allah ini dan seterusnya membina JIIL RABBANI yang terpuji.

Semoga Allah memberkati negeri seribu mutiara dengan limpahan hidayahnya dan moga agama Allah akan kekal berdaulat dan dihormati di negeri ini.

No comments:

Post a Comment