Wednesday, March 10, 2010

Memilih nama anak yang baik

Alhamdulillah semuanya sihat !! Moga allah jadikan anak saya seorang yang mampu mambahagiakan kedua ibubapanya. Ujar seorang kenalan saya yang baru menerima kelahiran anak sulungnya seminggu yang lalu. Namun riak ceria tidak jelas terpamer diwajahnya seperti biasa.

“Ustaz boleh saya tanya satu soalan, kami baru mendapat anak setelah sekian lama menanti, satu anugerah yang besar yang amat menggembirakan kami, tapi kegembiraan kami rupanya tidak bertahan lama, keluarga saya turut sama masuk campur urusan memberi nama kepada anak saya.

Boleh tak saya namakan anak saya isaac. Saya dan isteri memang sukakan nama tu, memang agak berbeza sikit dengan nama melayu dan kerana itulah keluarga sebelah isteri saya agak keberatan bila kami bercadang nak letak nama tu, mereka mahu nama islam, nama nabi atau sahabat, atau nama yang ada abdul sebagai tanda kesyukuran” jelasnya merungkai misteri muramnya dipagi itu.

Spontan saya menyebut :Isaac tu nama nabi, dalam bahasa arabnya Ishak, ianya nama watak orang soleh dalam lipatan sejarah islam.

Walau namanya tak menyamai kebiasaan nama melayu, ianya tidak menyalahi agama kerana ianya bukan satu nama yang mempunyai maksud yang buruk, malahan nabi juga menyukai nama orang yang soleh dan menganjurkan ikutan dan ingatan kepadanya, seperti nama nabi2 dan watak orang soleh dalam sejarah lampau atau masyarakat setempat.

Antara maghrib dan isyak malam tadi, skrin handset saya tertera mesej: apa makna aleesya ? saya suka nama tu untuk anak saya, harap ustaz dapat berikan maknanya.



Yang sedihnya, kekadang, bila sesuatu nama sudah dipilih rasmi, tercatat kemas dalam dokumen kelahiran , barulah terpacul soalan apa maknanya ustaz.? Atau saya dah pilih nama tu, macamana nak jadikan maknanya elok ya ustaz.

Dihari yang lain saya ditanya sahabat , bagaimana cara memilih nama anak yang baik??

Islam tak pernah memaksa atau mewajibkan koleksi nama khas untuk anak. Ianya juga tidak memberi taraf sunnah untuk memilih nama arab melebihi nama terpuji berdasarkan bangsa yang lain.



Sebagai pemudah dan garispanduan pemilihan nama anak, suka saya berkongsi beberapa taujihat islam disini.

1. Memilih nama yang terbaik dan mempunyai makna baik dikalangan masyarakat – rasul pernah menukarkan nama seorang yang bernama (sedikit) kepada nama (banyak). Yang bernama A’siah – pembuat maksiat ditukar kepada Jamilah – sicantik.
2. Tidak memperhambakan selain kepada allah, iaitu menggabungkan dengan perkataan abd selain kepada allah, seperti abduk kaabah, abdul nabi, abd husin dan lain2.

3. bukan juga nama yang menggambarkan keegoan dan kesombongan seperti malikul amlak, raja segala raja dan lain2. sesetengahnya meletakkan nama seperti kahirunnisa’- iaitu perempuan terbaik, sayyidus syuhada’, Rais mujahidin dan lain2 yang boleh membawa kepada kesombongan. (mungkin ini juga berguna untuk mereka yang ingin membuka blog dan menamakannya nanti)

4. Tersangat baik menamakannya dengan nama nabi2 terdahulu, orang2 yang soleh sebagai memperingati dan meneladani sirah kehidupan dan semangat kesolehan mereka.

5. Tidak salah menamakan anak dengan nama yang baik walau dalam bahasa bukan arab(ajam). Nama2 yang cantik dalam mana2 bahasa bangsa diiktiraf oleh islam, dan rasulullah sendiri tidak pernah menukarkan nama Mariah Al Qibtiah isterinya kepada nama lain.

Para sahabat sendiri mempunyai nama berasal dari sepsis bungaan arab seperti : talhah, salmah dan hanzalah.

Bersumber nama binatang seperti asad, fahad, haisam, saqar

Nama benda ; bahar , jabal dan sakhar.

Begitu juga nama nabi2 terdahulu yang asalnya bukan berbangsa arab seperti ibrahim, ismail, yusof, musa , maryam dan lain2.

Jadi boleh tak saya gunakan nama Isaac tu ustaz, tak salah ke ? Tanyanya mengharap kepastian.

Tak salah… Cuma kita kena sentiasa beringat, antara tanggungjawab seorang ayah ialah memberi dan memilih nama anak yang baik dan tidak menjelikkan, jangan biarkan kerana keinginan nafsu kita, anak terhina dengan nama yang kita pilih untuknya, jangan satu hari nanti dia menyumpah seranah kita kerana membenci dan terkilan dengan nama buruk yang kita pilih.

Atau jangan satu hari nanti , tika dewasa, anak turut terpalit imej buruk ekoran kesan makna nama anak yang jelik yang kita pilih. Fikirkanlah.

P.s : teringat Haji Ayub Abd Rahman (pendakwah islam dan bekas paderi) menamakan 2 anaknya dengan nama Moses dan Jesus.

No comments:

Post a Comment