Sunday, March 7, 2010

Mari Menunjukkan Amalan Kita

Melalui Syamail Muhammadiah karangan Imam Tarmizi saya menjumpai mutiara hadis berikut :

1) Dalam bab puasa Rasulullah SAW.

Melalui Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah Bersabda : Semua amalan akan ditunjukkan pada Allah pada hari Isnin dan Khamis, aku menyukai jika amalan aku dibawa naik (pada hari tersebut) ketika aku sedang berpuasa.

2) Dalam bab solat dhuha Rasulullah SAW.

Dari Abdullah bin Saib meriwayatkan bahawa Seeungguhnya rasulullah telah bersolat dhuha sebanyak 4 rakaat selepas matahari tergelincir, sebelum masuk waktu zohor, Baginda bersabda : sesungguhnya waktu itu, merupakan saat2 dimana pintu langit terbuka. Oleh itu aku amat suka jika amalanku diangkat pada masa itu.

3) Dalam bab ibadat Rasulullah SAW.

Dari Mughirah ibni syukbah meriwayatkan bahawa ; Rasulullah SAW telah berdiri solat lama sehingga bengkak kakinya. Baginda ditanya : mengapakah tuan melakukan yang sedemikian, bukankah Allah telah mengampuni dosa2 tuan yang terdahulu dan yang terkemudian? Rasulullah SAW bersabda : tidak bolehkah saya menjadi hamba allah yang bersyukur ?



Meneliti rentetan hadis yang bertaburan berikut, terasa minda dalam diri saya berbicara sesuatu.

Rasul dalam denai bahagia kehidupannya ingin mengajarkan kita sesuatu.

Hidup kita adalah kepunyaan allah, dialah yang menghantar dan menguji kita. Dan ujian itu tidak lain hanyalah sebagai tanda hadiah yang ingin diberikannya kepada para hambanya.

Merasakan diri kita sebagai hamba Allah adalah nikmat perasaan yang cukup sempurna. Ianya akan menyelamatkan kita dari menuntun hidup ini kearah kesia-siaan yang diperdaya oleh hiasan duniawi, ramai manusia akhirnya leka dan menjadi abdi kehidupan percuma dunia ini.

Ramai terpedaya menjadi hamba hiburan dan keseronokan, ramai yang alpa diperbodohkan kemewahan dan kekayaan, ramai yang tertipu dengan permainan dan cinta, dan akhirnya kesemua perhambaan ini hanya akan membawa penganutnya ke neraka allah.

Tertarik dengan rangkaian hadis diatas, saya merasakan rasul ingin membawa kita ke satu dimensi perasaan kehambaan yang tinggi.

Ia mendidik kita untuk berusaha menjadi hamba allah yang serius dan bersungguh.

Dan kesungguhan itu perlu dibuktikan dan dipertontonkan sewajarnya.

Dengan erti kata lain, kita perlu menunjuk2. Kita perlu sengaja memperlihatkan kebaikan dan amalan kita. Kita mesti berkorban untuk mempamerkan cinta kita.

Tapi bukan pada manusia. Bukan pada khalayak. Bukan pada makhluk.

Kita mesti menunjukkan rasa taat kita pada tuhan, kita kena pamer dan tontonkan dengan bangga amalan kita pada tuhan.

Kita kena berusaha untuk mencari waktu amalan kita dipertontonkan dan dipersembahkan buat tuhan yang maha kuasa.

Rasul suka dia mampu memperlihatkan amalan terbaik buat tuhannya. Dan ia mahu amalannya diterima dalam keadaan dia istiqamah melakukan ketaatan.

Justeru, kita juga harus membenci riak, membenci ujub dan menunujuk-nunjuk kepada manusia. Ianya digelar syirik yang tersembunyi. Mengharap penghormatan dan pengiktirafan manusia dalam peribadatan seolah menyekutukan allah jua. Lantas dengan cepat allah memberi ulasan bagi mereka yang riak, mintalah pahala amalanmu dengan manusia yang engkau riak dan tunjuk2kan amalanmu.

Tak malukah kita ? Mahukah kita menuju kepada manusia yang kita ingin tunjuk2kan itu dan meminta pahala daripadanya. Adakah dia memilikinya atau kita hanya akan diperlekeh dan dimalukan olehnya sahaja.

Seterusnya, buktikanlah ketaatan kita dan tunjukkannya dengan solat berjemaah, solat nawafil, puasa, bacaan quran dan pengorbanan kita menangkis ajakan nafsu amarh syaitani.

Perteguhkan niatmu, ikhlaskanlah dan tunjukkan amalanmu hanya untuk tuhan.

Rasul telah menyampaikan, dan kitalah saksinya.

No comments:

Post a Comment