Monday, March 22, 2010

PEJABATKU MIHRAB IBADATKU (1)

Rutin Harian

Langkahan kita ke sekolah atau kepejabat selepas berlabuhnya cuti biasanya amat berat dan ketandusan motivasi.

Mood bekerja dan mengajar boleh dikatakan jatuh semaksimanya ekoran lambakan relaks dan santai yang kita perolehi tatkala cuti sekolah yang panjang.

Lalu di hening pagi, kita akan meneruskan rutin pagi seperti biasa, menapak kaki ke tangga pejabat atau sekolah tempat kita bekerja, dengan perasaan yang mungkin bersimpang siur. Tanpa wawasan dan tanpa jiwa.

Kita seakan berperang antara kemalasan dan tanggungjawab. Akhirnya kita gagahkan jua kaki ini untuk terus menapak ke pejabat atas alasan tuntutan hidup.Mencari rezeki yang halal adalah tuntutan agama apatah lagi bila ianya digandingkan dengan tugasan mulia umpama rasul membimbing dan mengajar manusia kearah celik didikan dan bersih rohani.

Ya, sememangnya tugas guru amat mulia dan terhormat, namun jika ianya ditangani secara sambil lewa dan tidak professional, manakah mungkin ianya akan menjadi sumber rezeki dan pahala syurgawi bagi kita ?

Pejabatku syurgaku

Ramai yang berhasrat merealisasikan moto pejabatku syurgaku!, lalu ramailah yang bergegas lebih awal ke pejabat dan pulang kekadang lewat malam, bersengkang mata di sekolah dengan tanggungjawab yang sengaja diada-adakan, malahan hujung minggu pun mencatatkan kehadirannya ke tempat kerjanya.

Tapi adakah kita sedar dan faham, adakah pejabat yang kita duduki ini mampu menjadi pusat kita menjala pahala dan keredhaan Allah. Atau kerana kejahilan kita, seharian dipejabat ianya tidak memberikan walau sekelumit kebaikan kepada kita dari sudut ukhrawinya.

Harus kita ingat, tema hidup ini adalah untuk beribadah kepada Allah, berusaha sedaya mampu untuk kekal menjadi hamba yang mengiktiraf ketuanan Allah yang maha agung. Maka kerana itulah kita seboleh mungkin perlu memperelokkan permukiman kita di pejabat yang tanpa kita sedar ianya menggadaikan 1/3 umur kita didalamnya. Tak dapat dibayangkan pula jika pejabat kita adalah sarang maksiat dan kederhakaan, pastinya ia meninggalkan kesan kerugian dan kebangkrapan umur yang besar bagi manusia.

Kerja sebagai ibadah

Justeru, jiwa sedar dan celik agama harus menyaluti diri kita untuk mempastikan motto keramat ini dapat direalisasikan penuh berhemah. Ianya merupakan falsafah kerja yang seharusnya boleh diterjemahkan oleh semua, tak kira dimana kita berada atau siapa pun kita.

Setiap individu pekerja harus mengaplikasikan kerja sebagai ibadah ini dalam kehidupan pejabat mereka mengikut kesesuaian profesion masing2. ianya mungkin berbeza antara satu sama lain, namun niat dan tujuan untuk menyalutkan kerja kita dengan keredhaan Allah patut ditangani dengan lebih kreatif dan bersungguh2.

Disini saya perturunkan beberapa cadangan terbaik untuk kita sama2 praktikkan supaya kesan kemanisan syurgawi meresap kedalam jiwa kerja kita, maka dengan ini insya allah ianya mampu mencerna jiwa insaf kita untuk membentuk sikap pekerja yang bertanggungjawab, professional dan berorientasikan kebaikan (ibadah).

1) Mulakan rutin kita dengan perkara yang baik, tak kira dimana kita berada. Dosa dan kemarahan hanya akan menjauhkan kita dari rahmat allah.

Elakkan marah dan berhemahlah dijalanraya, melanggar lampu isyarat, tidak bertimbang rasa semasa memandu, membunyikan hon tanpa sewajarnya dan lain2 perlakuan tidak bermoral hanya akan menjadikan hati ceria kita gelap dan senakin menjauh dari kebaikan rahmat. Bagaimana mungkin hari ceria kita boleh datang sekiranya rahmat allah makin menjauh. Dan dibimbangi kalau beginilah perlakuan rutin kita, sampai bilakah nilai kedamaian syurgawi mampu hadir bertamu disisi kita.

2) Membaca beberapa ayat al quran setiap pagi. Konsistenlah untuk mengamalkannya walau sedikit, ia lebih disukai dari banyak yang bermusim.

Jika terlalu sukar dilaksanakan, mungkin kerana kesibukan dan timbunan tugas, atau culas tergeliat lidah hendak membacanya ekoran kejahilan semalam, maka janganlah kita mengabaikannya begitu sahaja. Belajarlah membuka radio atau kaset quran barang seketika untuk melawaskan damai hati, dan dizaman teknologi ini allah lebih mempermudahkan ibadat, sambil tekun kita meladeni tugasan bertimbun. Layan dengarlah ayat2 quran dari qari2 terkenal yang suaranya dirakam dalam laptop kita sepagian, pastinya ia mendamaikan.

No comments:

Post a Comment