Sunday, March 14, 2010

Kem Ibadah Maulidurrasul (2)

“Pelajar disini susah dikawal, mereka agresif dan suka melanggar arahan. Mereka bising dan tak hormat cikgu”. Begitu luahan seorang kawan dikantin dalam bualan kosong semasa rehat dan makan,

“Tahun lalu, semasa perkhemahan ramai pelajar yang memanjat pagar, jam 2-3 pagi mereka keluar membeli makanan dan melepak, mereka keluar dalam kumpulan yang kecil. Bahaya woo ustaz, kalau jadi apa2, parents belum saman nanti.” Seorang cikgu memperingatkan saya.

“Siapa yang jaga pelajar malam ni ustaz, tahun lalu ada pelajar merokok dikawasan sekolah, mereka buat bising dan ada yang panjat pagar untuk keluar ditengah malam. Harap ustaz dapat jaga2”. Pesan seorang Guard disekolah saya prihatin.

“Insya allah, saya akan tidur disekolah malam ini. Moga semua berjalan lancer”. Ujar saya berharap.



“Macamana ustaz, kita boleh teruskan ke kem ini ?” Tanya Faizul, bendahari program merangkap ajk makanan yang begitu komited dengan kerjanya. Beliau memberi sepenuh komitmen dalam menjayakannya bermula dengan promosi, pemilihan pelajar, penyediaan makanan dan hadiah serta urusan pendaftaran.

Saya dah jumpa Mr Lim, penolong kanan koko membawa kertas kerja program ini, mohon kelulusan dari dia, kita kena booking dewan dan kelas2 awal takut bertembung dengan camping unit beruniform yang lain, Hazmizal selaku pengarah dan pengerusi BAKTI pula mencelah, melaporkan update perjalanan program yang dirancang.
Nampak responnya dingin, dia tak bagi guna kelas, kalau boleh ustazlah pergi jumpa dia. Sambungnya lagi.

Usai berurusan, saya melihat program ini semakin dipermudahkan tuhan, mendapat lampu hijau dari PK KOKO dan Pengetua, saya dibantu pula dengan dana SUWA yang masih berbaki.

Pengetua pula berpesan teruskan usaha, moga dapat mengumpul pelajar ini untuk terus bersatu mengharumkan nama sekolah dalam kokuruikulum dan juga akademik, beliau memuji usaha cikgu yang sanggup berkorban untuk bersama para pelajar menjalankan aktiviti.

Akhirnya, jam 4 petang kami berkumpul dalam pendaftaran yang diurus cekap ajk BAKTI. Jangkaan dan limit saya telah tetapkan hanya untuk 55 orang pelajar sahaja.
Pengalaman lama saya mengajar bahawa program mestilah berperancangan termasuklah bilangan pesertanya, jumlah yang terlampau ramai atau tiada limit banyak mencetuskan konflik dan sukar dikawal.

Para peserta datang dengan penuh semangat, dihantar oleh para ibubapa yang berbunga harap.

Jam 5 petang kami alunkan azan pertama, solat asar saya imamkan. Para peserta patuh menyusun saf. Rakaat pertama berlangsung tenang, namun bila rakaat2 seterusnya bersambung, suara2 takbir sumbang mula kedengaran, ketawa dan cakap kecil tercetus perlahan dan disembunyikan. Salam akhirnya berlabuh dengan doa yang sengaja saya pendekkan.

Sesudah memberi salam, saya mulakan dengan ucapan salam perkenalan, tegas dan mudah. Berpesan dan mengingatkan, kem ibadat ini hanya untuk mereka yang datang dengan niat yang baik dan ingin berubah, tiada tempat untuk mereka yang main2, atau sekadar datang untuk makan, berjumpa kawan, atau hanya sebagai hiburan tambahan.

Tercabar saya dengan ketawa kalian, mempermainkan takbir, dan tidak menghormati solat umpama menempah neraka. Jangan ingat semua peserta hari ini boleh besar kepala dengan tuhan.

Dan laporan awal saya terima, sebagaiamana tahun lepas, kalau masih ada peserta yang teringin keluar merokok dan melepak, bukan disini tempatnya, sila angkat tangan dan kemas pakaian. Kem ini tidak memerlukan kalian.

Jangan juga ingin berpoya2 dan melanggar peraturan kem, anda dilatih disini untuk beri disiplin dan kerjasama. Malam ini, para ajk dan ustaz akan meronda bilik untuk mempastikan tiada yang melanggar disiplin. Jika ada, semua ahli pasukan harus menanggung padahnya.

Jika anda semua beri kerjasama baik, maka baik dan banyaklah keistimewaan yang anda akan dapat, jika tidak satu demi satu keistimewaan ini akan ditarik balik.

Perkiraan saya, mungkin ingatan dan salam perkenalan saya ini wajar pada tempatnya. Tegas dalam kemesraan saya pamerkan untuk mengumpan komitmen disamping tidak mematikan semangat islam yang mungkin baru bercambah.



Alhamdulillah,saya mendapat kerjasama baik dari beberapa rakan guru yang banyak membantu memugar kem dengan sentuhan rohani, bimbingan dan kreativiti.

Terima kasih kepada Saudara Izzuddin, Kaunselor muda sekolah kami yang begitu berdisplin dan prihatin, bekerjasama dengan toleransi organisasi amat mengujakan saya. Darinya banyak ilmu yang saya timba walau usianya baru menginjak 23 tahun.

Begitu juga untuk cikgu Fairuz yang sanggup meredah pekat malam, berkorban masa yang sedikit dengan pengorbanan besar menidakkan seketika ulangkaji untuk MTEST memasuki KPLI pada keesokan harinya. Moga sumbangan ini akan membuka jalan rezeki buatmu sahabatku, kasih Rasul bersamamu selalu hendaknya.

Terkejut juga dengan ustazah baru, Siti Atiqah yang sanggup berpartispasi memberi komitmen walaupun hanya sebagai guru ganti bersalin. Hadirnya memberi inspirasi dan kelainan dalam acara treasure hunt yang berlangusng segar dipagi hari.

Akhirnya dalam majlis penutupan, saya diberikan kejutan oleh para pelajar yang kebanyakannya memberi kredit LIMA BINTANG kepada aktiviti yang telah berlangsung.

Aktiviti MUHASABAH, Permainan DODGEBALL, dan BALING BALL, MAKANAN, Kerjasama Fasilitator dan AJK, serta ceramah BERSAMAMU RASULULLAH dan Motivasi Dakwah Mencontohi Rasulullah berjaya diluncurkan meniti kefahaman dan penghayatan mereka.

Dan akhirnya, janji saya ditagih, ustaz kena buat lagi program sebegini, pada masa akan datang. Kami berdiri teguh menyokongnya.

TERIMA KASIH semua, Terima kasih BAKTI.

ps : maaf kerana tiada gambar aktiviti yang mampu saya lampirkan, keuzuran kamera yang semakin tenat dan rosak menyebabkan saya terlepas adegan dan episod menarik untuk dikongsi bersama selalunya.

No comments:

Post a Comment