Wednesday, July 28, 2010

Inspirasi warisan guruku.

Inspirasi warisan guruku.

Sessungguhnya sang singa tidak akan melahirkan anak kecuali singa juga.



Guru yang baik ialah guru yang memotivasikan, memberi teladan, membuka ufuk perubahan, menjana wawasan dan berjaya memanipulasikan fitrah keinsanan kearah kebaikan.

Terasa hati masih ingin berbicara tentang sang murabbi ini.

Beberapa perkara positif yang terletak elok pada personality dan ragam pendekatan ilmu dan tarbiahnya yang saya kutip sepanjang mendampinginya ialah :

1. Sentiasa bersifat tenang dan mesra masyarakat. Beliau seorang insan yang senang di dekati walau title DR yang disandang penuh izzahnya, ia tidak ernah menghalangnya dari terus bergulat dengan kelas pengajian, solat berjemaah dan apatah lagi koloni pelajarnya.

2. Mengingati nama setiap pelajar dan kenalannya. Sesuatu perkara yang tidak diragui, beliau mempunyai ingatan luarbiasa terhadap pengenalan diri setiap pelajarnya, walau saban tahun bilangan penuntut melayu bertambah. Beliau tidak pernah kekok dan tersasul dari mengingati setiap nama pelik pelajarnya yang berimejkan melayu. Apatah lagi kewujudan nama2 pelik pelajarnya yang berbilang bangsa dan Negara ini langsung tidak menggugat keupayaan ingatan taarufnya yang begitu kuat, dan kala itu kumpulan kami terdiri dari jalur pelajar yang pelbagai termasuk dari Albania, Rusia, Ghana, Algeria, Cina, Oman dan lain2 lagi termasuk pelajar melayu yang dominant pada awal penubuhan universiti ini.

3. Kekuatan semangat ilmu dan pengorbanan mendidik. Tiada siapa yang akan berani menyangkal, ketulusan dan komitmen ilmunya menjadikan beliau adalah pensyarah yang terbanyak memberikan kuliah dan kelas bimbingan TANPA IMBUHAN. Sebutlah apa sahaja cabang keilmuan dan dataran mana yang mempunyai insane yang ingin belajar,nescaya beliau akan bersimpuh memenuhi undangan menyampaikan tarbiyah dan didikan.

4. Kemuliaan Tawadduk dan Ukhuwwah. Saya menyaksikan seorang insane yang begitu tenang kehidupannya, kedudukannya tidak pernah melupakan tujuan asal keilmuaanya untuk mengajar dan mendidik, beliau tidak pernah kelihatan sibuk memenuhi syarat2 untuk naik pangkat, mencari imbuhan tambahan dan mengampu pentadbiran. Beliau seorang yang cukup sederhana. Tidak hairanlah selama 5 tahun permusafiran kami, beliau sanggup menjelajah dari rumah kerumah pelajar melayu untuk membentangkan ilmu dan ufuk kefahaman islam yang maha indah.

5. Hidup dalam ketaatan. Memberi adalah identitinya, selain ilmu saya sentiasa melihatnya melayani sahabat2 sepensyarahnya dengan begitu baik sekali, dan akhirnya saya mengetahui, rutin mingguan beliau akan memanggil dan menjemput seorang pensyarah untuk makan dan mengunjungi rumahnya secara tetap. Tanpa apa rahsia yang tersembunyi, beliau adalah rakan yang begitu terbuka dan memahami.

6. Bibir yang penuh dengan senyuman dan jenaka ilmu. Tak kering ilmunya untuk dihamburkan kepada kami, walau dalam riak santai berbicara dan bejumpa, beliau sentiasa memberi nasihat, secara langsung dan tidak, nasihat yang bersadur ilmu yang pekat.

Dan ketika mengetahui kumpulan badge kami (Faujul Hussein) akan meninggalkan bumi Jordan tatkala tamat pengajian 5 tahun disana, beliau juga membuka langkah yang sama.

Yang tinggal hanya nostalgia yang kekal memberi inspirasi.

No comments:

Post a Comment