Saturday, December 19, 2009

Jamuan Hijrah



Hijrah dan Jamuan

Dalam syahdu malam hijrah, awal tahun hijrah bermula cerlang dengan kehadiran warga Flat Persekutuan ke Majlis Sambutan Maal Hijrah dengan kehadiran yang membanggakan.

Rupanya ia juga diatur sempena perpisahan terakhir bersama pengerusi surau flat ini yang baru berkhidmat selama setahun, dengan jasa yang baru setahun jagung , terlalu besar ingatan dan simbolik kebersamaan ukhuwwah yang dipamerkan pada malam itu.

Jamuan Mengujakan

Seusai majlis kami dijamu dengan juadah hidangan yang pelbagai.

Menu yang begitu mengujakan dan membangkit selera hingga ke hujung lidah.

Lebih dari 10 menu hidangan menanti kami untuk menjamah dan menikmatinya.

Alhamdulillah, moga kehadiran kami dimalam itu memberi sesuatu kesan pada jiwa kami, hati kami dan pastinya perut kami.



Sengaja saya masukkan entry ini untuk membangkit rasa bangga atas keutuhan semangat, kesatuan jamaah surau, kerelaan pengorbanan dan ketulusan ikhlas.

Rancangan yang hanya memakan masa dua hari, bukan penghalang untuk melaksanakan kebaikan dan memintal ukhuwwah yang terjalin, bahkan ia menerbitkan kesan ingatan yang bukan sedikit, dengan jamuan yang banyak dan hadirin yang sabar menjadikan malam terakhir saya di bumi ini begitu bermakna.

Coretan Jamuan

Pengajaran yang saya ingin coretkan di sini ialah :

1) Budaya kerjasama menyediakan jamuan dikalangan anggota warga Flat khususnya jiran wanita amat membanggakan, rekod program disurau flat selama ini meyaksikan hanya dengan kos yang sedikit dan perancangan yang ringkas mampu memberikan sesuatu yang amat bererti.

2) Menu pelbagai yang hadir adalah dari kebijaksanaan perancangan dan pengagihan tugas yang baik dan terusun, ianya juga hadir bersama keikhlasan dan pengorbanan.

3) Setiap makanan dan minuman yang dijamu dan dijamah dimalam itu pastinya memberi habuan pahala yang bukan sedikit kepada empunya nya. Dengan sumbangan tenaga dan dana, ia menjadikan hati dan diri lebih mudah menerima hidayah ilahi.

4) Hidangan dan jamuan adalah pemangkin dakwah, bahkan ianya kekadang menjadi motivasi jamaah untuk menghadiri program yang dianjurkan.

5) Budaya makan dan seterusnya menjaga kebersihan harus terus dipupuk dan diamal sepanjang kehidupan ini.

Akhirnya saya ingin menyatakan untuk para sahabat yang masih sangsi, sesungguhnya keutuhan jawatankuasa surau sudah berpaksi lama dengan asset yang begitu membanggakan.

Ahli jawatankuasa yang sedia bekerjasama dan merancang, ustaz2 luar Flat yang konsisten memakmurkan, hadirin yang memberi sumbangan dan sabar, jiran wanita dan RT yang banyak membantu serta tabungan surau yang masih bersisa besar.

Oleh itu, pemergian seorang pengerusi yang baru berkhidmat pastinya tidak memberikan kesan, kerana asas ukhuwwah yang terbina itu lebih kekal dan manis nikmatnya.

Antara rakaman lensa peristiwa jamuan hijrah malam itu :



No comments:

Post a Comment