Saturday, March 27, 2010

Cemburu Iman

Menatap setiap huruf dan aksara yang tertera diblog sahabat saya Abu Nuha sekarang ini hanya menimbulkan geram, cemburu dan hasad.

Tulisannya berbau provakasi, jelas menimbulkan rasa tidak selesa di sanubari ini, penceritaannya mengenai rehlah iman dan pengalaman rohani dan amali ditanah suci sentiasa menggamit kejealousan, terasa ketinggalan dan kehilangan kesempatan.

GERAM … kerana saya tidak terpilih untuk turut serta dalam rombongan mulia ini menunaikan umrah dan meneruskan travelog iman mereka, geram juga kerana kesempatan itu timbul semasa kami kali kedua bermesyuarat dalam PUM, persatuan ulama Malaysia cawangan sabah yang berlangsung disurau riadhus solihin kala itu.

Tika itu, kelihatan Al Fadhil Ust Azam sedang sibuk on line tiket Air asia untuk perjalanan membuat umrah, spontan beliau mempromosi pakej umrah bersama2 ini untuk semua AJK yang hadir, moga ia meperkuatkan iman. Hati ini membuak untuk turut bersama namun persimpangan kehidupan memerlukan saya memilih keutamaan untuk menangguhkannya dahulu atas andaian mendapat pertukaran ke semenanjung.



CEMBURU ….
Mereka bertolak dalam perjalanan keimanan dalam mencari keredhaan Allah, meninggalkan sebentar keduniaan semata2 menagih janji dan cinta ar Rahman. Cemburu dengan kejayaan mereka menjadi tetamu Allah di kota mulia dan kota bercahaya itu.

Hasad ….. amarah ini timbul dengan perasaan GHIBTAH, dengki yang dihalalkan agama, dengki atas semangat persaingan dan perlumbaan mencari keredhaan tuhan dan memperbanyakkan amalan. Hasad atas kesempatan mereka berada ditanah suci yang penuh kemuliaan, hasad dengan bacaan quran dan doa mustajab disisi tuhan ar rahim, hasad dengan pengorbanan harta mereka dijalan Allah.

Saya takkan menjadi Aiman, Aiman tak kisah dengan segalanya, saya ingin menjadi pemuja iman, perindu tuhan dan pendamba janji untuk bertemu tuhan suatu hari nanti.
Moga kita menjadi manusia yang saling berlumba untuk menjadi manusia yang kaya ibadah dan ketaatannya, bukannya meletakkan kegilaan hanya pada skim pyramid memburu habuan duniawi semata2.



Alhamdulillah, mereka adalah antara jutawan segera dan manusia suci dosa bila pulang nanti. Moga allah menerima amalan semua para sahabat kita.

Doanya juga semoga Allah menghadirkan pula peluang kita untuk bertamu dirumahnya nanti.

No comments:

Post a Comment