Wednesday, July 28, 2010

Menjana Imam Muda Berketrampilan

2 finalis Imam Muda dapat tawaran Universiti Madinah
2010/07/27

SHAH ALAM: Dua finalis rancangan realiti Astro Oasis, Imam Muda bertuah apabila Universiti Antarabangsa Al-Madinah (MEDIU) menawarkan tajaan pendidikan sepenuhnya kepada mereka untuk menyambung pelajaran di situ.

Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan, 26, dan Hizbur Rahman Omar Zuhdi, 27, bukan saja ditawarkan biasiswa pendidikan, malah mereka boleh memilih bidang pengajian yang diminati pada peringkat sarjana.Ia diumumkan Ketua Pengarah Yayasan Antarabangsa Al-Madinah, Bahrudin A Rahman di sini, semalam sempena kunjungan kedua-dua Imam Muda berkenaan ke kampus MEDIU, di sini.



Muhammad Asyraf ketika ditemui berkata, beliau berbesar hati selepas ditawarkan pengajian percuma di MEDIU dan berharap dapat memanfatkan sepenuhnya ilmu yang diperolehi.

“Saya gembira kerana sampai ke peringkat ini. Pengalaman sepanjang program akan dimanfaatkan sepenuhnya pada masa depan dan pertandingan ini adalah satu batu loncatan untuk merapatkan diri dengan masyarakat,” katanya.

Hizbur Rahman pula berkata, rancangan realiti berunsurkan keagamaan itu memberikan pengalaman baru yang tidak pernah terlintas di fikirannya.“Saya buat perkara yang tidak pernah dilakukan selama ini dan banyak perkara baru dipelajari.“Pada peringkat awal pertandingan, saya selalu nasihatkan diri sendiri supaya berusaha bersungguh-sungguh,” katanya.


Alhamdulillah, kalungan tahniah dan sepanduk penghargaan saya rentangkan kepada 2 Finalis sulung program Imam Muda ini, sewajarnya mereka dihormati dan diberi sokongan dalam membina personality ikon yang sewajarnya ditiru.

Sempat saya menghadiri satu ceramah yang dinamakan sembang2 agama bersama finalis imam muda Sdr Muhammad Asyraf pada sabtu lalu di masjid Sg Gelugor, pulau pinang, rupanya beliau merupakan anak tempatan berasal dari kariah tersebut. Lalu bagai sirih pulang ke gagang, kehadirannya ditunggu oleh ratusan audiens yang ingin mendengar dan melihat secara dekat personality agamawan yang muda ini beraksi.

Dan beliau yang akhirnya diumumkan keesokannya sebagai finalis menghabiskan masa hampir sejam untuk berceloteh dan bertukar pandangan, beliau lebih banyak memberi komentar berkaitan rancangan reality imam muda ini dan juga wawasannya memberi imej baik pada agama.

Walaupun bersandar didahan rapuh pada peringkat awal. Maklumlah program keagamaan pastinya akan dilabel lapuk dan boring oleh kebanyakan orang, ianya berlaku sebaliknya apabila ratingnya semakin mencanak dan mendapat liputan dari media luar Negara yang teruja dengan kreativiti dan pemikiran luar kotak dalam mempromosi islam ini kemata masyarakat.

Mungkin masih ada money value dalam rancangan reality seumpama ini, namun manfaat memperagakan keindahan islam dan agen2nya yang baik tidak boleh dibiarkan sepi. Maka kesungguhan mereka yang berkhidmat dibalik tabir dan merencanakan agenda murni ini patut dipuji sewajarnya.

Saya berandaian agar program ini mungkinditeruskan ke siri2 yang seterusnya, ianya amat positif untuk mengetengahkan ikon2 agama yang baik untuk menjadi rujukan dan teladan kepada masyarakat.

Dan resmi agamawan yang soleh dan baik, kita bukan inginkan pertandingan, tetapi kita menginginkan dari rancangan seperti ini dapat melahirkan lebih ramai golongan muda yang akan menjadi pelapis agama kepada generasi umat pada hari ini. Dan kita akan sentiasa mendoakan agar akan ada para imam2 muda yang lebih baik dari kita pada masa2 yang akan datang.

Kita diberi nama imam muda, tapi tujuan kita bukannya hendak mencantas kedudukan imam tua, tapi kita hendak pastikan gandingan imam tua dan muda ini mampu memberikan pulangan hasil terbaik kepada masyarakat, umpama durian tua yang berdiri disebelahnya pohon durian muda, hasil buahnya dinikmati bersama dan keenakannya akan dipuji kepada kedua2 pokok tersebut ujar IMAM MUDA ASYRAF menamatkan bicara agamanya di malam itu sambil lensa2 kamera dari jurugambar astro berkemilauan dimasjid serba aktif ini pada malam itu.

Moga allah mempermudahkan.

No comments:

Post a Comment