Saturday, March 20, 2010

Santai dalam Mendidik

Terjumpa lawak santai ini dalam perjalanan saya menghirup kesegaran maklumat2 baru juga mencari berita sahabat2 seperjuangan.

Ianya memberi keselesaan pada minda yang sentiasa bergerak dan bekerja.

apatah lagi, dalam klise santainya, ada pengajaran yang mungkin boleh dikongsi.

Peribadi saya lebih suka memilih lawak atau jenaka yang ada kaitan ibrahnya bukan cuma lelucon splastik yang dibuat hanya untuk memancing tawa dan gelihati.

Biasanya saya akan melampirkan tips pengajaran yang boleh diambil dalam setiap santai lawak yang saya ceduk dan kiaskan, biar kita tertawa dan belajar atau biar kita mentertawakan kebodohan kita dengan tujuan untuk lebih memperbaiki tanpa ada yang tersentuh dan terasa.

Kisah 1

"Mama.. hari ini saya dapat markah 100% di Sekolah," kata Kamal kepada mamanya.

"Iya ke??.. macam nilah anak Mama yang pintar..Pelajaran apa yang kamu dapat markah 100%?" tanya ibunya.

"Matematik 30%, Bahasa Melayu 50%, dan Sejarah 20%."

Kisah 2

Najman ditanya gurunya. "Najman.. kenapa karangan kamu yang bertajuk "Kucingku" sama seperti karangan Misha?"

"Sebenarnya Misha tu sepupu saya cikgu " jawab Najman ketakutan.

"Kalau ya pun sepupu tetapi kenapa isi dan jalan ceritanya sama 100%?" "Betullah cikgu.. dah karangan yang saya dan Misha tulis adalah berkenaan kucing yang sama mana boleh isi dan jalan ceritanya berlainan...."

Kisah 3

Seorang gadis yang Bahasa Inggerisnya kacau-bilau... suatu hari terlanggar seorang pelancong ketika berjalan-jalan di The mall.

Gadis : " I'm sorry "

Pelancong : " I'm sorry, too "

Si gadis kelihatan bingung kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh pelancong itu..dia meneka-neka dan terus menjawab..

Gadis : " I'm sorry. three "

Pelancong : " What are you sorry for? "

Gadis : " I'm sorry, five "

No comments:

Post a Comment