Monday, December 14, 2009

Hijrah Ke Jalan Putih



Putih Warna Kesucian

Maksud sabda junjungan : Mereka yang sentiasa solat umpama golongan yang sentiasa mandi dan membersihkan diri, bilangan 5 kali mandi menjadikan seseorang itu bukan lagi bersih suci malahan putih berseri dari segi fizikal bahkan juga rohani.

Nabi memeng menyukai kebersihan bahkan meletakkan agenda kebersihan sebagai satu agenda utama agama dan meletakkan standardnya sebagai tahap piawaian iman seseorang.

Nabi juga menyukai susu sebagai lambang fitrah dan kesucian.

Sunnah Warna

Manakala al Imam Tarmizi mengesahkan laporan tentang konsistensi nabi memilih warna putih dan bersih sebagai gaya berpakaiannya sebagaimana direkodkannya dalam kitabnya Syamail Muhammadiah.

Putih sebagai satu ekstrak warna mempunyai aura dan terapinya tersendiri.

Mereka yang menyukainya merupakan seorang yang berkeyakinan, matang , berintegriti, berperancangan, berani dan sukakan kebersihan serta keindahan.

Terapi Warna

Menurut Dr.Norhisham Wahab pensyarah kinesiologi gunaan, hal ini boleh dijelaskan menerusi pendekatan Terapi Getaran Warna atau Colour Vibration Therapy. "Warna memainkan peranan penting dalam menyembuh, memberi tenaga dan menyeimbangkan tenaga pada tahap-tahap tubuh yang berbeza. Setiap elemen kimia dan benda-benda hidup di dunia ini mempunyai ciri-ciri rajah tenaga warnanya tersendiri. Ini termasuk tubuh badan anda dimana bahagian kepala dinaungi warna-warna lembayung di mana putih diibaratkan kunci mahkota kepada segala warna," terang Dr. Norhisham.



Warna Maya

Ulasannya selari dengan pandangan Mohd Asrin Abd Latif dalam tulisannya tentang warna dalam multimedia merungkaikan : Putih melambangkan keseimbangan di antara warna. Anda boleh membina laman web yang ringkas dengan meninggalkan banyak ruang kosong putih atau ruang kosong di antara elemen muka surat di dalam 'lay-out' terutamanya bagi laman web yang dipenuhi dengan teks. Hadkan warna palet dengan menggunakan 2 atau 3 warna utama. Penggunaan warna yang terhad pada web dan warna palet grafik bermakna saiz fail digunakan adalah kecil. Ia penting kerana masa 'loading' lebih pantas.

Mungkin kerana itulah, saya juga lebih selesa untuk memilih warna sunnah ini sebagai teras perjalanan dan travelog saya mencari hidayah Allah.

No comments:

Post a Comment