Sunday, July 11, 2010

Bersama Isabella menebar Dakwah

Fenomena Evergreen

Fenomena Isabella pernah satu ketika menjadi konflik jiwa muda mudi, percintaan dua darjat dan berlainan benua yang diangkat temanya oleh vokalis kumpulan SEARCH, Amy Search saat itu begitu luarbiasa dan pantas mendapat sambutan dan siulan hangat para remaja.

Ianya bukan sahaja mampu meruntun jiwa pendengarnya bahkan keunikan suara Amy itu akhirnya berjaya menembusi benteng pasaran Indonesia yang dikawal ketat sebelum ini hanya dengan band tempatan.

Lantas lagunya menjadi malar hijau dan diingati hingga ke hari ini.



Namun bagi saya Fenomena Isabella lebih unik dan mendahului masa lebih dari sekadar lagu.

Ianya mengabadikan pemikiran kudus keimanan tauhid kepada yang maha esa dalam masyarakat yang telah menjual dan mengubah kalam suci tuhan mereka.

Namanya yang disantun mulia bersama perawakan gadis suci dan menawan pernah mendapat julukan VIRGIN MARY satu ketika dulu, apatah lagi keazamannya menjunjung iman dan ilmu dalam pagar biara dan gedung khazanah bible menjadikannya begitu istimewa dan gemerlap sinarnya membias indah dari kalungan mutiara gadis-gadis biasa sebayanya.

Novel Islami

Itulah nama yang saya pernah kenal sebelum ini tentang Isabella, dan apabila sekali lagi saya memiliki naskah novel perbandingan antara agama ini, saya khusyuk menelaahnya.

Ianya ditulis dengan cerminan realiti dalam biasan konflik antara agama dan perbezaannya yang cuba dinukil untuk kita oleh penulisnya diawal kemenangan islam di Cordova, Sepanyol satu ketika dulu….. atau ianya mungkin lakaran imiginasi indah dan hidup oleh penulisnya yang hanya dikenali sebagai Maulana Muhammad Saeed Dehlvi.



Menggarapnya dalam bentuk novel sejarah dan penceritaannya yang bukan hanya sekadar dialog dan perdebatan, memberi maklumat luas untuk kita tanpa sedar dan terpimpin tentang kehebatan alQuran serta licik dan dangkalnya hujahan al kitab BIBLE dalam membimbing dan mengajari umat kristianya tentang agama dan ketuhanan.

Ditulis diperingkat awal dalam bahasa ibundanya urdu , ianya pantas disambar penerbitan Islam yang lain diseluruh dunia untuk diterjemah dan disebarkan.

Ciptaan Hidayah

Begitulah uniknya nama Isabella dan fenomena ciptaannya, mengisahkan seorang perawan anak Ketua paderi di cordova yang memilih iman berdasarkan neraca ilmu dan logic perdebatan. Ianya dihidu ciuman hiyah dan memimpinnya ke gerbang islam walau perlu bertembung dengan ancaman seksaan INKUISISI dan penghinaan sepanjang hayat.

Pertembungan iman ini menerbitkan kemuliaan peribadi yang kekal mengharum hingga ke hari ini. Saksikanlah keluhuran kata2 yang terbit dari hati yang telah disapa hidayah ini.(ms 192)
“ aku kini telah membebaskan diriku daripada semua fikiran yang bukan2, Allah telah menganugerahkan kepadaku nikmat Islam dan dia juga akan membimbing aku menjalani hari depanku dengan serta tidak akan mensia-siakan niat yang baik ini. Aku menemui ketenangan yang luarbiasa dari ayat al quran yang mengatakan : barangsiapa yang takut akan allah, maka allah akan menunujukkan kepadanya jalan keselamatan dan akan memberikan kepadanya rezeki dari tempat yang sama sekali tidak disangka-sangkanya”

Percikan iman terus membarakan tekad dan azam, bukan hanya sekadar perdebatan kosong bahkan penceritaan kisah terus berlangsung suspen dari awal ke klimaks penghujungnya, kecemerlangan penulis yang pastinya menguasai INJIL dan AL QURAN ini amat terserlah dalam olahan ayatnya yang merangkai menjadi dialog dan hujahan perdebatan.

