Monday, July 26, 2010

Inspirasi Tuan Guru

Berikut ialah petikan berita yang saya terima :

The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” tahun 2009.

Para tokoh Muslim dari seluruh dunia yang terpilih masuk dalam daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap memiliki kemampuan untuk mempengaruhi kondisi kemanusian dan mampu membawa perubahan dalam kehidupan banyak orang.

“500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia” sepanjang tahun 2009 itu, dibagi dalam 15 katagori, antara lain katagori ulama, politisi, cendikiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media sampai katagori muslim radikal.

Dalam pengantar buku yang diterbitkan bersama lembaga Prince Alwaleed Bin Talal Center for Christian-Muslim Understanding ini disebutkan, tujuan diterbitkannya buku ini untuk membantu dan membuka wawasan tentang pengaruh umat Islam di dunia saat ini dan beragamnya kelompok-kelompok Islam yang ada di seluruh dunia.

Penyusunan buku ini melibatkan pengamat dunia Islam yang namanya sudah dikenal luas di dunia internasional, Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin sebagai editor utama.



Berikut adalah Daftar 50 Tokoh dari Daftar 500 Muslim Paling Berpengaruh Di Dunia :

1. His Majesty King Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud, King of Saudi Arabia, Custodian of the Two Holy Mosques
2. His Eminence Grand Ayatollah Hajj Sayyid Ali Khamenei, Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran
3. His Majesty King Mohammed VI, King of Morocco
4. His Majesty King Abdullah II bin Al Hussein, King of the Hashemite Kingdom of Jordan
5. His Excellency Recep Tayyip Erdogan, Prime Minister of the Republic of Turkey
6. His Majesty Sultan Qaboos bin Sa’id al Sa’id, Sultan of Oman
7. His Eminence Grand Ayatollah Sayyid Ali Hussein Sistani, Marja of the Hawza, Najaf
8. His Eminence Sheikh Al Azhar Dr Muhammad Sayyid Tantawi, Grand Sheikh of the Al Azhar University, Grand Imam of Al Azhar Mosque
9. Sheikh Dr Yusuf Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars
10. His Eminence Sheikh Dr Ali Goma’a, Grand Mufti of the Arab Republic of Egypt
11. His Eminence Sheikh Abdul Aziz Ibn Abdullah Aal al Sheikh, Grand Mufti of the Kingdom of Saudi Arabia
12. Mohammad Mahdi Akef, Supreme Guide of the Muslim Brotherhood



Tersentuh syukur bilamana saya terlihat antara yang berada dalam senarai 50 orang pertama yang mempunyai pengaruh besar dalam kehidupan ummah dewasa ini ialah seorang yang saya kagumi perwatakannya, yang saya santuni fikrah dan tutur bicaranya, yang saya hormati kesabaran dan usaha kerasnya, yang saya cuba teladani kezuhudan dan akhlaknya serta saya salami keikhlasan dan setia ibadatnya.

Dialah sumber inspirasi kepada ramai pencinta islam di Malaysia.

Apatah lagi, bagi kami anak gelandangan musafir yang berasal dari tanah serendah sekebun bunga dan serambi mekah ini, beliau merupakan (abu ruhi) atau bapa spiritual kami.

Ketulusannya mendidik dengan doa dan nasihat memberkati susur jalan kami.

Rasanya tiada yang jujur dari negeri kelantan ini kecuali akan mengakui kehebatan batang tubuh lelaki bertubuh kecil ini, azam dan personalitinya yang begitu besar mengatasi fizikal kecil dan kurus yang diwakafkan untuk menjadi hamba kepada tuhannya.

Dalam denai jalan yang berliku, sengaja dipilihnya untuk bedamping dengan kesusahan demi mengajak rakyat dan umat di kelantan bersama menyembah tuhan dan menjadi insane yang soleh. Bukan pada slogan tapi pada penghayatan diri yang sebenarnya.





Tuan guru Nik Abdul Aziz Nik Mat : nama mujahid yang terus berseri dihati kami rakyat kelantan.

Dikaulah tuan guru kami dalam sunyi dan terang. Mengajar kami melihat dunia dengan pandangan abid yang beriman.

Dan melalui intipati ceramah dan kuliahnya lah, anak2 muda islam seperti saya terdidik dan terasuh untuk memahami islam dengan lebih baik. Bukan hanya dengan kata2, tapi sekujur tubuh dengan kudratnya terus dipertontonkan kepada ummah sebagai praktik amalan islam dan quran dalam kehidupan.

Inikah persis kata2 sahabat : kehidupannya umpama quran bergerak yang menunjuk jalan dan menanamkan sikap mulia.

No comments:

Post a Comment