Tuesday, May 11, 2010

Tafsir Surah Nuh ( Bahagian 5)

قَالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَاتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا (21) وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا (22) وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آَلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا (23) وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا (24)

21. Nuh berkata : kaumku ini sentiasa menderhakai aku (tidak mendengar seruanku) dan mengikuti orang yang (tidak boleh menjadi contoh) samada kepada hartanya mahupun zuriat keturunannya kecuali kerugian (dan kebodohan)

22. Dan mereka terus dengan keangkuhan mereka ( dalam menyesatkan manusia)

23. Mereka berkata : Janganlah kamu tinggalkan tuhan berhala sembahan kamu (dan mengikuti nuh), jangan kamu tinggalkan (ikon mulia yang akhirnya dipotret sebagai patung) tuhan yang lima dan diberi nama wad, suwa’,yaghuts, yaúuq dan nasar.

24. Mereka telah menyesatkan ramai manusia, dan nuh berkata : (ya tuhanku) janganlah engkau tambahkan kepada mereka yang zalim kecuali kesesatan (dan azab)

Pengaduan Nabi Nuh A.S kepada Allah

Bermula dari ayat 21-28 adalah pengaduan Nabi Nuh A.S kepada Allah setelah selama 950 tahun menyampaikan dakwah dengan penuh tekun dan sabar menghadapi kaumnya yang ingkar serta degil utk menerima kebenaran

Dalam pengaduan ini Nabi Nuh A.S menyatakan keingkaran kaumnya menerima hidayat setelah sekian lama diberi bimbingan, amaran dan peringatan serta ditawarkan janji-janji rezeki yang mewah, anak yang ramai serta kesenangan hidup, namun mereka tetap mengikut pemimpin-pemimpin yang sesat dan akibatnya tidak lain melainkan kerugian kepada mereka.

Pemimpin-pemimpin itu juga melakukan berbagai-bagai tipu helah utk menambah kesesatan orang ramai. Di antara tipu daya mereka ialah mereka menggalakkan orang ramai supaya berpegang teguh dengan berhala-berhala yang dianggap mereka sebagai tuhan-tuhan.

No comments:

Post a Comment