Wednesday, July 14, 2010

Redha Allah Bersamamu Ust Nahar



Entah kalimat apa yang mampu saya coretkan disini bagi mengiringi pemergian seorang sahabat, guru dan pemimpin yang amat saya kasihi dan kagumi keperibadiannya.

Sebak dan pilu menghiris tangkai hati apatah lagi pemergiaannya tak mampu saya kongsikan dengan sesiapa di permusafiran ini. Apatah lagi berita perkhabaran pemergiaannya ke alam barzakh datang seumpama telegram tragis yang amat mengejutkan.

Saya menerima kunjungan sms yang pertamanya daripada saudara Haji Rahimin Surau Austral, dalam biusan patukan kejutan itu saya terus mendail nombor Ustaz Norazamuddin untuk mengesahkan beritanya , setelah segalanya pasti. Saya terkedu dalam kelam dan bungkam. Apalah hikmah tuhan disebalik pemergian ini ? Dan kemudiaanya menyusul pula beberapa sms lain yang meributkan beritanya.

Sedar dari lamunan, saya kongsikan beritanya bersama anak-anak didik di St. Xavier ini, sempat saya pamitkan pesanan al Fatihah bersama pelajar dan rafak doa untuk seorang saudara seislam yang lebih dahulu meninggalkan kita. Terasa kolam rasa tergenang air panas yang memijarkan emosi.

Beberapa hari saya tidak mampu untuk menulis, lirikan mata ini hanya mampu saya tatapkan pada skrin blog para sahabat yang memperincikan detik terakhir bersama Allahyarham. Blog Abu Awatif, Abu Nuha, al Belurani dan Blogger Sabah saya layari mencari kondisi beritanya. Ternyata para sahabat masih mampu mencoret rasa dan merakam situasi, walaupun saya tahu dan yakin berat tanggungan pilu dan bebanan pukulan musibah itu masih terasa, namun kemanisan dan keikhlasan berukhuwwah itu memudahkan segalanya.

Dalam longlai lesu tangan dan minda yang kehabisan auranya, hati seakan gian bercerita dan menghambur kata. Maka terubatlah jua rindu seorang rakan di kejauhan ini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment