Tuesday, July 6, 2010

Perkongsian Penulisan

Berkongsi adalah keseronokan, memberi akan mencapai kemanisan, mengajar pula menambah ufuk keistimewaan dan bonus kematangan.

Menulis pula mempastikan kisah sejarah tidak akan terpadam, ianya mungkin sampah picisan tidak berharga namun bila tiba masanya zaman akan tunduk akur pada rujukan keistimewaannya.

Inilah yang dinamakan sejarah, dicetuskan daripada pelbagai genre dan ragam cerita dan berita, ia diungkap bebas dalam bahasa dan rutin seharian. Tapi kini CERITA DIA atau HE STORY menjadi sejarah dan HISTORY.

Siapa sangka kegatalan tangan sang kerabat raja mengukir nama di batu nisan sultan malikul salih di acheh dan memahat batu bersurat di terengganu kini menjadi rujukan utama sejarah tentang kedatangan Islam di nusantara.

Namun, biarlah penulisan itu bermanfaat. Jangan cemarinya dengan sampah perkataan mencarut apatah lagi dengan sampah idealogi songsang yang menyesakkan dunia dengan kejijikannya. Akhirnya ia kekal menyampah dan dibakul sampahkan.



Bersama Hilal Asyraf, penulis muda dari bumi berkat Jordan berkongsi panduan menulis dan pengurusan blog. ( Saya petik dari blog Ustaz Zakaria Sungib)

Antara panduan dan tip lain yang beliau kongsi:

1. Ramai penulis tidak berjaya kerana mereka ada bakat dan ada ilmu, tetapi tidak ada disiplin menulis. "Paling penting disiplin masa. Adakah kita masukkan menulis dalam jadual harian? Jadual saya, lepas Subuh mesti menulis untuk kemaskini blog. Untuk novel, saya tetapkan jadual untuk sebulan. Prioriti adalah menulis satu bab sehari. Waktu belajar, kita belajar. Waktu menulis, kita menulis," ujarnya.

2. Penulis mesti berusaha untuk berubah ke arah kebaikan, sebagaimana yang diajaknya di dalam penulisan. "Kita perlu menjaga diri kita daripada dosa. Dosa menyebabkan bintik hitam di hati."

3. Penulis yang baik adalah penulis yang ada rujukan. Rujukan menjadikan cerita yang dikarangnya lebih hidup dan memberi kesan kepada pembaca, juga menjadikan seorang penulis dihormati. "Usaha untuk membuat rujukan mesti sungguh-sungguh. Rujukan juga mesti sahih," terang Sdr Hilal.

4. Apabila menulis cerpen atau novel, mesej biar sampai dan cerita biar habis. Sekiranya menulis novel trilogi yang ceritanya tidak habis kerana ada sambungan, pastikan setiap satu novel itu dapat berdiri sendiri dari segi penyampaian mesejnya. "Setiap satu, selesai mesejnya walaupun cerita tidak habis." Beliau sendiri memastikan setiap bab novelnya mempunyai mesej.

5. Untuk menghasilkan novel tarbiah, penulis mesti menghasilkan penyelesaian yang positif dan tidak membiarkan penyelesaian atau mesej cerita itu tergantung atau tiada penjelasan. "Jangan biarkan pembaca tertanya-tanya apa mesej dalam cerita itu walaupun mereka mungkin tertanya-tanya kesudahan jalan ceritanya. Jangan biarkan pembaca terkial-kial mencari mesej, walaupun boleh biarkan mereka terkial-kial dengan jalan cerita."

6. Cerpen atau novel perlu mengangkat masalah yang dihadapi masyarakat sebagai permasalahan utama. Masalah yang diangkat itu pula mesti disesuaikan dengan sasaran pembaca supaya ia terasa dekat dan pembaca mendapat manfaat daripada penyelesaian masalah yang dipaparkan melalui cerita.

7. Teknik penghuraian masalah dalam novel mesti jelas. Untuk itu, ia perlu diulang-ulang sepanjang perjalanan cerita. Sdr Hilal memberi contoh, dalam novel VT, beliau mengulang-ulang huraian tentang sukan sebagai ibadah, manakala dalam novel Sinergi, beliau mengulang-ulang penekanan pada soal keimanan.

8. Untuk menjadikan watak dalam novel itu 'hidup', penulis perlu memberi ciri-ciri khas pada satu-satu watak. Misalnya, cara berjalan dan cara bercakap watak itu. Penulis juga mesti memastikan setiap watak rekaannya ada kisah silam (back story). Kisah silam ini menjadikan satu-satu watak itu menarik. "Tetapi kisah silam satu-satu watak ini tidak didedahkan terus (sekali gus) tetapi sedikit demi sedikit."

9. Untuk memastikan penulis dapat mengawal watak yang ramai dalam novel, dokumentasikan setiap watak. "Buat kertas watak dengan mencatat pengenalan setiap watak, termasuk kisah silam watak itu. Kertas watak ini seolah-olah Surat Beranak satu-satu watak."

10. Blog sangat penting bagi seorang penulis. Melalui blog, penulis dapat mempromosi bukunya. "Untuk menarik ramai datang ke blog kita, blog kita mesti mesra pelawat."

11. Antara cara untuk menjadikan blog 'mesra pelawat', gunakan latar putih untuk ruang teks, letak pengenalan diri yang sempurna dan lengkap di sidebar, manfaatkan shoutbox untuk berinteraksi dengan pelawat, letakkan foto yang menarik dan buat paparan untuk beberapa paragraf awal saja di ruang entri supaya pembaca dapat klik ke 'baca seterusnya' untuk membaca entri penuh.

No comments:

Post a Comment