Tuesday, December 13, 2011

Mengucur Pahala Untuk Sebuah Ukhuwwah


Hey Kawan,

Beberapa hari aku tidak sempat menjenguk teratak travelog mayaku, rutin harianku menguruskan baki pengawasan SPM di sebuah sekolah agama disini membataskan pergerakan ziarahku ke laman sahabat2 dakwahku.

Tiba2 terpempan aku dijengah berita musibah mengejutkan ini.

Apatah lagi, bait2 kata yang dikarang sang penulis begitu meruntun rasa.

Abang Dai ... dia pernah menjadi sahabat dakwahku, tegas dan berkarismatik dengan watak protagonis tersendiri, dia mengucur peluh dalam dakwah sebagaimana dia meletakkan mardhatillah sebagai keutamaan hidupnya.

Percayalah .... sekarang dia sedang dihimpit ujian.

Dan Allah menghantar berita ini untuk kita sama2 mengucur pahala dari pertolongan yang mampu disumbangkan buat Abang Dai sekeluarga, moga dengannya mampu meringankan beban, malah mampu membangkitkan lagi semangat juang penuh tegar dari watak manusia kental ini.

Moga allah membantu mu abang dai ....

Ayuh kita bersama kalimat penuh puitis berkias makna dari Ustaz Ridhuan Mohd Nor meraih simpati rakan seperjuangan. Dari blog tinta jundinya.

I
Hidup ini kadang tak terjangka teman, awan hitam boleh tiba-tiba melibas langit yang cerah dan membawa gerah. Panggung kehidupan ini begitu berwarna warni, sebab itulah dunia ini tidak sekadar mempunyai hitam dan putih. Aku terpanar, apabila menerima berita Farhana, gadis kecil anak teman baikku Abang Dai (aktivis dakwah Tawau) sedang dioperasi perutnya di hospital. Bermula dengan sakit perut, akhirnya melarat kepada buah pinggang. Kini perutnya ditebuk sang perawat. Anak comel itu sedang bertarung dengan maut. Bapanya tidak punyai apa pun, kecuali teratak usang. Bekerja siang dan mlm untuk dakwah. Aku merayu teman, jangan kita biarkan Farhanah disengat kesakitan lantaran bapanya tidak mampu membiayai yang terbaik buat puterinya. Ayuh, kita ada rezeki untuk dikongsi, tidak luak harta kita untuk membantu teman yang kejerihan. Jangan langit menatap murka, kita sendawa kekenyangan dan menjadi tak peduli.

BIMB 10025020355759 Dara​Mansah Lamasa

II

Demi sebuah persahabatan yang mulus dan tulus, aku lancarkan tabung ini. Kau kenal teman bapanya yang tidak sepi mengirim perkembangan dakwah di Sabah. Dia petugas jamaah yang tidak berkira dengan peluh yg mengucur laju. Jangan biarkan Abang Dai berseorangan diuji dengan kepayahan. Berikan simpatimu, ruak rasa tak peduli yang sedang melilit tangkai hatimu. Bantulah dengan infak, zakat dan lain-lain. Paling lemah dengan titipan doa yang ikhlas untuk melihat Farhanah kembali ceria mengukir senyum. Hidup tak sebagaimana yang kita lihat teman, gunung takdir bila-bila masa akan menghempapmu. Jom kita bantu Abang Dai. BIMB 10025020355759. Langit sedang melirik kita teman. Jangan tak pedulisme!

III

Aku demam malam ini, tetapi Farhana begitu sekali sakit. Farhana mungkin tidak mengenali aku namun bapanya setiap kali datang ke Semenanjung akan tidur di celah timbunan buku-buku terbitan JUNDI di Padang Balang. Bapanya juga akan menjadi pemanduku jika berceramah jauh daripada metro. Farhana anak kecil itu tidak tahu bahawa bapanya separuh nyawa menyintai dirinya. Jika makan bapanya akan teringatkan Farhana walau dengan kredit terbatas tetap bertanya khabar dari jauh. Anak kecil itu seenaknya memesan permainan. Saat ini Farhana terlantar kesakitan. Malam ini mata aku berkaca-kaca, merembes tanpa sedar manik-manik. Moga Farhana akan sembuh dengan kepeduliaan teman-teman dakwah sekalian. Aku merayu malam ini teman! Hulurkan sedikit kertas itu untuk sebuah ukhuwwah dan mahabbahfillah.

Hulurkan sumbangan, ringankan beban

No comments:

Post a Comment