Thursday, March 4, 2010

Membangkit aroma kasih Rasulullah

Sambutan Maulidurrasul berlalu meriah.

Setiap individu mempunyai persepsi dan cara sambutan yang tersendiri bagi memperingati Rasul teragung ini.

Mungkin ada yang lebih selesa dan seronok berarak dan melaungkan selawat sepanjang trek maulidurrasul yang ditetapkan lebih awal.

“seronok ustaz, masa kamu lalu depan kuil hindu tu kami pakat kuat2kan selawat, terkejut beruk orang2 hindu kat dalam kuil tu, hahaha…”cerita seorang pelajar tentang pengalamannya menzahirkan versi cinta rasulnya.

Ada yang seronok memasak dan menjamu tetamu yang hadir atas nama maulud nabi. Keseronokannya diisi dengan cerita semasa pelbagai versi, “ Majlis kami mulakan dengan berzanji, baca kisah nabi, kemudian selawat ramai2 dan makan2. itu tanda kita ingat sangat pada jasa nabi”ulas tuan rumahnya ceria dengan kehadiran ramai tetamu. Moga dia mendapat pahala.

Tak kurang juga yang menghadiri program bicara agama tentang maulidurrasul, cuba mengerti dan memperingati kelahiran agung yang membawa perubahan kepada dunia ini. “ sedap betul ceramah tu, ustaznya pula pandai buat lawak, walaupun cerita nabi ni dah dengar berulangkali, tapi ustaz tu berjaya buat kami tak kering gusi semasa ceramahnya, saya kira ceramahnya memang berjaya… marvelous !”komen panjang seorang pelajar saya bersama senyum lebarnya.

Ada juga yang menyambutnya dengan versi mimpi panjang. Maklumlah dianugerahkan kerajaan cuti umum setelah sekian lama penat bekerja. Mungkin mimpi memperingati dan berjumpa dengan nabi barangkali. “ saya tak buat apa2, dok kat rumah layan tv dan tidur aje, seronok juga ada mauliduurasul ini, dapat cuti, memang nabi bawak rahmat untuk sekelian alam” cerianya dalam kesyukuran.

Setiap amalan bergantung kepada niat, dan niat dikira berdasarkan amalan yang berdasarkan syariat agama. Moga amalan baik manusia ini akan diberi pahala.

Dalam kesempatan luang dan lompong masa yang ada dalam cuti maulidurrasul yang lepas, alhamdulillah .. sempat juga saya menempatkan diri ini antara ratusan manusia yang hadir ke Masjid Negeri Pulau Pinang untuk sesi bacaan kitab Syamail Muhammadiah karangan Imam Tarmizi Rahimahullah.



Ia dikendalikan oleh seorang ulamak muda yang saya belum kenali latarbelakangnya secara pasti, Tuan guru Ust Rosli bin Othman al Balfasi al FilFilani, begitulah coretan tertera pada banner besar di masjid negeri ini menjemput dan menggamit kehadiran pengunjung.

Berlangsung selama dua hari dengan acaranya berterusan dari apgi hingga kepetang. Diselangi dengan solat dan jamuan makan yang disediakan penganjur, Jabatan agama islam PP, bersama buku terjemahan Syamail kelolaan Institut Pengajian Ilmu Islam, PP.

Satu program yang begitu bermanfaat bagi saya yang hadir dicelah ratusan pendengar yang dahagakan setitis embun kasih rasul, moga ianya mampu menyegarkan rasa rindu ini. Ia juga sesuai dengan niat saya untuk membaca dan menghabiskan penelitian terhadap kitab manusia terulung ini. Janji pada diri sempena maulidurrasul ini.



Alhamdulillah, dengan momentum pengajian kitab yang baik disini, saya dapat bersama merasai nikmat membaca dan mendengar huraian sifat2 rasul agung yang selalu didambakan syafaatnya ini.

Terlalu kerdil sumbangan kita, terlalu jauh dari sunnahnya, terlalu hina pengorbanan kita, terlalu ego dan mewah kita, terlalu besar diri kita kepada tuhan dan terlalu jahat dan khianat kita pada allah dan rasulnya. Inilah perbandingan yang saya rasa sepanjang masa dalam pengajian ini.

Moga momentum ini dapat merubah sedikit penghidupan ini kearah kebaikan.

Sekilas pandangan saya jatuh kesebuah buku bibliografi nabi yang diiktiraf antara buku terbaik menceritakan peribadi dan perjuangannya , Kitab Rahiqul Makhtum karangan al Mubarakfuri, sejenak hati saya berdetik : Engkau seterusnya! Janji saya untuk membacamu sampai khatam.

Moga allah membantu.

No comments:

Post a Comment