Wednesday, May 12, 2010

Tafsir Surah Nuh ( Bahagian 6)

مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا (25)

25. (ya allah) dengan kesalahan mereka itu, tenggelamkan mereka (dalam marak api nerakamu) dan mereka (pasti) tidak akan menjumpai sesiapapun yang dapat membantu mereka (dari azab allah)

Pada ayat 25 dijelaskan akibat yang diterima oleh orang-orang yang zalim di dunia dan Akhirat dengan sebab kesalahan-kesalahan, dosa-dosa dan maksiat-maksiat, mereka ditenggelamkan di dalam banjir dan kemudian dimasukkan ke dalam neraka.

Sesungguhnya kejahatan akan dibalas dengan kejahatan samada secara cepat ataupun lambat. Kemurkaan Allah apabila datang tidak akan mengenal sesiapa lagi, ia akan melanda siapa sahaja tidak kira golongan itu kaya atau miskin, tua atau muda, kecil atau besar, berketurunan bangsawan ataupun rakyat biasa.

Kerana itu jugalah allah menghantar satu signal pengajaran lain kepada kita dalam kisah nuh ini iaitu sesungguhnya keturunan manusia itu tidak boleh menyelamatkan kita dari kemurkaan allah. Benarlah kata pujangga : iman tidak boleh diwarisi walau oleh seorang nabi yang bergelar nabi sekalipun.

Dan Nabi Nuh mengajar kita lagi dengan kesabarannya apabila anak yang dikasihinya juga tenggelam binasa dalam keangkuhan banjir besar yang menenggelamkan semua manusia yang engkar kepada Allah dan sering menderhaka melakukan maksiat.

Kisahnya kita pelajari dari surah Hud ayat yang ke 45-49 tatkala banjir mula mengganas dan membaham rakus sesiapa yang tidak menaiki bahtera, tika kegilaan amarah banjir itulah nabi Nuh melihat kerdil tubuh anaknya dilambung gelombang, lalu timbul spontan naluri kebapaan yang pantas mengajak anaknya menaiki bahtera bersamanya, terjadilah dialog antara mereka antara pujukan ayah dan kedegilan anaknya, namun jelas anaknya terus engkar pada ayah dan keesaan tuhan. Lalu allah memusnahkannya walaupun dia berasal dari leluhur kenabian yang tulen.
Lantas berlangsung pula dialog Nuh meminta hidayah untuk anaknya, Nuh berseru kepada Tuhannya sambil berkata: "Ya Tuhanku sesungguhnya anakku termasuk keluargaku, dan sesungguhnya janji Engkau itulah yang benar. Dan sesungguhnya Engkau adalah Hakim yang seadil-adilnya ".

Doa Nabi Nuh ini diucapkannya setelah beliau gagal memujuk anaknya Kan'an agar naik keatas bahtera bersama-sama dengan orang-orang beriman lainnya. Beliau menagih simpati Allah supaya menyelamatkan anaknya Kan'an, sambil menyeru: "Anakku adalah keluargaku, Engkau pernah berjanji akan menyelamatkan keluargaku iaitu supaya aku membawa mereka kedalam bahtera, Engkau tidak pernah mungkir janji, malahan semua janji-Mu adalah benar belaka".

Nyatalah dari permohonan diatas bahawa keinginan Nuh ialah agar anaknya yang enggan menurut nasihat itu terselamat dari tenggelam. Dan juga tentu saja permohonan itu diajukan oleh Nuh setelah terjadi dialog antara beliau dengan anaknya. Tetapi anaknya tetap menuruti jalan pilihannya sendiri. Akhirnya Kan'an tenggelam.

