Wednesday, May 5, 2010

Minda Analitikal

Minda Analitikal

Membina barisan kepimpinan islam yang penuh komitmen dalam menjiwai watak keislaman bukanlah satu perkara yang mudah.

Apatah lagi kepimpinan organisasi islam yang berfikiran positif mendepani segala mehnah dan ujian memerlukan mereka berfikiran kreatif, bijak berhikmah, cepat membuat keputusan dan melebihkan peranan sabar dalam kehidupan.

Lalu pernah saya berkongsi cerita bersama anak2 BAKTI dalam program usrah mingguan kami, Program Sahabat Islam.

Setiap pendakwah perlu bijak dan kreatif dalam meyeru umat manusia kembali berpaut pada tali agama, seorang agamawan dan pendakwah tidak hanya boleh menuturkan kata-kata HARAM, DOSA dan NERAKA kepada semua dalam apa keadaan sekalipun.

Tugas seorang rasul juga bukannya mudah, ia memerlukan hikmah dan kekuatan minda dalam mendepani cabaran semasa dan mehnah manusiawi yang pelbagai.

Sebagai tamsilannya, tatkala berdepan dengan isu kebejatan social dan perzinaan seorang ustaz tidak hanya boleh berkata sekadar haram berdosa dan mendapat laknat allah, penjenayahnya akan dimasukkan kedalam neraka dengan pelbagai azab seksaan dari allah disediakan untuknya.

Tetapi seorang ustaz pula bercakap lebih dari itu :

1) katakanlah bahawa zina sememangnya membawa keseronokan kepada diri, tapi ianya akan melemparkan penghinaan dan keaiban kepada masyarakat, bayangkan seorang perempuan yang dizinai seseorang, pastinya ia mempunyai ayah ibu yang sentiasa menjaga dan menatang manjanya, mungkin ia juga adalah isteri seseorang, ibu ataupun makcik seseorang yang amat mereka hormati dan sayanginya.
Jika ianya terjadi kepada diri,keluarga dan wanita yang kita sayangi, dimanakah lagi kehormatan dan keseronokan yang kita cari selama ini, ia terpadam dengan pencabulan maruah diatas jenayah zina yang dilakukan.

2) Zina perlu dijauhi bermula dengan mengawal diri dari tercebur ke dalam pergaulan bebas tanpa batasan, membebaskan diri dari agama dan berpeleseran anatara lelaki dan perempuan akan menjadikan manusia cepat terjerumus dan binasa dilembah kehinaan zina. Bercinta, dating, berdua-duaan, berkhalwat dan berpegang tangan adalah muqaddimah pertama kepada perzinaan.
Cuba ingati pesan ini : mencium pipi babi lebih baik daripada menjamah tangan seorang perempuan yang bukan mahramnya, ini kerana babi yang dianggap jijik dan busuk itu hanya najis jika disentuh tapi ianya tidak menjanjikan dosa, kenajisannya boleh dibasuh dengan menggunakan bilasan air dan tanah sebagaimana disyariatkan.
Tapi persentuhan kulit yang bukan najis ini pula sebenarnya menuntut sebuah dosa besar penderhakaan kepada tuhan yang seterusnya merangsang sebuah perzinaan yang penuh dosa.

3) Jika tidak kita takuti zina dan hukuman nerakanya, takutlah kesan zina yang akan berlaku pada diri kita, zina dan perlakuan sumbang kita hanya akan membawa kita menerima pembalasan tuhan dalam tempoh duniawi lagi.
Seseorang yang sudah terlanjur dan curang, pastinya akan disandingkan jodohnya dengan perempuan yang sama lagak nakal dan kesyaitanannya.Maka jika kita menginginkan jodoh yang terbaik untuk membina rumahtangga bahagia kita, juga membentuk genetik zuriat cemerlang asuhan baik dari isteri tersayang kita, maka kita sendiri perlu mempastikan kesolehan kita. Jika tidak apa ertinya ayat tuhan : lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, dan wanita jalang untuk jantan yang songsang.

4) Sebuah dosa yang hadir pada manusia tidak akan berhenti dengan satu dosa, bahkan ianya akan merebak kepada dosa yang berpanjangan. Kerana itulah dosa berpegangan tangan akan membawa kepada dosa khalwat, dosa khalwat membesar kepada zina, dosa zina membawa kepada dosa kehamilan luar nikah, dosa hamil membawa kepada dosa pembunuhan bayi tidak berdosa. Pembunuhan membawa kepada penipuan dan menutup jejak, dan dosa ini akhirnya terus berpanjangan tanpa noktahnya hinggalah kesaat kematiannya.

5) Jika tidak takut pada cercaan dan pandangan buruk masyarakat, maka insafilah dan takutlah pada keganasan virus penyakit yang boleh membaham manusiawi dengan rakus taring giginya membenam kepada pelaku seksual ini supaya segera bertaubat.
Kuman siplis, ghonarea dan virus HIV yang membentuk AIDS diciptakan tuhan untuk menggerunkan hati tegar manusia yang sudah lupakan agama dan etika murni social. Maka biarlah para soldadu tuhan ini menyerbu memberikan peringatan kepada manusia derhala ini. Moga semuanya beroleh pengajaran dan keinsafan.

Ya, seorang guru perlu kreatif dan membina revolusi pemikiran agama anak didik mereka, jadikan mereka cepat dan cekap menyelesaikan masalah dan bukannya sekadar menununggu penyelesaian masalah dari guru semata-mata.

Dalam perjumpaan tersebut, saya memberikan mereka soalan ini, soalan menguji minda dan kemampuan mengklasifikasi data dan membuat keputusan tepat dalam masa yang singkat.

6 pelajar iaitu Azman, Kapoor, Qayyum , Roslan, Matsum, Atan adalah ditempatkan di tingkatan 4a, 4b,4c,4d,4e dan 4f mengikut keputusan pmr seperti berikut :

• Roslan adalah ditempatkan dalam kelas berprestasi lebih tinggi dari Kapoor
• Qayyum dan Azman ditempatkan dalam kelas yang paling tinggi atau paling rendah.

1. Jika Atan ditempatkan dalam kelas berprestasi lebih tinggi daripada Azman, siapakah ditempatkan dalam kelas 4A.

2. Jika prestasi Matsum adalah lebih baik daripada Roslan dan Atan, kelas yang Roslan ditempatkan ialah :

3. Jika prestasi Atan adalah lebih rendah daripada Qayuum,siapakah yang berprsetasi paling rendah atau berada dikelas 4F.

4. Jika prestasi Kapoor adalah lebih tinggi daripada Atan, dan Roslan ditempatkan dalam kelas 4C, maka Matsum adalah ditempatkan dalam kelas ……


Selamat menjawab.

No comments:

Post a Comment