Saturday, July 31, 2010

Islam Menganjingkan Wanita ?

Betulkah Islam mendiskriminasikan perempuan? Soalan seorang pelajar berbangsa cina membahang cuping telinga saya.

Terik matahari tengahari tadi memancar tepat diubun kepala, usai rutin harian mengajar dan bersolat zohor berjemaah, saya membilang anak tangga ke bilik saya di tingkat 3 untuk mengambil peralatan pulang ke pangkuan keluarga.

Di pertengahan pendakian saya disapa mesra seorang pelajar Cina yang saya kenali, beliau memang suka mengajukan soalan maut pada saya, walaupun beliau bukan pelajar yang berada dibawah pengawasan kelas saya. Saya suka bertemu dan menguliti tingkah pemikiran dan jalur soalan yang dikemukakan, entah mengapa saya seolah teruja mendepani setiap soalannya dengan dada terbuka yang penuh debaran.

Betulkah ustaz ? Islam menzalimi wanita. Saya membaca di artikel, Islam menghalang wanita belajar dan di Saudi Arabia contohnya, para wanita dihalang memiliki lessen memandu. Saya tersenyum mengunyah soalan nakal kebudakan yang pastinya dihadam mentah dari komentar dan tulisan memburukkan islam yang ditulis orientalis. Hala tuju soalannya mengakar dari tembakan curi yang sengaja direka untuk membusukkan imej agama mulia ini.

Saya cuba berhujah spontan, islam adalah agama yang memuliakan wanita, bahkan mengangkatnya ke mercu kemuliaan setelah sekian lama diperhambakan dan diabdikan dalam pendiskriminasian seksual dan pengilangan anak sahaja.

Tapi ustaz, dalam artikel itu menulis, al quran sebagai kitab suci islam sendiri menyuruh lelaki untuk tidak menghormati wanita, bahkan diminta kepada suami untuk sentiasa menangani isteri dengan pukulan dan penghinaan… Ujarnya lagi dengan satu provokasi terpimpin.



Saya menyukai pelajar ini, biarlah saya namakannya dengan AH SAW, dia bukan seorang tin kosong dan berdebat mencari hebat, beliau bertanya dalam nada ingin tahu dan mahu. Persoalannya senantiasa disandarkan pada maklumat dan pembacaan, soalannya berputar antara sisi putih dan hitamnya Islam. Dan kagum saya bertambah bila beliau pernah tegas menyatakan pada saya, Saya bercita2 menjadi seorang FATHER dan agamawan yang suka mencari kebenaran dan mendidik masyarakat.

Untuk itu, ustaz terpaksa perhalusinya lagi, ayat al quran yang manakah yang menyebutnya. Soal saya menguji.. Maaf ustaz,memang ada tertulis dalam artikel tersebut tapi saya tak ingat, mungkin nanti saya rujuki ustaz dengan maklumatnya, fasih dia berbahasa melayu sementelahan juga beliau terpilih antara wakil sekolah sebagai peserta debat bahasa melayu hingga ke peringkat separuh akhir.

Dan pada pengamatan ustaz, ada ayat al quran yang menyebutnya begitu, tapi pukulannya bukanlah penderaan atau kecederaan. Dan tujuan islam meletakkan suruhan memukul pula terdapat sebab dan alasannya.

Ayat tersebut berkenaan langkah islam mengatasi masalah dalam rumahtangga, ianya melibatkan isteri yang derhaka dan curang dalam islam. Islam menggariskan 3 langkah mengatasinya dengan memberi nasihat, mengasingkan tempat tidur dan yang terakhir memukulnya dengan cara mendidik bukan mencederakan, maka suami perlu mengelakkan tempat2 sensitif yang mudah menimbulkan kecederaan pada isteri. Bahagian muka, perut, kemaluan dan sebagainya adalah kawasan fizikal yang dilarang pukulannya. Kalau tak berjaya macamana ustaz…?

Kalau gagal, mereka akan dipanggil orang tengah dari keluarga terdekat untuk membantu memulihkan hubungan rumahtangga mereka, mungkin nasihat dan pandangan dari orang yang lebih tua dan berpengalaman boleh membantu, dan jika sekiranya gagal, islam membenarkan perkahwinan itu dibubarkan dan suami atau isteri berhak mencari pasangan mereka yang lebih cocok dan bahagia dikemudian hari.

Tapi dalam kristian, tak ada tindakan sebegitu ustaz… Ah Saw menyampuk. Jadi apa tindakan kristian jika ada isteri yang curang sebegitu yang boleh merosakkan keluarga, ujar saya memerangkapnya. Kami akan bawakannya kepada kauseling, menasihatinya dan menasihatinya.

Kalau proses nasihat tidak berjaya, apa yang akan dilakukan…? Tanya saya lagi. Kalau tak Berjaya, nasihat lagi… dan jika gagal juga,biarkan sahaja dan bubarkan perkahwinan.

Tapi bukankah mengikut ajaran kristian, perceraian mesti dielakkan sama sekali, perkahwinan bagi mereka hanya sekali dan kekal, jika hubungan tidak berjaya mereka perlu teruskan jua tanpa perceraian, jika bercerai sekalipun mereka tak layak untuk hubungan kahwin kali kedua… bukankah begitu. Mudah saya melihat Ah saw menggangguk kerana anutan Katholiknya yang saya tahu memang mengajarkannya sebegitu.

Dan masa yang terhad sebegitu, saya manfaatkan sepenuhnya dengan membuktikan kewajaran Islam sebagai sebuah agama ilahi, amalan dan penguatkuasaan undang2 yang bersalahan dengan ajaran agama tidak boleh dinilai memburukkan Islam. Ianya juga mungkin dinilai bersesuain dengan pandangan masyarakat setempat.



Kerana itu jika Saudi tidak membenarkan,(itupun jika benar asas soalannya dan amalan disana yang saya tidak ketahui kesahihannya), ia mungkin berdasarkan adat dan budaya setempat yang kebiasaaan pemandunya adalah lelaki. Tapi tidak dinegara kita Malaysia, bukan disini juga ramai yang menganut islam, para wanita tidak pernah merungut untuk mendapatkan lessen memandu mereka.

Dan hujung pertemuan itu, saya sinari galak mata Ah Saw menelan ufuk pemikiran baru kedalam info toleransi beragamanya.

Namun… esoknya dia datang lagi, seperti biasa soalannya tak terduga sebagaimana pertemuannya juga tiada temujanji yang termeterai. Ustaz, saya terbaca ada hadis rasulullah pula yang menyamakan wanita seperti anjing… benarkah begitu ??

3 comments:

  1. Subhnallah ... Ana tertarik dgn cerita ni. Kalau kita seorg yg jahil, sudah tentu kita x dpt menjawabnya. Syukran ustaz... Ana dari poli kota kinabalu.

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan juga akhi, mungkin kita pernah berjumpa dahulu. Kebenaran dan kesempurnaan adalah milik allah jua.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.Entri yang sangat bermakna.Izinkan hamba terbitkan di blog Abu Huzaifah.Barakallahu fik.

    ReplyDelete