Tuesday, March 23, 2010

PEJABATKU MIHRAB IBADATKU (2)

3) Bersedekahlah walau sekadar senyuman, bersedekahlah dengan memperuntukkan diri melaksanakan pelbagai benda baik untuk manusiawi. Insya allah, kasih sayang allah sentiasa hadir bersama kasih sayang manusia.
Rasul pernah bersabda : Sayangilah mereka yang berada dibumi nescaya kamu akan disayangi DIA yang berada dilangit.

4) Solat dhuha dan doakan kebaikan.

Ruang waktu seharian kekadang sibuk dan tiada celahan masa senggang antaranya, mana mungkin sempat masa kita mencuri detik untuk sesaat berdoa dan bersolat.

Solat Dhuha dikategorikan sebagai solat pengikat amalan, ketaatan dan pemangkin rezeki. Jika ianya diamalkan selalu, nama kita kian termasuk dalam senarai penerima rezeki yang dipegang oleh Tuan Empunyanya.

Bahkan disiplin dan pengorbanan seorang hamba yang sanggup mencelah diri meladeni solat dan doa ini akan diketahui dan dihargai tuhannya. Bagaimana mungkin seseorang yang sanggup untuk menjual masa kantinnya berbual kosong dan makan tidak berhenti semata2 mencari keredhaan tuhan tidak diberi perhatian istimewa tuhan. Bahkan sebaliknya, mereka ini yang pandai dan profesioanal bertugas, mengagihkan masa sesuai dan sewajarnya, datang ke kantin untuk menjamu selera menguatkan tulang empat kerat untuk menyambung baki sisa kudrat yang terhimpun disamping tidak pernah lupa pada tuhan pengurnia nikmat dan kudrat. Berterima kasihlah.

Cuma sedikit pesanan perlu diberi untuk emnjamin imej islam tetap mulia dipandang zaman, gunakanlah kewarasan akal dan kreativiti bagi mencaeri sinar hidayah, mereka yang ikhlas dan tulus beribadah tidak akan mencari alasan BERSOLAT DHUHA untuk ponteng tugas dan menidakkan produktiviti. Jangan kerana mencari SUNAT Dhuha kita meninggalkan KEWAJIPAN tugas.

Dan yang harus diingat semua, mereka yang bersolat dhuha ini adalah golongan pemburu kecemerlangan. Ajaibnya jika golongan ini akhirnya kelihatan terjelepuk ditikar sejadah sambil dengkuran kuatnya jelas mengatasi doanya.

5) Bercakaplah dengan segala pengetahuan dan perkataan yang baik, mulakanlah dengan salam dan bertanya khabar.

Kata2 yang baik umpama akar yang meresap didalam tanah mencari sumber air keredhaan allah yang akhirnya menguatkan hati dan perasaan ukhuwwah.

Semoga kita mampu melaksanakannya. Moga momentum kebaikan dan ibadah yang kita jana diperdu mihrab pejabat ini mampu memberi sinar hidayah kecemerlangan untuk diri dan organisasi.

No comments:

Post a Comment