Wednesday, May 5, 2010

Tafsir Surah Nuh ( Bahagian 2)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (1)
قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ (2) أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ (3)
يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (4)

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.

1. Sesungguhnya kami telah utuskan Nabi Nuh kepada kaumnya untuk memberi peringatan kepada mereka sebelum datangnya balasan azab seksa yang pedih (kerana keengkaran mereka)

2. Nabi Nuh berkata : wahai kaumku ! sesungguhnya aku adalah pemberi nasihat (berita baik dan buruk) kepada kamu.

3. Hendaklah kamu menyembah Allah dan bertakwa kepadanya serta mentaatinya.

4. (Nescaya) DIA akan mengampunkan segala dosamu dan menangghuhkan ajalmu hingga tiba masanya, sesungguhnya Ajal yang ditetapkan Allah itu tidak akan berubah, kalaulah kamu semua mengetahuinya.

Sumber Risalah dan ‘Aqidah

Permulaan surah ini menjelaskan sumber risalah dan ‘aqidah dengan menceritakan perutusan kerasulan Nabi Nuh A.S utk mengembalikan kaumnya ke pangkuan Tauhid dengan memberi amaran dan peringatan yang amat jelas sebelum mereka ditimpa azab yang amat pedih.

Nabi Nuh memulakan dakwahnya dengan menyeru kaumnya kepada ‘ubudiyah lillahi ta’ala dan menjadikan taqwa kepada Allah menguasai setiap perasaan dan tindak tanduk serta memberi ketaatan kepada Rasul. Ini juga sebenarnya memberikan kita keyakinan bahawa semua agenda dan risalah kenabian yang bermula dengan pelopor awalnya nabi Adam hinggalah ke penutup organisasi nubuwwah iaitu nabi Muhammad adalah sama dan tidak pernah terseleweng. Inilah kesatuan fikrah dan kiblat dakwah yang sama yang dibawa oleh seluruh mereka yang cintakan kebenaran.

Pada ayat berikutnya, Nabi Nuh A.S menerangkan ganjaran ‘ubudiyyah kepada Allah, ketaqwaan kepada-NYA dan ketaatan kepada Rasul-NYA dengan mendapat keampunan dari dosa-dosa yang lalu juga penangguhan hisab hingga ke masa yang ditentukan oleh Allah iaitu hari Akhirat. Dan Nabi Nuh A.S menerangkan bahawa masa yang telah ditetapkan Allah itu adalah satu masa yang pasti datang apabila tiba waktunya dan tidak akan ditangguh lagi.

No comments:

Post a Comment