Thursday, December 8, 2011

Membenci SANTAI


Hey kawan,

Apa yang kalian sedang lakukan kala ini ? Bercuti ... ? Bersantai ? Atau pulang menziarahi ibubapa di kampung setelah kian lama berjauhan ?

Apapun pekerjaan kalian kala ini, aku doakan engkau, kawan akan sentiasa beroleh manfaat dan kebaikannya.Moga kehidupan kalian semakin indah diserikan cahaya Hidayah dan Cinta Ilahi sepanjang masa ..

Tersingkap ingatanku seketika kala ini tentang ramainya manusia yang tertipu dengan waktu rehat dan cuti seumpama ini. Ianya nikmat yang menghancurkan keperibadian dan kejernihan hati. Manusia semakin layu memanjakan diri, juga semakin lewa menunaikan ketekunan ibadah rutinnya dan juga mungkin terlemas dengan agenda RELAX yang akhirnya memandulkan diri dari wawasan untuk menjadi hamba Allah yang mulia dan sentiasa BERHIJRAH memperbaiki diri.

Ku singkap buku AYYUHAL WALAD karangan Al Imam Ghazali yang menjadi teks kupasan ringanku disurau yang berdekatan, mencari ungkapan penuh puitis dengan erti enuh mendalam membekasi kolam hati untuk mencela kemalasan dan kekurangan diri ini, bagimu kawanku... aku catatkan disini nasihat pertamanya yang amat berguna :

Antara tanda Allah menyayangi seseorang, maka DIA akan mempermudahkan kita meninggalkan perkara yang buruk dan tidak BERFAEDAH kepada kita dan agama kita, sesiapa yang terjerumus dgn perkara yang sia2 sebegini pasti akan menemui SAAT PENYESALAN yang berpanjangan tika di akhirat nanti, dan jika kalian sudah mencecah umur 40 tahun dan belum mahu berubah, bersedialah untuk menuju neraka ALLah .....

Aduh teman, begitu berbisanya naluri hidayah imam agung ini, nasihat pertamanya sudah begitu menyentuh dan menginsafkan kita, apatah lagi dengan rentetan amanat , teguran dan nasihatnya yang lain... moga ianya menjadi magnet hidayah untuk kita kembali mengenal diri penuh keinsafan.

Dan tahukah engkau kawan...

Entah mengapa , aku juga terlalu membenci lelaki ini, tulisan bicara hatinya di lanskap skrin putih diblognya ternyata begitu mengesankan ... Aku sekian lama terpaku pasrah meneliti idea hidayahnya yang santai, ringkas tapi cukup signifikan dengan erti hidayah. Kronologi perjalanannya sememang mengagumkan dan menyentuh jiwa fitrah ... aaah , dia lebih layak memiliki TRAVELOG HIDAYAH ini dariku ...

ya, kerana itulah aku membencinya untuk terus mencuri intai ke alur gagasan fikrah dan bahasa santunnya yang cukup mengesankan aku. Bahasa yang mudah berbuahkan hidayah dan merimbunkan ketenangan.

aaah, aku tak pasti adakah engkau juga begitu kawan ???

mari kita tatapi antara nukilan terbarunya ..... yang menambahkan kecemburuanku !!

Dari blog kehidupan ringkas tapi signifikan karya Prof Kamil Ibrahim. Sorotilah :



Kehidupan kami sekeluarga berubah lagi. Saya dan Amirul memulakan pengajian al-Quran di Haram. Roza dan Sofea akan menyusul.

Inilah guru Quran saya. Ia guru ke 4 selepas Ustaz Hafizi, Idris dan Azrul. Sudah 2 malam saya bersama beliau. Orangnya sudah tua, menggunakan kerusi roda untuk bergerak dan boleh sedikit-sedikit berbahasa Inggeris.

Ia satu pengalaman luar biasa berguru bersama beliau. Sangat berbeza berbanding sebelumnya. Orangnya garang tetapi hanya pada zahir sahaja. Ia unik.

InsyaAllah, saya sedang menghayati pengalaman baru ini dengan sabar dan tekun. Siapa tahu, 3-4 tahun nanti saya dapat menghafal al-Quran di bawah bimbingan beliau.

Lalu saya ceritakan kepada rakan sejawat di universiti. Ramai yang sudah berada di sini melebihi 2 tahun dan tidak pernah terfikir untuk mengambil peluang di atas nikmat yang Allah berikan.

Salah seorang merenung wajah saya dalam keadaan terpinga-pinga. Agaknya beliau terfikir, “kenapa aku tidak terfikir begitu?”.

Allah… Allah… Allah itulah dakwah yang paling halus yang boleh saya sampaikan kepada mereka. Belajarlah…. kita tidak pernah pandai dan sampai bila-bila kita tidak akan pandai berbanding dengan ilmu Allah hatta beliau seorang profesor.

Akhirnya ada dua pensyarah yang mengikut jejak. Mudah-mudahan ia bermanfaat.

No comments:

Post a Comment