Tuesday, May 18, 2010

WORSHIP DAY

Berlangsung dalam suasana penuh ketenangan. Mungkin berkat persepakatan dan kerjasama semua, program tersebut berjalan lancar dan penuh makna.

Sememangnya tradisi sekolah ini ada banyak yang misteri dan baru bagi saya. Keupayaan saya untuk menerima dan mengadaptasikannya bersesuaian dengan ruh keislaman amat diperlukan segera. Respon positif dan segera saya sentiasa terpanggil untuk meneroka pelbagai perkara baru dan sensitive antara agama.

Kali ini, saya diamanahkan untuk mengendalikan satu program agama bersempena worship day. Ia juga dikenali sebagai FOUNDER DAY. Ianya perhimpunan keagamaan untuk setiap agama menerapkan nilai kebanggaan dan kecintaan pelajar pada leluhur dan asas peneroka dan pengasas bagi setiap agama.

Setiap agama disini menjalankan aktiviti masing2 serentak pada 17 mei tepat jam 8.30 pagi. Terdapat perhimpunan Kristian, Katolik, Buddha, hindu , sikh dan juga islam pada masa yang diatur sama.

Saya menerima tugasan ini dengan tenang kerana saya tahu dibelakang saya sudah berdiri para aktivis BAKTI untuk membantu. Mereka ceria menerima tugasan ini.

Setelah beberapa siri mesyuarat kami laksanakan, alhamdulillah, ajk kali ini dapat bertindak aktif dan positif serta cekap menyusun dan beraksi. Terima kasih kepada saudara Syed Hamzah yang menyerlahkan aura diktatorismenya namun dapat diterima semua.

Namun saya jelaskan kepada mereka lebih awal, islam tidak menjadikan rasulullah saw sebagai pengasas agama islam. Ia adalah agama anutan semua nabi2 yang diutuskan ilahi. ia agama Allah SWT kepada kita semua.



Kerana itu, kami beranggapan aktiviti yang paling sesuai tika itu ialah program pemantapan rohani dengan pengisian slot bacaan yasin dan solat hajat. Apatah lagi tarikh peperiksaan pertengahan penggal sudah hamper kegerbangnya hujung mei nanti.

Persiapan kemas diatur seawal jam 7.30 pagi. Petugas BAKTI terus bertungkus cermat menyusun dewan solat dan program dengan teliti. Unit p.a system pula cekap bertindak memastikan acara terus cerlang kejayaannya.

Pelajar berpusu2 datang ketapak program sebagaimana terencana, mereka diiring kesisi surau untuk berwuduk dan bersedia untuk yasin dan solat sunat. Bantuan rakan guru dan pelajar tingkatan 6 amat membantu kelancaran pengurusan wuduk dengan sumber pili air yang amat terhad. Natijahnya, pelajar dapat berada dan tenang di saf mereka tepat pada masanya.



Saya terus mengambil posisi khalifah memegang mikrofon dan memulakan bacaan yasin sambil diikuti jemaah yang hadir. Tenang hari itu disimbah simfoni merdu bacaan yasin yang sengaja saya bawakan dengan rentak perlahan untuk keselesaan bersama. Saya rasakan biarlah saya berjalan bersama dengan level terendah disini supaya keseragaman bacaan nanti mampu menimbulkan khusyuk dan syahdu dijiwa kami.

Seusai bacaan yasin saya teruskan dengan solat hajat memohon perkenan yang maha berkuasa. Mengharap, merintih dan merayu bantuan moga kami dibantu setiap kerlipan mata dan tarikan nafas terhela. Dan yang saya takkan lupakan doa penuh makna ini untuk tatapan dan peringatan semua : YA ALLAH, kami hambamu yang lemah, maka bantulah kami… kami hambamu yang hina, maka muliakanlah kami,sesungguhnya kami tahu manusia yang mulia disisimu ialah mereka yang menjaga dan mematuhi perintahmu dan manusia yang hina ialah mereka yang ingkar dengan laranganmu ya allah. Ya allah, muliakanlah kami dan ampunkanlah segala nista kesalahan kami.

Dan tika minit berbaki seketika cuma, saya bangun memberi salam tazkirah sebagaimana dirancang. Saya kumpulkan ingatan semua untuk menghargai nikmat anugerah tuhan. Menjadi hamba yang sentiasa berpegang teguh dengan agamanya dan mensyukuri segala nikmat ilahi yang hadir percuma buat kita.

Saya bangkitkan sekejap persoalan kejayaan dan peperiksaan. Umat islam harus menjuarai pentas kecemerlangan. Mereka tidak boleh alpa dan tergelincir dari mercu keunggulan, nabi menyifatkan kita sebagai umat yang gemilang …maka kenapa kita kotorinya dengan semangat hilang, kita palitkannya dengan jijik imej muslim yang terhidang. Bangun dan sedarlah… kita umat islam perlukan kebijaksanaan dan sememangnya kita berhak memilikinya.

Dan tika hanya saat sahaja berbaki seketika, pelajar agama lain pula sedah menuruni tangga dan kembali ke kelas ilmu semula.

Segera saya zipkan penggulungan tazkirah saya untuk kita kembali kepada pergantungan dan doa kepada allah, allah sukakan mereka yang sentiasa berdoa kepadanya. Dan dihujungnya sempat saya nyatakan tegas, berdoalah dengan penuh pengharapan, hulurkanlah permohonan pada tuhan nescaya dia akan mendengar dan menyahutnya.

Kita umat islam harus berdoa terus kepada tuhan , gunakanlah bahasa yang kita fahami dan bersungguhlah ketika meminta, dan mintalah terus direct kepada alah. Allah tidak pernah melantik orang tengah atau broker untuknya, tidak sebagaimana pak menteri dan golongan atasan yang penuh birokrasi, allah amat berbeza. Doalah hanya kepadanya … sambil hati saya melayang jauh ke sudut gua hati mereka yang bukan islam yang mengerumuni kami, ya allah berilah hidayah kepada mereka semua.

Dan tepat jam 8.45 pagi, acara kami berakhir.

No comments:

Post a Comment