Allah SWT. menegor Nabi Nuh: " Hai Nuh, sesungguhnya dia bukanlah termasuk keluargamu yang Aku perintahkan agar engkau bawa mereka ke dalam bahteramu supaya mendapat keselamatan, sesungguhnya perbuatannya perbuatan yang tidak baik" Allah SWT. menegor Nuh (as) lagi: " Janganlah engkau memohon kepada-Ku sesuatu yang engkau tidak mengetahui hakekatnya ". Dalam ayat ini ada pengajaran yang tersirat, iaitu kita dilarang memohon sesuatu yang bercanggah dengan ketentuan Allah terhadap makhluknya kerana kononnya kedudukan orang yang berdoa itu istimewa disisi Allah, atau memohon agar menghalalkan sesuatu yang telah diharamkan oleh Allah.
Kita hanya boleh berdoa supaya dipermudahkan jalan (taufiq) untuk melakukan sebab sebab yang boleh membawa kebahagiaan. Ataupun memohon petunjuk (hidayah) agar mengetahui Sunnah Allah dan ketentuan-Nya yang masih belum kita ketahui. Dan tentu saja pada waktu yang sama kita hendaklah memperbanyak amal salih dan mempertingkat amal kebajikan serta ihsan kepada semua pihak.

Maksudnya: Nuh memohon: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu sesudah peristiwa ini, daripada memohon sesuatu yang aku tidak mengetahuinya bahawa segala yang terjadi adalah berlandaskaan hikmah kebijaksanaan-Mu semata. Sekiranya Engkau tidak ampuni aku lantaran dosa memohon ini yang di dorong oleh sifat kebapaan terhadap anaknya dan terlalu mengharap kasih sayang Tuhannya, dan sekiranya Engkau tidak kasihani aku dengan menerima taubatku, nescaya aku akan termasuk ke dalam golongan orang-orang yang merugi, padahal pada mulanya aku hanya berusaha kiranya aku mendapat keuntungan dengan bebasnya semua anak-anakku dalam mentaati Mu, Engkau adalah lebih Maha Mengetahui daripadaku.

Permohonan Nuh kepada Allah untuk anaknya bukanlah suatu maksiat. Ini hanya kekeliruan dalam ijtihad dengan niat yang baik. Tetapi perkara itu dapatlah digolongkan sebagai suatu kesalahan kerana ia tidak patut timbul dari manusia seperti Nabi Nuh yang cukup tinggi ilmunya dan istimewa kedudukannya disisi Allah.

Kekhilafan seumpama ini boleh terjadi dikalangan para Nabi, supaya mereka dapat merasakan betapa perlunya mereka kepada pendidikan dan bimbingan daripada Allah dari masa ke masa.

Sesungguhnya faktor keturunan dan warisan bukanlah faktor yang terlalu menentukan baik atau buruknya seorang manusia. Baik buruknya seseorang sangat tergantung dengan kesediaan individu itu sendiri dan keadaan persekitaran yang mengelilinginya. Dan kalaulah warisan atau keturunan menjadi faktor yang sangat menentukan nescaya semua anak cucu Adam akan sama tabiatnya, dan nescaya semua manusia hari ini yang berasal daripada orang-orang yang beriman dalam bahtera Nabi Nuh akan beriman kepada Allah semuanya.

Sesungguhnya Allah akan memberi balasan kepada manusia di dunia dan diakhirat setimpal dengan keimanan dan amalan mereka, bukan atas dasar keturunan mereka. Allah tidak akan memberi pertolongan atau keistimewaan kepada seseorang atas dasar hubungannya dengan ayahnya atau datoknya walaupun mereka itu daripada kalangan para Nabi atau Rasul.

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ (١٠١)
Apabila sangkakala ditiup maka tidaklah ada lagi pertalian nasab (keturunan) di antara mereka pada hari itu , dan tidak pula mereka saling bertanya. (Al Mukminun/23: 101)

يَامَعْشَرَ قُرَيْشٍ لاَ يَأْتِيْنِى النَّـاسُ بِأَعْمَالِهِمْ وَتَـأْتُوْنِى بِاْلأَنْسَابِ
Hai sekalian Quraish, janganlah hendaknya manusia mendatangi aku dengan membawa amalan mereka, sedangkan kamu pula mendatangi aku dengan membawa keturunan. (HR Tarmizi)

No comments:

Post a Comment