Sunday, March 21, 2010

Mencari Nyaman

Semalaman saya digeletek kegelisahan, entah mengapa mata terasa berat untuk ditutup dan dibius lena. Minda menerawang ke ufuk sepi, mencari sesuatu titik untuk difokus dan difikirkan, namun buntu.

Badan ini saya golek ke kanan, beralih angin dari posisi biasa, menelentang memandang penjuru almari dikamar saya, mungkin ianya memberi sedikit kenyamanan pada tubuh. Sekejap saya mampu bernafas ceria, meminggir sejenak kegelisahan malam.

Namun ianya tidak lama, haba tubuh yang panas meimaskan saya, perjalanan kelmarin pulang dari kelantan mungkin meyebabkan keadaan fizikal saya keletihan. Mata yang dipaksa focus ke aspal jalanraya selama 6 jam tidak juga mahu berehat. Ianya terasa seperti mencari sesuatu misteri yang hilang.

Saya beralih lagi, dari kanan saya turun dari tilam mencari parker kayu yang keras untuk diletakkan badan ini, kayunya agak keras namun terasa sedikit dingin bila tibanya malam.
Tiupan kipas angina berjenama Panasonic sedikit membantu. Sesekali gigitan nyamuk sesat menyedarkan saya, ditarik gebar merah jambu menutup separuh bahagian tubuh sebelah bawah.

Seminit cuma, saya kerimasan. Malam ini terasa betul bahangnya, panas dan hangat, cuaca di pulau pinang tak sama seperti kelantan.

3 hari saya pulang kekampung dalam damai rindu bertamu dihati.

Kepulangan seolah diberkati dalam dakapan nyaman dan redup cuaca menyelimuti persada langit diKota Bharu.

Setiap hari yang berlalu dinegeri cik siti wan kembang ini saya rasakan damai nyaman hembusan alamnya. Dengan gerimis malam yang turun segar membasah hujung dedaun hijau di sepanjang jalan, ianya menyerikan kuntuman bunga dengan basah embun dijemari kelopaknya.

“Segarnya cuaca di Kelantan ya, tak rasa bahang panasnya sangat” saya melontar bicara sengaja. “Kalau di Penang, panasnya terasa.”

Kat sini pun sama, tapi baru2 ini, tuk guru dah isytihar kepada semua untuk buat solat istisqa’, memohon tuhan menurunkan rahmatnya, memayungi makhluknya yang kepanasan dan kehausan. Mak saya mengulas. Tapi belum pun tiba hari jumaat, hujan dah turun, lebat juga tu.ujarnya lagi.

Dengarnya tuk guru buat juga solat istisqa’tu kan, pernah terbaca dalam beberapa blog rakan seperjuangan di alam maya. Tokok saya menambah.

“Memang pun, ramai juga yang bersama tuk guru solat …. Masa berdoa, hujan turun lagi, habis basah kuyup jemaah yang sama berdoa” cerita mak saya.

Seronok betul ya, bila islam dilaksanakan, alam pun turut merasai nikmatnya.



“Nampaknya saya kena buat solat istisqa’juga dekat pulau pinang ni …” putus saya sambil terus berhempas pulas mencari keselesaan tubuh untuk memejamkan mata.

No comments:

Post a Comment