Sunday, March 7, 2010

Debat Cinta

Debat perdana berlangsung ceria dikelas agama saya.

Setiap kumpulan yang ada berusaha untuk mengucapkan hujjah terbaik mereka.

Tajuknya diberikan spontan untuk mereka cerdas berfikir kreatif.

Sengaja saya garapkan tajuknya agar catchy dan keremajaan : Bercinta sebelum kahwin lebih baik dari bercinta selepas kahwin.

Hangat dan panas. Mereka begitu teruja dan supporting apabila memberi refleksi tentang tajuk ini, masing2 dengan idea tersendiri dan semangat yang menjiwainya.

Tanpa disangka kehangatan perdebatannya menghilangkan kantuk, amarah hujjah bersilih ganti, analogi dan perumpamaan membuak limpah, pengalaman remaja dan info semasa basah dilontarkan mereka.



Suka saya menjadi fasilitatornya, menenangkan yang tegang, menjelaskan yang kabur, mendefinisikan yang berfalsafah, dan memandu mereka yang tersadai dalam lebuhraya idea dan maklumat yang tidak kesampaian.

Kita harus mengenali pasangan kita sepenuhnya, ia akan menjamin persefahaman dan keserasiannya bersama dengan kita, berkahwin tanpa cinta adalah satu perjudian yang hanya membawa kegagalan.

Cinta memang mudah dipermainkan, ianya selalu dikonotasikan kepada perlakuan sumbang dan salah, dengan gaya percintaan zaman sekarang, kita seolah merelakan masyarakat untuk salah membuat pertimbangan. Saya berani sebut – cinta sebelum kahwin hanya akan membanyakkan kerosakan akhlak dan social masyarakat.

Definisikan cinta ? Jangan letakkan ia umpama sampah. Cinta adalah sesuatu yang suci dan tidak boleh dipandang enteng hanya untung kepentingan nafsu haiwani semata-mata.
Bercinta dengan tujuan yang benar dan baik akan membawa kebahagiaan.


Kita bercakap bukannya tentang soal picisan dan pinggiran, memang ada cinta yang suci dan baik, cinta adam dan hawa, cinta romeo dan Juliet, cinta laila majnun, mereka bercinta dengan perasaan kasih mendalam… kalau itulah cinta, lebih baik kita hanya berkasih dan berkorban tanpa perlu bersatu. Indahnya cinta bila dilanda badai ujian dan kita terkorban.

Tapi kita bercakap soal majority, dengan zaman yang serba tandus hidayah ini, ramai yang menggunakan cinta untuk menghalallkan pertemuan dan persentuhan. Akhirnya segala masalah masyarakat timbul seperti sekarang ini.

Islam menghendaki kita untuk mempuntyai disiplin pengetahuan, tak kenal maka tak cinta, kerana itu islam meminta 4 perkara asas untuk dijadikan sumber utama pemilihan pasangan, dan semuanya mesti berlandaskan tahu dan cinta.

Semuanya hanya mainan syaitan, perkenalan lama membibit cinta dan akhirnya berakhir dijinjang pelamin, tiada lagi kejutan dan keistimewaan, kita sudah lama mengenalinya,sejarahnya, tingkahlakunya dan minatnya, tiada lagi yang mengujakan… kita akan diserang virus JEMU, dan akhirnya pasangan macam belangkas percintaan ini tak akan bertahan lama dalam hubungan rumah tangga.

Saya berani mengatakan hubungan cinta selepas kahwin lebih bermakna, lihatlah keutuhan rumahtangga generasi terdahulu dari kita, mereka disatukan oleh keluarga dan cinta selepasnya membawa mereka bahagia sampai kehujung nyawa.

menggunakan hujjah zaman tak relevan, ianya memerlukan batasan tempoh, situasi dan cabaran berbeza, keutuhan rumahtangga dahulu tidak boleh dijadikan asas kebahagian rumahtangga sekarang... ianya totally different.

Serius perdebatan mereka, terusik saya dengan gelagat mereka.

Ada yang tergeliat lidah, ada yang kehilangan ayat dan merapu, ada yang tersilap fakta dan berpaling tadah, ada yang terover2, ada yang terdesak diasak hujjah hingga terpaksa meminta bantuan backup rakan, ada yang bercerita pengalaman, ada yang menyimpul falsafah kehidupan dan ada yang hanya tahu memboo dan menepuk meja. Menambah gamat bahang perdebatan.



Tamat debat, saya membasuh mereka. Menghurai topic perkahwinan dalam bentuk yang simple dan dekat dijiwa yang sedang meningkat remaja.

Setiap manusia berhak menyayangi dan ingin disayangi. Begitu juga dengan cinta.

Dan walau apapun hujjah kita, kita seakan bersetuju…. Cinta yang baik dan sejati ialah cinta yang suci dan tidak disalahgunakan. Ianya tidak boleh sama sekali bercampur dengan tarikan nafsu haiwani manusia.

Dan tanggungjawab kita mencari cinta yang hakiki, dan tiada yang lebih tinggi dari mencintai tuhan kita sendiri. Cinta yang tidak pernah mati dan kecewa.

Dan jikalau kita ditanya tentang cinta ? halalkah kita bercinta atau haram , ustaz ?

Suka saya bawakan petikan kata2 Dr. Yusof Al Qardhawi …. Cinta yang halal adalah halal dan cinta yang haram adalah haram.

Bukankah yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas.

Maka pilihlah wahai sahabatku, cinta mana yang kita ingin dambakan.

No comments:

Post a Comment