Wednesday, March 3, 2010

Nabi dan Seulas Limau

Terpapar entry ini yang menarik perhatian saya :

Rasulullah SAW dengan sebiji limau dipetik dari razzyy.com

“Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira.

Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu.

Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya.

Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan

“Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya.”

Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula.

Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di’tewas’kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.


Satu situasi menarik yang diulas penuh indah menggambarkan keperibadian Rasulullah, sesiapapun dari kalangan umat ini akan menjangkakan tindakan prihatin dan berjiwa besar ini hadir dari suri teladan teragung ini.

Keajaiban akhlaknya meruntun hati untuk sayang, patuh, tunduk, kagum bahkan mengorbankan sepenuh jiwa raga sekalipuun.

Inilah keajaibannya. Akhlaknya mewangi dalam lipatan sejarah, meresap harum kekelopak jiwa dan keimanan.

Hadirnya nabi bersandarkan sabdanya : Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.

Hadis yang diungkapkan diatas terus saya telaah makna dan petikannya dalam himpunan hadis (Syamail Muhammadiah karangan Imam Tarmizi), sayangnya ia tidak tertulis disana begitu juga hadis seumpama tajuknya iaitu reaksi rasul ketika memakan sesuatu yang tidak digemari, juga tidak saya jumpai lagi.

Mungkin ia terdapat pada himpunan hadis yang lain.

Namun suka juga saya mengingatkan ikhwan dan sahabat yang membaca, Al-quran tetap alquran, hadis juga begitu, keduanya bersumberkan intisari wahyu yang benar dan tepat.

Periwayatan hadis yang seakan baik pada logic akal dan hati, tidak semestinya baik pada penilaian agama, bahkan islam memandang jijik perkara sebegini dan mendapat sumpahan nabi untuk jaminan ke neraka.

Nabi bersabda : sesiapa yang sengaja meriwayatkan hadis palsu , atau mereka-rekakan hadis kepada manusia, maka allah telah menempahkan untuknya tempat duduk dalam neraka.

Tapi apa yang banyak terdapat disini ialah :

1) Rasul lebih banyak berlapar dari menikmati makanan.
2) Makan Rasul begitu sederhana dan tidak pernah kenyang.
3) Rasul menghargai makanan dan melicinkannya dengan menjilat jari bahkan ada riwayat menjilat/melicinkan bekas makanan.
4) Makanan dan rezeki berinteraksi dengan manusia. Mereka akan mendoakan manusia yang mensyukurinya dan tidak kufur membazir.

Moga kita dapat mengamalkannya.





Banyaknya Makanan ! Orang Islam hanya ada satu perut sahaja.Bersyukurkah kita.

No comments:

Post a Comment