Tuesday, May 11, 2010

Belajar dari Realiti

Jumaat itu.

Suasana redup tengahari jumaat itu menceriakan iskandar dan Danish yang sedang menikmati makanan tengahari itu disebuah restoran yang sarat dengan pengunjung. Lokasi yang sesuai dan dekat dengan tempat kerja menjadikan ianya tempat yang paling strategic untuk mereka menyantap makanan dengan penuh bersemangat.

Gulai lemak cili padi yang berlaukkan ikan kembung itu pantas disuapkan iskandar ke mulutnya, pedas tapi sedap. Sekilas matanya menoleh ketepi jalan, ianya singgah ke susuk tubuh seorang gadis muda yang sedang melintas jalan, spontan bibirnya memuncung kearahnya dan berkata , Danish, cuba kau tengok tu ?

Apa dia is ? tu, anak pak mat tu, kau tengoklah pakaian dia,terbelah sana sini, : jawab iskandar menerangkan. Shila tu memang macam tu, aku dah biasa tengok dah , kejap lagi kau tengoklah …. Mesti ada sekor mamat datang bawak dia naik motor, ntah mamat kilang mana ? berkepit lah tu, ntah kemana perginya. Jumaat pun ntah sembahyang kat mana ? sampuk Danish pula

Setan

Ntah la, …. Aku pun heran. Macamana la mak bapak diaorang boleh benarkan, pak mat tu kan orang masjid, selalu solat dekat masjid. Tapi anak dia …hush, mengalahkan setan. Amin anak dia yang sulong penagih dadah, zikri yang nombor dua tu bulan lepas kena tangkap polis pasal curi kabel, ha dan yang no 3 ni , shila ….esok lusa kau tengoklah, pasti mengembong perut dia tu…kata iskandar menambah, sambil tangannya menghirup sup daging disebelah kirinya.

Aku setuju, is… kau ingat lagi pasal minggu lepas yang heboh jumpa mayat bayi kat tangga masjid. Spesis budak macam ni la yang buat kerja. Tak tahu halal dan haram. Jelas Danish.

Ya, la.. mula2 seronok2 jumpa, dating, pegang2 pastu berzina, dah pandai buat dosa tu tapi tak pandai nak jaga, ditambah pula dengan dosa yang lain pula, dibunuh pula bebudak kecik tak berdosa tu… kan baik kalau diberi pada orang yang tak ada anak. Memang hati binatang betul diaorang ni. Jelas iskandar kesal.

Yalah, memang jenis tak menghormati agama, tak tahu dosa pahala, bua malu mak bapak je. Orang macam ni , kena sula dan potong kemaluan lagi bagus. Danish mengeluarkan pendapat gila2nya.

Ya la, kalau aku dapat tahu sapa punya kerja, aku baker dan bagi makan dengan anjing baru tahu, iskandar sama mengeluarkan perasaan marahnya.

Kewajipan

Angin yang sepoi2 bahasa menyaman dinginkan tubuh mereka, apatah lagi tatkala itu mereka meminum air batu campur yang memang menyelerakan, terasa nikmat makan itu mengaliri kerongkong ke usus mereka dengan penuh keseronokan.

Tiba2 iqamah jumaat dari surau berdekatan menyedarkan mereka, ternyata imam sudah menghabiskan khutbah keduanya dan mula mengangkat takbir.

Segera mereka menghabiskan sisa ABC yang masih berbaki, …. Ish, sempat lagi ni, cepat sikit iskandar … nanti terlepas jumaat pula.

Bergegas kaki mereka melangkah kemasjid bersebelahan surau untuk menunaikan fardhu jumaat.

Slot tengahari isnin itu berjalan lancar, walaupun suasana diluar surau agak lengang dan kosong kerana hari itu diisytiharkan hari bebas kokum, Ia akan diganti pada hari sabtu nanti untuk acara gotong royong perdana, tapi kehadiran ajk BAKTI untuk program sahabat amat mengujakan saya.

Kehadiran tanpa jemu, dan kesungguhan berpartisipasi dan komitmen mengambil manfaat dalam program kecil tersebut sesungguhnya sungguh mengkagumkan saya.

Bilangan mereka kecil, tapi komitmen dan kualiti niat dan kesungguhan yang ada pada mereka saya amat puji. Inilah barisan hadapan yang saya harapkan untuk membangun budaya ilmu dan islam disekolah ini nanti. Mudah-mudahan dipermudahkan.

Dengan artikel tarbiyah yang saya karang spontan dari pengalaman lama, saya sengaja bentukkan ia menjadi peristiwa reality yang kerap berlaku sekitar kita, ianya adalah lumrah hidup bukannya khayalan fantasi yang kabur.

Dan situasi ini saya bawakan kehadapan mereka, menggamit pandangan dan soalan mereka, sengaja saya timbulkan konflik tandatanya, sengaja saya bangkitkan kontra pendapat, sengaja saya dedahkan fakta yang pelbagai dan sengaja saya berikan pelbagai tips dalam menghurai kekusutan penyusunan idea dan fikrah pelajar ketika mengemukakan pandangan dan hujjah.

Dan saya sengaja membiarkan perdebatan dan kontradiksi idea antara mereka membakar semangat ingin mencari kebenaran dan tidak malu mengeluarkan pandangan.

Mereka yang sesat dilebuh maklumat saya pandu kepangkal jalan, mereka yang teraba mencari arah idea saya berikan sedikit clue membantu, mereka yang terover saya redakan kelajuannya dan mereka yang pendiam saya baker sedikit ego senyap dan telinga tebalnya. Semuanya untuk memastikan mereka berjiwa islam dan berhujjah dengan idea yang mampu menyelamatkan mereka dari lembah kesempitan dunia kepada kemuliaan dan keluasan ilmu dan rasional islam meliputi wawasan dunia dan akhirat.

Becok akhirnya mereka berbicara, rancak mengeluarkan pandangan walau kekadang bertatih dan terpaksa dibantu. Tidak mengapalah… inilah barisan hadapan BAKTI yang saya perlu sabar melatih dan melukis potret jatidiri muslim pada setiap pemikiran dan perwatakan mereka.

Dan antara soalan perbincangan yang saya kemukakan berdasarkan cerita reality tersebut :

Apa pendapat kamu tentang sikap :

1) Shila.

2) Pak Mat

3) Apa yang kamu buat selepas menjumpai anak yang dibuang. Bagaimana jalan penyelesaian menangani kes buang anak ini.

4) Sanggupkah kamu mengambil anak luar nikah ini sebagai anak angkat satu hari nanti.

5) Setujukah kamu dengan sikap Iskandar dan Danish.

No comments:

Post a Comment