Tuesday, December 15, 2009

Erti Perpisahan Bermakna



Perpisahan hadiah Tuhan

Pemergian seorang teman biasanya akan memberikan kita rasa kehilangan dan ketakutan. Terasa seolah-olah kita ditinggalkan keseorangan, rasa sedih, mengharap, rasa sedih menyelubungi kita dan mungkin dalam hati kita berdoa untuk allah batalkan perpisahan ini.

Kita juga takut, takutkan kehilangan, kita takutkan masa depan tanpa rakan yang selama ini bersama kita, kita takutkan misterinya hari esok , dan sebenarnya kita takut diri kita hilang kebiasaan yang sekian lama kita pupuk.

Kita sebenarnya mementingkan diri, inginkan kebiasaan berterusan, sukakan keseronokan dan berada di zon selesa. Kerana itu kita bencikan perpisahan. Kita bencikan kehilangan. Kalau boleh biarlah pertemuan itu berkekalan.

Teringat kiasan yang saya sempat kutip dari blog abunuha corner menyebut : kalau kita tidak mahukan perpisahan jangan sekali-kali sukakan pertemuan.

Kita bimbang perpisahan ini mendatangkan cabaran, kita takut ujiannya, kita takut kita bukan lagi dizon selesa, kita bimbangkan sesuatu yang tidak pasti.

Namun, percayalah… kehilangan dan perpisahan ini adalah nikmat Allah yang cukup indah. Dengannya lah kita akan merasai nikmat persaudaraan, melaluinya kita mengenal keinsafan dan menyedari keagungan cinta tuhan.

Anugerah Keinsafan dan kesedaran Hati

Dalam mengingati pemergian sahabat seJordan Ust Arman, saya mendapat email penguat semangat ini dari seorang rakan, Ustaz Zamri Abd Halim.

Catatannya memang mengujakan saya, mengambil idea dan pengajaran dari kejadian yang berlaku adalah prinsip penulisan saya ini. Renungannya mencambahkan ingatan dan daya insaf pada nilai sebuah perpisahan. Apatah lagi idea renungannya keluar dari idea perpisahan biasa, ianya mengajar kita sesuatu yang baru tentang erti kehidupan yang lebih bermakna.

Layanilah santun bahasanya ini, moga ia mampu mengajar kita dengan adab kehambaan.




assalamualaikum,

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang menghidupkan kita selepas kematian (tidur), kepadaNya dikembalikan.

Bila teringat atau berbicara pasal kematian lembut sekejap hati yang terasa kesat dan keras ini..sahabat Rasulullah apabila Rasulullah saw berbicara pasal syurga dan neraka seolah2 'ayanan' terpapar syurga dan neraka di depan mereka..Rasulullah saw kadang terlangkah ke hadapan kadang2 terlangkah ke belakang dalam solat baginda. terlangkah ke hadapan keran syok dan terpegun dengan syurgan, terlangkah ke belakang kerana dipaparkan azab neraka yang amat memedihkan. di mana kita dibandingkan dengan mereka..

Saidina Umar mengungkapkan setiap hari kita melihat si fulan dan si fulan meningggal dunia, akan tiba suatu hari orang ramai akan berkata umar pula telah kembali ke rahmatuLlah. ..beliau seorang yang keras dan kelihatan tegas orangnya..tapi lembut bila tibanya waktu malam.beliau menangis dan merintih sehingga dikatakan terdapat jaluran bekas aliran airmata di pipinya..ya beliau seorang yang keras tapi lembut bila di sis Allah...bagaimana pula kita?

Kadang2 kita sibuk dengan urusan dunia dan kerjaya..

Tidak dinafikan kerjaya satu ibadat sekirannya memenuhi syarat..namun, kadang2 kerjaya melalaikan kita..kerjaya menjadi ibadat apabila ianya tidak melalaikan kita daripada melakukan ibadat khusus..di mana kita dengan solat berjamaah? sekadar untuk memperingati diri sendiri..ada di kalangan ust atau graduan agama tapi liat dalam solat berjamaah..apatah lagi sesetengah tu tidak mencerminkan seorang yang berpendidikan agama..tunjukkan syakhsiah yang baik kepada masyarakat,

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud "sebaik baik kamu adalah yang paling bermanfaat kepada manusia". berilah sumbangan kepada masyarakat sekadar kemampuan kita. yang mampu memberi kuliah berilah komitmen mengajar masyarakat, yang mampu dan pakar dalam internet wujudkan laman2 blog dan sebarkan dakwah di sana.

Alhamdulillah ramai kawan2 kita yang dah mula berjinak menerbitkan buku..teruskanlah usaha anda...sebelum Allah menjemput kita..

Seorang sahabat saya bertanya' sudahkah anda bersedia untuk saat kematian' saya menjawab : kalau diberi pilihan samada mahu terus hidup atau mati, saya masih lagi memilih untuk terus hidup' kenapa? ya, banyak lagi rasanya dosa yang tak terhapus, belum cukup lagi amalan, tak bersedia lagi menjawab persoalan yang bakal menerjah pada hari pembalasan.. hari dimana semua anak pinak, isteri, ibu dan ayah masing2 lari berjauhan malainkan yang mendatangi Allah dengan hati yang sejahtera...

Saya paksakan diri supaya menyukai amalan menziarahi kematian dan pesakit. meskipun ikutkan hati malas. sekurang2 nya apabila balik daripada ziarah tersebut, hati ini sedikit sebanyak terkesan dengan pengajaran tersebut.pernah beberapa kali dijemput untuk memberi pengisian di hospital. setiap kali berkunjung ke hospital, rasa ada perubahan pada hati..mengisafi diri, syukur atas nikmat kesihatan dan teringatkan saat kematian. pernah meletakkan hasrat untuk melakukan ibadat ziarah hospital sebagai rutin mingguan, namun apakan daya...tugasan, kerjaya membatasi.

Ya saya bangga dengan sahabat Jordan..kamu telah buktikan..teruskan. Allah menjadikan kita dengan kepelbagaian yang memeriahkan hidup di atas muka bumi, ada yang bijak, ada yang diberi peluang, ada yang berbakat, berpidato, mengarang, intelek...kepelbagaian ini kalau digabung akan memberi impak yang besar kepada kerja2 dakwah di malaysia.

Salam ukhuwwah

No comments:

Post a Comment