Wednesday, May 5, 2010

Balutan Amarah itu Masih di Ingatan

Duhai saudara seperjuanganku (versi Travelog ilmu Jordan)

Masihkah kau ingat… parut memorandum bukan sedikit, calarnya mampu mengalir darah, busungnya masih bertakung nanah, bukan sedikit pengorbanan yang ditagih dan terpaksa kita bayar ,bahkan ada yang mencagarkan kelas markaz lughah mereka untuk itu…..

namun, hikmatnya pasti tuhan saja yang tahu… dan kita juga tahu, bahawa kita sebenarnya sudah boleh mengikat muafakat, menyimpul bicara dan melangkah bersama, lalu idea penubuhan PRISMA sudah pastinya akan menjadi kenyataan… dan antara hero demo yang menonjol akh Wan Rumaizi pastinya meraih popularity besar memegang tampuk kepimpinan awal….

Pandai juga kita berdemokrasi dulu ya..siap dengan pilihanraya lagi, ya itulah hadiah permusafiran .jauh berjalan luas pengajaran dan pemandangan kita.

Masihkah kau ingat…. Dalam membalut luka memo yang masih berbekas, mengubat kesan amarah bakarnya yang masih mengelupas serta menutup parut calarnya yang masih berdenyut, PRISMA bersama kepimpinan barunya mengambil jalan awal penuh berani memulihkan deria dan rasa kekitaan dan kebersamaan, inilah universiti kita …inilah permukiman kita..sama ada kita suka atau tidak, qalam sudah berhenti menulis, suratan luh juga sudah terlipat… hanya redha dan pasrah tanda penerimaan.

Rangka hari kebudayaan Malaysia buat julung kali kita persembahkan dengan objektif mengukuhkan semula baki semangat belajar yang masih bersisa, memulihkan semula hubungan dengan pihak universiti dan para warganya, memperkenalkan budaya etnik islam di nusantara dan seterusnya mengulit resah dan rengekan kita pada musibah yang baru berlalu.

PAstinya antum masih ingat, di atas pentas qaah malik husein itulah kita berpesta… pastinya kelibat Khairul azman dan Fazly dengan lenggok boria penangnya, kami pulak anak kelate dipimpin ust zamri halim dan awang had mendominasi pentas dengan lagu dikir ala enjit-enjit semut itu… (sampai hari ini ana masih teringatkan alunan liriknya dan sesekali ana selitkan dalam aktiviti pengukuhan bahasa arab dalam kelas ), tak lupa juga pencak tari dari raja iswan merajai pentas dengan demo dan gimiknya… tak lupa juga akh Hasnor hamdi bersama 2 kembar karatenya melakukan KATA bersama, dan disaingi juga oleh Akh Abd Hafiz arifin dan kamarullizam untung dengan terajang Taekwandonya.

Itupun belum lagi di suntik lontaran vocal penuh syahdu sang arjuna Nizam Bakar dengan lenggok nasyidnya yang membuai rasa, dan yang tak terlupakan gelagat raja lawak dan raja iklan … noryusri bersama akh muslim, naje dengan iklan selamber gilernya. Alangkah manisnya saat-saat itu…. Dalam duka ada suka, dalam sendu ada senda, dalam tangis ada tawanya.. adakah detik manis itu kan berulang lagi ??

No comments:

Post a Comment