Tuesday, May 25, 2010

Ceria Lagu Sekolah

Lagu Sekolah

Minggu lalu saya memasuki kelas SIVIK dengan sedikit cemas apabila dimaklumkan ada pencerapan dari ketua panitianya untuk menilai prestasi pengajaran setiap cikgu.

Saya yang berorientasikan subjek agama dan arab agak terasa sedikit kekok dan canggung bila dinilai dalam kondisi yang bukannya kemahiran dan favourite kita. Namun saya gagahi dengan persiapan dan cuba untuk belajar sebaiknya. Bukankah pelajar yang baik itu ialah pelajar yang sedia untuk belajar dari kesilapannya, apatah lagi guru.

Lalu saya bersedia sebaiknya dan melaksanakannya di dalam kelas sebaik yang mungkin. Nasib tajuk saya hari itu adalah membicarakan tentang sekolah dan sejarahnya, saya langsung bawakan elemen perpaduan dan kesatuan dikalangan pelajar dalam mengharumkan nama sekolah. Dan untuk itu, lagu sekolah memainkan peranannya yang terbaik sekali.

Dan hari itu bergemalah lagu sekolah di setiap kelas SIVIK saya, dan melarat pula ke kelas-kelas agama saya. Terasa saya berjaya menerapkan semangat patriotisme dan semangat kekitaan mencintai sekolah pada tempatnya yang tersndiri.

Usai nyanyian penuh semangat, terdapat dengungan suara bisikan para pelajar bercakap sesama sendiri. Saya mengabaikannya sahaja hinggalah bangun seorang pelajar berkata : Ustaz , bolehkah kita pelajar islam menyanyikan lagu ini?

Kenapa tidak ? jawab saya .“takde lah sebelum ini kami diberitahu oleh guru2 agama terdahulu supaya jangan ikut menyanyikan lagu ini kerana liriknya bercanggah dengan aqidah islam.Ia Haram.Betulkan ustaz ???”

Ianya menyebut perkataan GOD bukannya Allah.

Dalam lagu pun sebut BLESS ST XAVIER, dia kan paderi kristian yang kafir. Mana boleh kita doakan kesejahteraan dan syafaat untuknya . sampuk seorang pelajar lain cuba berhujjah.

Saya hanya mampu tersenyum….

“Unjukkan ustaz lirik lagu sekolah tu, untuk mempastikan haram atau tidak pada sesebuah lagu, kita mesti melihat senikatanya. Keduanya kita melihat pelaku dan penyanyinya dan ketiga melihat keadaan atau tempat nyanyian tersebut” sengaja saya lontarkan sedikit idea tentang dunia seni dan hiburan supaya mereka cepat memahaminya.

Saya meneliti lirik berikut :

God Bless St Xavier ( lagu 1)

God Bless St Xavier
School That I Love
Stand Beside Ud
And Guide Us
Through The Day
With The Light From Above
Heart Bestowing
Flame Be Glowing
Loving Radiance From Above
God Bless St Xavier
My Home Sweet Home

Senyuman saya kian melebar. Pelajar tak sabar menunggu jawapan dan pengisytiharan saya. Terusik saya dengan semangat ingin tahu mereka. Curiosity !

“maka dengan ini saya penyimpan mohor besar raja2, mengisytiharkan ……. Lagu god bless st Xavier sama sekali tidak boleh dinyanyikan dan ianya bercanggah dengan aqidah islam, mereka yang pernah menyanyikannya di minta bertaubat dan meminum air tanah untuk membersihkan jiwanya.”

Terlopong pelajar mendengarnya seketika. Tak sangka sampai begitu dahsyat fatwa yang terdengar di telinga mereka. Horrible !!

Kan aku dah kata, memang tak boleh … HARAM. Nasib baik aku tak nyanyi sama. Ujar pelajar yang bertanya tadi kemenangan.

Opps, silap- silap . Penyimpan mohor besar tersilap umum tarikh, lagu tersebut adalah halal dan boleh dinyanyikan.

GOD dalam lagu tersebut boleh merujuk kepada mana2 tuhan pun dan kita memohon allah memberkati kita.

ST Xavier yang dimaksudkan oleh lagu tersebut pula bukannya fizikal tubuh seorang paderi kristian yang telah mati dalam kekufuran, tapi ianya merujuk kepada sekolah kita. ST Xavier Instition. Kalau tak percaya … rangkap kedua dan terakhir sudah menjelaskannya secara detail dan terang.

God Bless St Xavier, School That I Love

God Bless St Xavier, My Home Sweet Home

Cit.. poorah, apalah ustaz ni, kasi gempak kami aje! Macamanalah penyimpan mohor besar raja2 boleh tersilap tarikh ya…! Gamat kelas pagi itu dengan tawa pelajar beramai2.

1 comment:

  1. kalau syaza pun, kalau ustaz cakap mcm tu mesti dah cuak. he~

    ReplyDelete