Sunday, July 11, 2010

Noktah Piala Dunia

Pagi nanti, penamat segala debaran akan termuktamad jawapannya.

Manakah diantara dua pasukan yang akan melakar dan memahat nama Negara mereka sebaris dengan senarai nama pemenang piala dunia yang lain ? Ternyata keduanya belum pernah mengucup dan menjulang piala berprestij tersebut sebelum ini.

Piala yang menjadi keramat pujaan ramai akan ternoktah perjalanannya diawal pagi nanti.

Saya tidak ingin menjadi peramal, biarlah hanya PAUL si sotong kurita itu sahaja yang mendaki popularitinya sebagai peramal nasib terbaik dekad ini untuk menjalankan tugasnya. Hanya orang bodoh sahaja yang akan mempercayainya dan yang lebih bodoh dari itu ialah mereka yang mengambil inisiatif membooking perjudian diatas ramalannya. Dan yang lagi bodoh mereka yang terguling kerugian dan kebangkrapan atas kesilapan ramalannya.



Namun gerak hati saya lebih memilih SEPANYOL, adakah kerana mereka pasukan hebat yang bermain secara berpasukan lebih dari sekadar individuliastik dan pernah menjuarai piala eropah, atau kerana jentera dan kekuatan setiap posisi pasukannya bermula dari penjaga gawang, pertahanan, midfield dan serangannya amat seimbang dan serasi bersama, juga semangat juang tanpa jemu mereka yang begitu professional dan memiliki total football yang dicari dewasa kini….?

Semuanya mungkin ya, tapi nostalgia minda saya lebih INGIN mengatakan …. SEPANYOL pernah menjadi sebuah Negara Islam dizaman pemerintahan Abd rahman Ad Dakhil,lanjutan kerajaan Umawi yang masih bertahan tika itu dari pertembungan bersama kerajaan abbasiyah.

Dan elemen sejarah dan nostalgia itu saya pertaruhkan untuk memilih ANDALUSIA membawa watak protagonist islam menjuarai pentas dunia dalam kilauan lensa kemenangan.

No comments:

Post a Comment