Bermula dengan runtuhnya keegoan dan kelemahan hujah para paderi sanjungannya dan kemudiannya ayahnya menangkis soalan teologi yang diajukan serta tunduknya hujah para biarawan hanya dengan jawapan Tuhan lebih tahu dan mula beremosi dengan tuduhan jangan bersekongkol dengan syaitan menjadikan jiwa gadis yang terpelihara ini untuk nekad memilih islam.

Hujahan Santai

Akhirnya ia diseksa dan ditemukan kejalan gelap penyeksaan dan penghinaan. Tiada jalan kedua buatnya kecuali kembali ke ajaran pagan penyembahan anak tuhan yang direkakan.

Dalam retak menanti belah inilah, kita dihidangkan dengan pelbagai ibrah dan pengajarannya. Antaranya yang saya saya kira sesuai dikongsi disini ialah tatkala beliau dihadapkan kemuka INKUISISI, satu organisasi penyeksaan dan penderaan mental dan fizikal untuk memulihkan akidah dan mengembalikan mereka yang murtad…. Beliau tetap tabah walau diseksa dan dihina. Setiap lontaran penghinaan dibalasnya dengan kesabaran dan setiap kata nista dicelahnya dengan hujahan iman dan logika ilmu.

Pernah beliau diseksa dan dimalukan, lalu dengan hamburan kata nista mereka curahkan kepada Isabella semahunya, Syaitan, isi neraka, otak iblis tak berguna, tatkala kau berdepan dengan kematian barulah kau akan lupa tentang ayat al quran dan Allah serta yang lain2. Kiranya kau benar nescaya Quranmu, Tuhanmu dan muhammadmu mampu menyelamatkan kamu sekarang ini….

Dan Isabella tersenyum kecil, dipulangkan paku buah keras penghinaan itu dengan penuh bersahaja ; masalah seperti inilah yang telah berlaku dahulu, tatkala Jesus crist sudah dipancang salib para yahudi, mereka mentertawakan dan menghinanya, kalau benar kamu anak tuhan dan berada dijalan benar, turunlah dari tiang itu, selamatkanlah dirimu sendiri. Dan ternyata akhirnya mati pada pandangan orang kristian… adakah dia berada dipihak yang salah. Nampaknya sekarang ini tuan2 semua pula yang ingin mengikut jejak langkah yahudi yang membunuh tuhan jesus tuan2…. (rujuk ms210 dengan sedikit pengubahsuaian)

Ianya disulam dengan pengkisahan diri, monolog dalaman, sesi debat dan wawancara, kisah penyelamatan kawan yang disatukan imannya, komedi sindiran terhadap kabus pegangan yang tersingkap persis khurafat hinggalah kepada kemenangan Islam yang diimaninya dan ditebarkannya kepada semua para penduduk Cordova untuk menerimanya.

Happy Ending

Dan namanya mewangi dalam lipatan sejarah, menjadi seorang srikandi dan cendikiawan islam yang ulung memainkan peranannya melebarkan siaran dakwah dipanggung sejarah sepanyol satu ketika dulu.

Moga allah memberkatinya kalau benarlah ia suatu kisah benar namun yang pasti moga allah memberkati penulisnya yang mampu menggarap cemerlang novel perbandingan agama yang jauh dari rasa jemu dan cuak menelaahnya.

Dan jangan pula sahabat2 diluar sana terperanjat nanti, mungkin satu hari nanti ketika saya sedang berucap dan mengajar disurau, saudara terlihat kisah Isabella ini saya bentang dan ceritakan kukuh di telapak kanan saya, manakala ditelapak kiri saya kemas dan kejap jabatan tangan Amy search menyentuh bahu saya.

Segalanya mungkin bukan, jangan jealous !!

Kategori : Novel agama
Tajuk : Isabella
Penulis : Maulana Muhammad Saeed Dehlvi
Penerbit : Kharisma Network
Ketebalan : 336 mukasurat

1 comment: