Saturday, July 24, 2010

Didikan Berhikmah



Kehadiran Julai menyaksikan komitmen tugas makin berganda.

Tika inilah para guru dikejar untuk menghabiskan silibes pengajian yang masih berbaki. Bayangan peperiksaan percubaan dan ujian2 juga mula membentuk lembaga gergasi yang bersedia membaham mangsanya. Mungkin itulah bayangan para pelajar, namun bagi para guru ia bermakna timbunan tanggunjawab bermula lagi untuk menyediakan set soalan ujian yang standard dan bersedia pula menandanya nanti.

Pergerakan para pentaksir juga sudah mula dapat dihidu sekarang ini. Tugasan pemantauan dilakukan secara tersusun ke sekolah berdekatan yang diletakkan dibawah tanggungjawab masing2. Amanah tugasan PAFA dan hafazan juga perlu dibereskan segera. Sekurang2nya sebelum para pentaksir tiba atau sebelum guru data menagih amanah nanti.

Seminar dan bengkel teknik menjawab juga mula tumbuh seperti cendawan lepas hujan, para pelajar tidak lekang disogok saban minggu untuk melunasi kehadiran ke program ini. Saban minggu pasti ada tingakatan pelajar yang akan tercatuk di dewan sekolah menanti hamburan makanan ilmu peperiksaan yang di agihkan percuma buat mereka. Yang tinggal, hanyalah siapa yang ingin mematuk maklumatnya dan menghadamnya dalam azam persediaan yang mengenyangkan jiwa.

Mulai hari ini kita akan memulakan tugasan PAFA. Dan ustaz juga mahu menghafaz beberapa potong ayat al Quran SPM, setiap pelajar akan baca depan ustaz nanti.

Ayat hafazan tingkatan 4 dan 5 ada 6 petikan sahaja, ustaz harap ianya boleh dihafal dengan baik… ujar saya menggalakkan.

Banyaklah ustaz, tak de diskaun ke ??? celah seorang pelajar menagih simpati.

Baiklah ustaz akan pilih ayat utama yang perlu kamu hafaz, tiada diskaun kedua selepas ini, lalu saya memilih beberapa ayat wajib dan pilihan utama untuk kemungkinan ditanya dikertas peperiksaan sebebnar nanti.

Alah ustaz, susahlah…. Banyaklah….. terlalu panjanglah, kami tak boleh hafazlah ustaz, ngomelan pelajar mendengung ditelinga saya.

Adrenalin saya mula bertenaga, memijar semangatnya mengembara keseluruh urta tubuh, minda cekap memintas maklumat mencari respons segera pada kondisi negative sebegini.

Kelas… harap beri tumpuan, kamu tidak boleh mengatakan susah, ianya akan membebankan minda kamu, manusia adalah apa yang dia fikirkan.

Pernah tak kamu dengar kisah seorang tua bersama anaknya. Mereka berjalan sambil memerhatikan keindahan alam ilahi. mereka memuji tuhan dan mencari kebaikan dalam setiap hokum alam yang tercipta.

Mereka menongkah arus dan merentas denai. Banyak pengajaran yang dapat mereka ambil. Hinggalah mereka sampai ke sebuah kawasan pergunungan yang bergua.

Dengan hati2 mereka melangkah untuk tidak tersadung batu yang berselerakan.

Mungkin kurangnya pengalaman dan gopohnya perjalanan, si anak terpijak batu dan terjatuh kesakitan. Spontan bibirnya mengaduh dan memarahi batu dijalanan.

Bibirnya diketap sambil tangannya mengurut kaki yang terluka. Aduh sakitnya … kata si anak. Tiba2 satu suara disampingnya menyampuk perli…ADUH SAKITNYAAAAAA.

Bungkam si anak seketika, sakit kakinya menjadikan otaknya kurang waras seketika, keaduhannya diperlekihkan. Lalu dia mula bangun menyapa cabaran. Siapa tu… jangan mengata orang laa. Lalu sang suara sengaja menyimbah amarahnya ..SIAPA TUUUU, JANGAN MENGATA ORANG LAAAA….

Siapa kau , Kalau berani keluar laa.. cabar si anak yang mula kepanasan. Suara ejekan bergema lagi.. SIAPA KAUUU, KALAU BERANI KELUAR LAAAAA…

Si anak mula kerimasan, mencari senjata buat melepaskan gumpalan amarah yang terpendam.

Sabar, anakku. Si ayah mula berperanan, menepuk bahu anaknya yang tidak keruan.. Cuba kamu sebut perkataan ini, aku tak takut….. . jeritan anaknya selepas itu dibalas pujian. AKU TAK TAKUT ……. Terkedu si anak seketika.

Aku berani dan pandai……..si anak mula bereksperimen dan ianya disanggah positif AKU BERANI DAN PANDAI……. Dan akhirnya si anak berkata : Aku boleh dan akan menjadi budak yang bijak… lalu sang suara tanpa mengejek lagi terus mengajuk suaranya AKU BOLEH …..DAN AKAN MENJADI BUDAK YANG BIJAK……..

Berbunga seri diwajah comel si anak, siapakah itu ayah ?

Itulah suara yang dinamakan gema, ia akan mengajuk semua kata2 kita.
Ia umpama minda dan juga manusia diluar sana, sekiranya kita menggangap diri kita lemah, minda kita bahakan masyarakat akan memandang kelemahan kita. Tapi jika kita bangga dan berdiri yakin menepis cabaran dan halangan, minda kita dan komuniti juga akan bergerak positif memuji dan mengiakan pendirian kita…

Kita adalah apa yang kita fikirkan…

Fikirkanlah kamu boleh menghafaz, ianya sedikit, senang dan mudah….bahkan ianya berpahala untuk dijadikan bonus amalan kita nanti.

Reaksi pelajar spontan mengiakan dalam tunduk dan angguk.

Harapannya mereka mula memecahkan kepompong kemalasan dan mula berusaha.

Saya mengimpikan markah penuh dalam semua tugasan hafazan pelajar, sesuatu yang bukan mustahil kan….

No comments:

Post a Comment