Friday, May 28, 2010

Lagu Sekolah Bernada Sumbang

Hidup ini penuh misteri dan tandatanya. Tiada manusia yang dilahirkan bijak dan tahu segalanya. Kita diminta sentiasa belajar dan berusaha menjadi manusia terbaik dan terbanyak memberi manfaat.

Begitulah kehendak Allah kita yang terbina dalam konotasi firmannya ayat kedua surah Al Mulk, allah menguji kita untuk mencari dan menganjari manusia yang terbaik amalan dan manfaatnya bukan terbanyak dan tertinggi kedudukan jawatan duniawinya.

Dan tiada yang lebih bermanfaat daripada membentuk jiwa manusia untuk mengikut acuan tuhannya, tunduk dan merasai jiwa kehambaan serta mengembalikan akidah kepercayaan ini kepada yang layak dan berhak sahaja.

Inilah tugasan warisan kenabian yang seharusnya menyedari fungsinya yang begitu penting dan berharga.

Kehidupan dan kemuliaan seorang guru dan murabbi bukan hanya pada kerukunan rumahtangganya, bukan juga pada ketinggian DG jawatannya, bukan pula pada banyaknya kenalan dan kabel ukhuwwahnya, tapi kemuliaan ini terpahat pada usaha didiknya yang menyemai benih iman di dada keyakinan umat ini. Membersihkan onar maksiat dan menjernihkan jijik dogma kepercayaan yang dianuti merupakan tugas sukar yang seharusnya ditangani penuh sedar dan peka. Walau kekadang usahanya hilang dibawa angina lalu tanpa wujud sebarang pingat sanjungan mahupun secebis pujian menggalakkan.

Jernih dan tenang air sedikit berkocak dimuara kali, riak perubahan melonjakkan keruh Lumpur mengotorkan seketika permukaan, percikan airnya kekadang mencemar dan membasahkan baju, namun angkasa langit langsung tidak terganggu, ia umpama sang mata melihat ceria setiap galak dan lagak mereka yang berpayung dibawahnya.

Sempena hari guru disekolah kami, pihak sekolah menyajikan kepada para pelajar 2 lagu tambahan untuk dinyanyikn penuh ceria. Membangkitkan semula semangat mahu berjaya, berjuang dan mendokong aspirasi sekolah dan pengasasnya.

Setiap pelajar diminta menghafaz dan menyanyikannya dengan penuh rasa bangga.

Tiada yang terkecuali, bahkan pengetua dalam sambutan mini hari guru telah menyiapkan satu slide show khas berkenaan lagu tersebut dan beliau sendiri mendendangkannya penuh semangat dihadapan pentas. Nyanyiannya Bravo dan amat cemerlang.

Saya sebagaimana biasa melihat toleransi beragama harus ada dimana-mana, apatah lagi nabi menyepikan kasihnya bagi mereka yang menyakiti zimmi bukan islam. Biarkan mereka dengan agama dan amalan budaya mereka, jangan bunuh mereka sebagaiman jangan bunuh adat, tempat ibadat dan kepercayaan mereka yang diamalkan dalam komuniti mereka.

Tapi bila terjelas diwajah saya, liriknya yang amat memuja pengasas, memugar rasa sayang dan patuh pada kesepakatan agama kristian. Hati saya tidak lagi merasa setenang tadi. Apatah lagi di atas pentas terdapat jua seorang dua pelajar islam yang turut sama mendendangkan lagunya.

Kelihatan anak2 st Xavier seronok dan sama-sama teruja menyanyikan lagu tersebut, apatah lagi dengan vocal sampingan dari pengetua sekolah amat membangkitkan semangat.

Mereka terus bernyanyi : hail….. hail …… hail..!

We Are Lasallians ( Lagu 1)

We Come From All Nations
United In Our Cause
We Share A Common Vision
We See The Same Bright Star
We Race Or Creed It Matters Not
So Tall And Proud
We Hail You St John Baptist
We Are Lasallians

Our Founder Saint La Sale
Was Born Of Nobble Rheims
He Lived A Life Of Privilege
But Heard A Higher Call
It Was For The Children
The Last, The Lost And The Least
For Whom He Gave
Up Wealth And Fame

As First Lasallians
We Are One
But We Are Many
And From All The Lands On Earth We Come
We Share A Dream
A Sing With One Voice
I Am , You Are, We Are Lasallian

Our Faith Of Our Foundation
No Matter How We Pray
To The Poor We Give Our Service
To Brighten Up Their Day
We Are Community
Each Other We Uphold
Our Motto Signum Fidei
Join Us Both Young And Old

Today The Need Remains
For Man Like De La Salle
Continuing His Mission
Working For The Good Of All
We Are Brothers To Each Other
Across All Walks Of Like
And We Shall Ever Shine Like Stars
Through Trail By Fire And Strife


Hail , Hail Alma Mater ( Lagu 2)

Hail , Hail Alma Mater
Hail To De La Salle
We’ll Hold Your Banner High And Bright
A Shield Of Green And White
We’ll Fight To Keep Your Glory Bright
And Never Shall We Fail
Hail ! To Thee Our Alma Mater !
Hail ! Hail ! Hail !

Sayangnya sahabat, lagu ini tidak sesuai kepada kita umat islam. Ia lagu memuji paderi dan organisasi kristiannya. Pantaskah ia dilagukan anak2 muslim kita.??

Saya dalam dilemma.

Mencongak tindakan untuk menasihat.

Moga allah memberi bantuan dan kemudahan.

No comments:

Post a Comment