Wednesday, March 10, 2010

Raja Komedi Islam

Musim Ke 4, Raja Lawak di Astro baru sahaja melabuhkan tirainya.

Tanpa disangka anak-anak sabahan juga mampu mencipta nama sebagai jagoan dibidang seni dan komedi ini.

Jika sebelum ini, kita hanya mengenali Abu Bakar Ellah dengan karektor AMPALnya sebagai pelawak dan pengacara pentas hiburan, namun kini ORANG KITA itu tidak lagi keseorangan, beliau kini diapit sama tinggi oleh kumpulan lawak dari Sabah yang bernama KECIKS dan ALEX, yang baru sahaja ditabalkan menjadi juara rancangan membina bakat comedian di Malaysia ini.



Sesungguhnya, menjadi pelawak dan penghibur komedi ini bukanlah sesuatu yang mudah, ia sebenarnya datang dari watak dan jiwa kelakar yang semulajadi dalam diri. Tapi akhir2 ini, fonemena melawak dan membuat joke bodoh semakin menjadi2.

Ianya mungkin kesan kepopolaritian dan keglamouran yang dikecapi mudah para artis komedi ini.

Lihatlah alam realitinya, bakat2 komedi ini akan mudah diingati, diterima masyarakat dan mudah meniti tangga kemasyhuran.

Bermula dengan scenario, apek gitu2, nabil lu pikirlah sendiri, sepah dan lain2 yang dengan mudah mendapat undian keramat untuk menjadi artis paling popular tanahair dan membawa pulang pelbagai habuan menarik.

Ia seolah2 menunjukkan komedi ini adalah lubuk duit, kemasyhuran dan kemewahan.



Lalu kita pun turut tertarik untuk mengajuk cakap, beraksi dengan cara para pelawak ini berinteraksi, bercakap dengan penuh muslihat, suka mentertawakan orang, suka membuat jenaka dan ditertawakan.

Tapi kekadang hiburan kita berlebihan, sinis dan tajam, tujuan asal untuk dihiburkan tiba2 menjadi kutukan, amarah dan permusuhan. Inikah yang kita mahukan.

Apa rasional dan pandangan islam berkaitan komedi ini, moga disana ada batas susila yang boleh dipatuhi.

Atau sahaja islam ini agama serius yang hanya bisa mengangkat kening dan mengerutkan dahi semata-mata.



Merujuk kepada artikel Dr. Yusof Qaradhawi dalam bukunya Paradigma Masyarakat Islam yang kita impikan – beliau menegaskan 5 perkara untuk menjadi pelawak islam.

1. Jenaka islam mesti bersih dari penipuan dan pemalsuan fakta semata2 untuk menerbitkan tawa dikalangan audiens dan orang ramai.
Nabi pernah juga melawak dengan para sahabatnya, dan nabi sendiri menyatakan bahawa lawak itu tidak menghalalkan penipuan.
Bersama hadis nabi yang dipilih riwayatnya oleh imam tarmizi dan abu daud: (wailun ) celakalah bagi mereka yang bercakap lalu berdusta untuk menghiburkan orang lain, celaka buat mereka (diulang sebanyak 3x.)

2. Jenaka islam tidak menghina dan menjatuhkan maruah orang lain.
Sabda junjungan dalam sahih muslim : cukuplah kejahatan untuk seseorang manusia yang menghina / memandang hina kepada orang lain.

3. Tidak menakut dan mencemaskan orang lain.
Ianya seumpama menyorok kasut kawan sekadar hiburan, kehilangan kasut akan membuatkan simalang menggelabah dan tercari2. Kegelisahan dan kekalutan itu mungkin menjadi hiburan spontan untuk kita semua.
Ia juga seperti menarik kerusi kawan yang berdiri, dan apabila dia ingin melabuhkan punggungnya, tapak lantai yang menjadi tempat henyakan landingnya. Dan kawan2 yang berada disisi akan saling tertawa dan tersenyum.

4. memilih tempat untuk menyampaikan jenaka.
Setiap tempat itu ada tahap percakapannya, serius pada tempatnya dan ceria pada tempatnya.
Jagalah adab dan kesesuainnya, takkan kita ingin meluncurkan jenaka di bawah bumbung rumah yang baru kematian ahlinya, atau mengolok2kan kesakitan kawan yang sedang nazak dipembaringan.

5. Berpada2lah dan jangan menjadi profesion. Jenaka islam hanyalah untuk hiburan, dan ketenangan itu datangnya bertempat dan akan membawa aura dan nilai positif pada keadaan dan tempat, ia umpama garam, hadirnya mencukupkan rasa, lebihnya memudaratkan kesihatan.

Umat islam adalah umat ibadah dan jihad, juga umat yang sederhana dan positif.
Lawak yang melampau dan terlampau hanya akan memburukkan imej agama, sebagaimana ianya menjauhkan hati dari ketenangan dan kemanisan iman.

Nabi bersabda : janganlah kamu banyak ketawa, sesungguhnya ketawa yang banyak itu akan mematikan hati (mengeraskan hati).

Benarlah umpama kata hebat saidina ali : gunakanlah jenaka sekadar perlu, seumpama menggunakan garam dalam hidangan (sekadar keperluan).

Ustaz, kalau begitu…kami tak boleh nak melawak lah ustaz??

Ustaz dah terangkan tadi, selebihnya….. LU PIKIR SENDIRILAH NABIL.

No comments:

Post a Comment